TUSAŞ bölgesel uçak için göreve hazır
TUSAŞ Genel Müdürü Dörtkaşlı:- "Türkiye'de uçak üretilecekse, bunun yurt içinde ve dışında satılacağını düşünerek en rekabetçi maliyet yapısıyla üretmek lazım. Bu durum işbirliğini gerektiriyor. Birlikte ortak aklı bulmaya çalışıyoruz"- "Bizden bazı paket
ANKARA (AA) - GÖKSEL YILDIRIM - ARİFE YILDIZ ÜNAL - Türkiye'nin ilk bölgesel yolcu uçağı projesine yönelik arayışlar sürerken Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ/TAI), bu çabalara havacılık alanındaki birikim ve kabiliyetleriyle destek vermeyi amaçlıyor.
TUSAŞ Genel Müdürü Muharrem Dörtkaşlı, AA muhabirine yaptığı açıklamada, bölgesel yolcu uçağı projesi ve şirketin projeye verebileceği katkılara ilişkin değerlendirmelerde bulundu.
Türkiye'nin bölgesel yolcu uçağı konusunda hızlı sonuç verecek bir tercihte bulunduğunu dile getiren Dörtkaşlı, bu doğrultuda tasarımı ve sertifikasyonu tamamlanmış bir uçağın Türkiye'de üretilmesi ve o üretim devam ederken de yeni ve daha büyük bir uçağın tasarımına başlanması yönünde karar alındığını söyledi.
Proje için Türk müteşebbislere ait Sierra Nevada Corporation'ın (SNC) Dornier 378 modelinin seçildiğini anımsatan Dörtkaşlı, bu konudaki müzakerelerin Savunma Sanayii Müsteşarlığı ile Ulaştırma, Haberleşme ve Denizcilik Bakanlığı ile yapıldığını, ana yüklenicinin de bu süreçte kurulan TRJet şirketi olacağını ifade etti.
- "Azami katkıyı vermeye hazırız"
TUSAŞ olarak TRJet ve SNC yetkilileri ile görüşmeleri olduğunu belirten Dörtkaşlı, şöyle konuştu:
"Gerek bizdeki, gerekse ekosistemimizdeki kabiliyetlerin azami ölçüde kullanılmasını arzu ediyoruz. Onlardan da aynı sinyali alıyoruz. Belli görüşmeler olmasına rağmen henüz nihayetlendirdik, şurasını biz yapacağız, şuraya kadar sorumluluk bizde olacak diyebilecek noktada değiliz. İlk aşamadaki Dornier 378'de TRJet'in alt yüklenicisi olarak burada taşeronluk görevi yapacağız.
Türkiye'de uçak üretilecekse en az riskli modeli, en ekonomik şekilde hayata geçirmek gerekiyor. Türkiye'de uçak üretilecekse, bunun yurt içinde ve dışında satılacağını düşünerek en rekabetçi maliyet yapısıyla üretmek lazım. Bu durum işbirliğini gerektiriyor. Birlikte ortak aklı bulmaya çalışıyoruz.
Bizden bazı paketlerle ilgi katkı istiyorlar. Bunlardan fazlasını da yapabiliriz. Müzakerelerimiz devam ediyor. Burada önemli olan prensipler ve niyettir. Biz ülkemizde TRJet'in ana yükleniciliğinde üretilecek olan bölgesel yolcu uçağına TUSAŞ ve TUSAŞ'ın alt yüklenicileri olarak azami katkıda bulunmaya hazırız."
- "Bu işleri yapabildiğimiz ispatlı"
Uçağın tedarikiyle ilgili sözleşmeye son noktanın konulmadığına işaret eden Dörtkaşlı, sözleşmenin nihayetlenmesiyle projeye ilişkin çok daha net şekilde konuşabileceklerini vurguladı. Dörtkaşlı, "Şirket olarak uçağın rekabet gücüne katkıda bulunabilecek kabiliyetlere sahibiz ve bu kabiliyetlerle bölgesel yolcu uçağı projesinde de rahatlıkla kullanabiliriz. Bizim bu işleri yapabildiğimiz de ispatlanmıştır. Bunu Airbus, Boeing'e yapıyoruz. 300 F16, 60 Casa uçağı verdik. Uçak üretme ve teslim etme konusunda en sığından en derinine kadar katkıda bulunabiliriz. Bu model üzerinde de anlaşacağız ve bunun üzerinde yürüyeceğiz" dedi.
- "İstenirse tamamını de üretebiliriz"
Milli muharip uçak, ANKA, HÜRKUŞ gibi aklın ve tasarımın şirkete ait olduğu projelere imza attıklarının altını çizen Dörtkaşlı, "Bu bizim açımızdan sıradan bir üretim ve montaj işi. Vakit kazanmak için tasarımı ve sertifikasyonu bitmiş, daha önce üretilmiş bir uçaktan, mavi yakalı bir işçilikten bahsediyoruz. Burada üretip verebiliriz. Yok model fizıbıl çıkmaz, başka türlü çıkar ona da yorumumuz olmaz. Bu tür politikaları tedarik makamımız belirler. İstenirse tamamını da üretiriz" değerlendirmesinde bulundu.
Dörtkaşlı, projenin sonraki aşamasında tamamen yerli olacak TRJ 628 uçağının tasarımına daha yoğun katkıda bulunacaklarını ve o projenin kendilerini heyecanlandırdığını söyledi.
"Özgün TRJ 628 uçağı projesinde daha derin sorumluluklarla olmayı, TRJet ile daha kapsamlı bir ortaklık içinde olmayı arzu ediyoruz" diyen Dörtkaşlı, şunları kaydetti:
"Bölgesel yolcu uçağı konusunda bir ihtiyaç var, çapraz uçuşlar yapılacak ve pazarı kaçırmamak için bir tercihte bulunuluyor. Bu süreçte çapraz uçuş kültürü de gelişir. Böylesi bir dönem için iyi bir model. Riski düşük ve sertifikasyonu tamamlanmış bir uçakla başlamış olacağız. Ona başladıktan bir müddet sonra paralel olarak geliştirme projesi başlatılabilirse ki 60-65 kişilik daha büyük bir uçak olacak. Orada sadece üretim değil, mühendislik, sertifikasyon süreçlerinde de sorumluluk alabilirsek, daha derin bir işbirliği içinde olabilirsek bu daha mutlu eder bizi."
AA
Kaynak: