2. Kamu Bilişim Zirvesi
AA Bilgi ve İletişim Teknolojileri Direktörü Şıvka:- "Canlı yayın alanında yerli ve milli yeni uygulamalar yapıyoruz. İhtiyaç durumunda muhabire gerek kalmaksızın kameradan anlık görüntüyü alıp, canlı ortamda bize aktarıp, bizden de yine canlı ortamda tel
ANTALYA (AA) - Anadolu Ajansı (AA) Bilgi ve İletişim Teknolojileri Direktörü Yakup Şıvka, "Canlı yayın alanında yerli ve milli yeni uygulamalar yapıyoruz. İhtiyaç durumunda muhabire gerek kalmaksızın kameradan görüntüyü alıp, canlı ortamda bize aktarıp, bizden de canlı ortamda televizyon kanallarına gitmesiyle ilgili altyapı kuruyoruz." dedi.
AA'nın global iletişim ortağı olduğu, Kamu Bilişimcileri Derneğince bu yıl ikincisi düzenlenen "Kamu Bilişim Zirvesi" oturum ve sunumlarla devam ediyor. "Potansiyelini Bilişimle Keşfet" sloganıyla Antalya'nın Belek Turizm Merkezi'ndeki Gloria Golf Resort'te düzenlenen "2. Kamu Bilişim Zirvesi"nde poster sunumlar da gerçekleştiriliyor.
Zirvede, TÜBİTAK Yazılım Teknolojisi Enstitüsünden Cemil Sağıroğlu moderatörlüğünde, Başbakanlık Bilgi İşlem Başkanı Alpaslan Kesici, Orman ve Su İşleri Bakanlığından Daire Başkanı Ahmet Çevik, AA Bilgi ve İletişim Teknolojileri Direktörü Şıvka ve ULAK Haberleşme Genel Müdürü Metin Balcı'nın katılımıyla oturum yapıldı.
- "AA, 2020 hedefine 2017'de ulaştı"
Şıvka, burada yaptığı konuşmada, AA'nın bir haber toptancısı olduğunu ve haber toplayıp bütün basın sektörüne dağıtan bir kurum olduğunu belirterek tarihinin de çok eskilere dayandığını söyledi. AA'nın geniş bir arşive sahip olduğuna dikkati çeken Şıvka, şöyle devam etti:
"İlk başladığı yılda dahi 3 ayrı dilde haber üretmiş, dolasıyla ilk başlandığında global düşünceye sahip bir kurum. Fakat maalesef sonraki dönemlerde bu işlevini unutmuş ve tek dilde, neredeyse yerel bir ajans haline gelmiş kurumdu. 2012 yılı itibarıyla idari ve teknik anlamda yeni yapılanmaya gidildi ve ciddi dönüşüm sürecine girdi. 2012'de Türkçe yayın yapıyordu ve ulusal bir kuruluştu. 2012'de alınan hedeflerle 2020 yılında 11 ayrı dilde yayın yapabilme hedefi konulmuştu, 100. yıl vizyonu konulmuştu. Bugün itibarıyla AA, 13 ayrı dilde yayın yapılabilir durumda. 2020'de gelmemiz gereken hedefi 2017 yılı itibarıyla geçmiş durumdayız."
Arşiv verilerinin tamamının dijitale dönüştürüldüğünü anlatan Şıvka, AA'nın 1995 yılında bilgisayarla haber yazımına başlayarak dijitale geçtiğini ifade etti.
Bunların tamamını dijital ortama aktardıklarını bildiren Şıvka, "Taranabilir, aranabilir belgeler haline getirdik. 2,5 milyon civarında haber, bunun önemli bir kısmı el yazısıdır. 3,5 civarında negatif fotoğraf karesini, 9 bin video klibi dijitalleştirerek AA'nın arşivine kazandırdık. Biz AA'nın arşivine Türkiye'nin arşivi gözüyle de bakıyoruz. Bunları korurken aynı zamanda Türkiye'nin tarihini de koruduğumuzu düşünüyoruz." diye konuştu.
Şıvka, "Sadece haber tarafında değil, idari alanda kullanılan yazılımlarda ciddi değişiklikler yaptık. Kendi ürünümüz olan EBYS'miz var. Türkiye'de hem mobil imzayı hem de e-imzayı beraber kullanan nadir kurumlardan bir tanesiyiz. Birçoğu ya mobil ya da e-imza kullanır." dedi.
AA'nın 2014'te seçim süreçlerine de dahil olarak seçim verilerini dağıtmaya başladıklarına dikkati çeken Şıvka, son 3 yılda beş ayrı seçim verisini dağıttıklarını vurguladı.
Bütün muhabirlere dizüstü bilgisayar, ses ve data hattı ile cep telefonunu kurumun ücretsiz verdiğine değinen Şıvka, "AA, internetin olmadığı yerlerde uydu teknolojilerini de kullanıyor. Özellikle savaş bölgelerine gönderdiğimiz muhabirlere internet ihtiyacı için uydu modemler veriyoruz." dedi.
Haber Akış Sistemi (HAS) yazılımına sahip olduklarını ifade eden Şıvka, bunun haberleri muhabirden itibaren alıp, bin 500'ün üzerindeki aboneye otomatik olarak gönderen bir haber sistemi olduğunu anlattı.
Akıllı teknolojileri kullanarak, kimi zaman haberleri otomatik yazdırabildiklerine işaret eden Şıvka, özellikle seçimlerde bunu çok kullandıklarını, veriler geldikten sonra yazılımın verileri analiz ederek otomatik kalıpta haberler üretmeye başladığını bildirdi.
- Canlı yayında yeni uygulama
Canlı yayın alanında da yerli ve milli yeni uygulamalar yaptıklarına işaret eden Şıvka, "İhtiyaç olduğunda muhabire gerek kalmaksızın kameradan görüntüyü alıp, canlı ortamda bize aktarıp, bizden de canlı ortamda televizyon kanallarına gitmesiyle ilgili altyapı kuruyoruz." dedi.
Şıvka, AA'nın bir medya ajansı olduğunu, dolayısıyla sahip olduğu arşivin büyük bir kısmının medya verisi yani fotoğraf ve görüntüden oluştuğunu bildirerek, AA olarak günlük 6 bin civarında fotoğraf, 600 civarında video yayınladıklarını kaydetti.
- BİMER'de yapay zeka teknolojisi kullanılacak
Başbakanlık Bilgi İşlem Başkanı Alpaslan Kesici de BİMER'e yılda 2 milyon vatandaşın başvuruda bulunduğunu belirterek başvuranların yüzde 70'inin erkek, yüzde 30'unun kadın olduğunu anlattı.
En çok başvuru yapılan illerin başında İstanbul, İzmir, Ankara, Konya ve Antalya'nın geldiğini ifade eden Kesici, taleplerde en çok kullanılan kelimelerin ise eğitim, iş, sağlık, mağdur, FETÖ, kredi, burs, teşekkür ve para olduğuna dikkati çekti.
Eğitim durumlarına göre en çok lisans mezunlarının BİMER'i kullandığını vurgulayan Kesici, BİMER'in gelişen bir proje olduğunu ve 2018'de BİMER'i tüm kamu kurumlarıyla tam entegre hale getirmeyi amaçladıklarını bildirdi.
Kesici, "BİMER'i data, yapay zeka gibi teknolojileri kullanarak daha akıllı hale getirmeyi amaçlıyoruz." diye konuştu.
Orman ve Su İşleri Bakanlığından Daire Başkanı Çevik ise Bakanlık olarak yeni modüller geliştirerek orman yangınları için erken uyarı sistemlerini kullandıklarını söyledi.
ULAK Haberleşme Genel Müdürü Balcı da özellikle operatör şirketlerinin nüfusun küçük olan bölgelere yatırım yapmaktan kaçındığını ancak devletin evrensel projesiyle destek vererek yatırım başlattığını ve böylece telefonların çekmeme sorununun çözüleceğini kaydetti.
Oturumun ardından bazı oyunlar oynanması renkli görüntüler oluşturdu.
AA
Kaynak: