"Avustralya'dan bile sahte bal şikayeti geldi"

"Avustralya'dan bile sahte bal şikayeti geldi"

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Daire Başkanı Güzel: - "Televizyon reklamları kanalıyla uzaktan yapılan satışlarda büyük mağduriyetler yaşanıyor. Bunları önlemek için idari yaptırımlar uyguluyoruz ama bunu engellemek için en büyük çaba tüketicilerimize düşüyo

KIRIKKALE (AA) - ZEKERİYA KARADAVUT - Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü Destek Hizmetleri Eğitim ve Dış İlişkiler Daire Başkanı Yakup Güzel, televizyon reklamları kanalıyla uzaktan yapılan alışverişlerle ilgili Bakanlığa Avustralya'dan bile sahte bal şikayeti geldiğini, bunların önlenmesi için tüketicilere önemli görevler düştüğünü bildirdi.

Güzel, AA muhabirine yaptığı açıklamada, internet üzerinden ve televizyondan satışlarla ilgili şikayetlerin arttığını belirterek, tüketicileri bu konuda dikkatli olmaları konusunda uyardı.

Türkiye genelinde bin 11 noktada tüketici hakem heyetlerinin olduğunu, bunların tüketicinin sorunlarını çözmek amacıyla kurulduğunu ifade eden Güzel, hakem heyetlerinin tüketicilerin 3 bin 610 liraya kadar olan sorunlarını mahkeme kararı niteliğinde karar vererek çözebildiğini aktardı.

Tüketici hakem heyetlerinin kararlarının bağlayıcı nitelikte olduğuna işaret eden Güzel, "2014 yılında tüketici hakem heyetlerine yapılan toplam başvuru sayısı 5 milyon 445 bin 308'di. 2016 yılında 1 milyon 408 bin 204 başvuru yapıldı." dedi.

Tüketicilerin yaşadığı sorunlar konusunda mesafeli satışların önemli bir yer tuttuğuna dikkati çeken Güzel, şunları söyledi:

"Tüketiciler tarafından mesafeli satışlarda alışveriş yapmak kolay. Soğukta, sıcakta gezme zorunluluğu yok, fiyatları karşılaştırabiliyor, indirimler rahatlıkla takip edilebiliyor. Bu kadar avantajın yanında dezavantajları da var. Bu alanda oldukça dolandırıcı firmaların sayısı çok fazla. Cep telefonu siparişlerinde bu çok oluyor. Cep telefonu yerine hıyar, eski veya taklit telefon gönderiyorlar. Bu şikayetler bizlere geliyor. O yüzden dikkatli olmakta fayda var. Bunun için bakanlık olarak çalışmalarımız devam ediyor. Ancak tüketici hakkını ve nereden alışveriş yapacağını bilmezse sıkıntı yaşanabiliyor. Alışveriş yapılan firmalar bu konuda çok önemli. Bilinen bir firma olmasına dikkat edilmesi gerekiyor."

- Avustralya'dan sahte bal şikayeti

Güzel, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı olarak mesafeli satışlarda vatandaşın mağduriyetinin önlenmesi için yaptırımlar uyguladıklarını anlattı.

Mesafeli satışlarda en çok şikayet konularından birinin de bal satışı olduğunu ifade eden Güzel, şöyle devam etti:

"Televizyonlarda reklamları dönen bal firmalarından numuneler alarak incelemeye gönderiyoruz. Bal konusu, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının sorumluluğunda ancak biz de reklam boyutunu ele alıyoruz. İncelemeler sonucunda kavanozun içerisinden bal çıkmadığı için bu firmaların çoğuna idari para cezası uygulandı. Avustralya'dan bile sahte bal şikayeti aldık. Oraya bile satılmış bu ürünler. Her ürünün bir fiyatı vardır. Vatandaşımız kilogramı 5-10 liraya bal olmayacağını bilmesi lazım ancak bir arz talep var ki televizyonlarda bütün kanallarda bunların reklamlarıyla karşılaşıyoruz. Televizyon reklamları kanalıyla uzaktan yapılan satışlarda büyük mağduriyetler yaşanıyor. Bunları önlemek için idari yaptırımlar uyguluyoruz ama bunu engellemek için en büyük çaba tüketicilerimize düşüyor."

Güzel, mesafeli satıştan dolayı tüketicilerin zararı söz konusu olduğunda 14 günlük cayma hakkını kullanabilmek için öncelikle ilk olarak ürünün alındığı firmaya başvuru yapılması, firmalardan geri dönüş alınamadığı takdirde tüketici hakem heyetlerine başvurulması gerektiğini hatırlattı.

Bakanlık olarak tüketiciyi bilinçlendirmeye yönelik çalışmalara ağırlık verdiklerini aktaran Güzel, "Günümüz artık sosyal medya çağı. Bundan çok yararlanmaya çalışıyoruz. E-tüketici adında sosyal medya hesaplarımız var, tüketiciyi bilinçlendirme çalışmalarımız devam ediyor. Ayrıca yeni çıkan tüketici kanunuyla birlikte televizyonlarda 08.00-23.00 saatleri arasında ayda 15 dakikadan az olmamak üzere tüketicileri eğitici ve bilgilendirici yayın yapma zorunluluğu getirdik. Bu önümüzdeki süreçte kamu spotlarına biraz daha ağırlık vereceğiz." diye konuştu.

AA

Kaynak:Haber Kaynağı