Çinli otomobillere kanser şoku!

Çinli otomobillere kanser şoku!

Oyuncak tekstil ürünleri ve melamin malzemelerden sonra Çinli otomobillerde de kansere yol açan ‘asbest’ parça kullandığı tespit edildi.

Amerika ve Avrupa’ya açılarak büyümek isteyen Çinli otomotiv markaların, Avustralya’ya ihraç ettiği araçlarda ‘asbest’ tespit edilip, 23 bin adet geri çağrılması büyük kriz yarattı.

Çin’in en büyük otomobil markalarından Great Wall ve Chery, Avustralya’da ‘kanser’ şoku yaşıyor. Amerika ve Avrupa pazarına açılmak için Avustralya’yı bir test bölgesi olarak kullanan Çinli markalar, modellerinin kansere yol açan ‘asbest’ parçalardan oluştuğunun belirlenmesi üzerine büyük bir kriz yaşıyor. Avusturalya’da Great Wall ve Chery’nin kanserli parça yüzünden 23 bin adet aracının geri çağrılması, Çinli markaların global büyüme planlarına büyük darbe vurdu.

OYUNCEK VE TEKSTİLDE DE VARDI

Bu geri çağrılmanın hem firmalar hem de Çin’de otomotiv endüstrisinin gelişmesi için önemli engel olduğunu belirten araştırma şirketi Dunne &CO ‘nun sahibi Michael Dunne, "Çinli şirketler yurtdışına açılmak için bastırmaya devam edecekler ama girmek istedikleri ülkelerde de Avustralya’da olduğu gibi ne sundukları incelenecektir" dedi.

İhraç ürünlerinde ‘asbest’in kullanılması Çin ürünlerinin kalite ve güvenliği konusunda endişeleri artırıyor. Daha öncede benzer riskli ürünler oyuncak, melamin malzemeler, tekstil ürünleri ve hayvan mamalarında tespit edilmişti.

EN BÜYÜK PAZARLARINDA YASAK

Çin’den araç ihracatının bu yıl yüzde 50 artması beklenirken, kanser şoku özellikle Great Wall’ın Hong Kong’da hisselerinin önemli ölçüde düşmesine neden oldu. Çin’de de bu yıl yerel markalar uluslararası markalara gore önemli düşüşler yaşıyorlar. Çin’in oto ihracatındaki ikinci büyük pazarı Cezayir’de ‘asbest’ kullanımı yasaklanırken, Şile, Urugay ve Mısır gibi Çin’in en büyük 10 ihraç pazarında da aynı yasaklamalar getirildi.

TÜKETİCİ ALGISI DÜŞÜYOR

Avustralya’daki geri çağrılmanın, aynı güvenlik standartlarının uygulandığı Avrupa’da tüketici algısını olumsuz şekilde değiştireceğini belirten analistler, "Bu durum tüketicilerin Çin imajını olumsuz şekilde etkileyecek. Çünkü Avrupa’da insanlar aileleriyle bu tip riskleri taşıyan araçlarla yolculuk etmek istemez" dedi.

Great Wall’ın hedefi 100 Chery’nin 170 bin ihracat

55 ÜLKEDE ASBEST KULLANIMI YASAK

Asbest ya da amyant, ısıya, aşınmaya ve kimyasal maddelere çok dayanıklı lifli yapıda kanserojen bir mineraldir. 19’uncu yüzyılın ikinci yarısından sonra ısıyı ve elektriği yalıtması, sürtünmeye ve asit gibi maddelere dayanıklı olması nedeniyle sihirli mineral olarak adlandırılan asbest, 20’inci yüzyılın ikinci yarısından sonra insan sağlığına önemli zararlar veren kanserojen bir madde olduğunu tespit edilmesi ile öldürücü toz olarak tanımlanmaya başlamış ve bir çok ülkede yasaklanmıştır. Japonya ve Avrupa Birliği üyeleri dahil 55 ülkede, fabrikalarda, yapılarda ve otomobil parçalarında absest kullanımı yasak.

ÇİN’in en büyük SUV ve pick+up üreticisi olan Great WallGreat Wall, 2015 yılına kadar Çin dışındaki fabrika sayısını 24’e toplam üretim kapasitesini de 500 bin adede çıkartmak istiyor. Great Wall, bu yıl 100 bin adetlik ihracat hedefliyor. Bu toplam satışının yüzde 18’ini oluşturuyor. Chery ise 2011 yılında 160 bin 200 adetlik rekor bir ihracat gerçekleştirdi. Bu rakam 2010 yılına gore yüzde 73’lük bir artış anlamına geliyor. Bu yılın ilk 6 ayında ise 94 bin 494 araç ihraç eden Chery, yıl sonunda 170 bin adetlik ihracat hedefliyor. 80’den fazla ülkeye ihracat yapan Chery’nin Çin dışında 16 fabrikası bulunuyor. Son olarak 400 milyon dolarlık yatırımla Brezilya’da fabrika kurmaya hazırlanan Cherl, 150 bin adetlik kapisetiyle bu fabrikasını 2013 yılında açacak.

HANGİ MODELLERDE KANSER RİSKİ VAR

ÇİN’in en büyük SUV ve pick+up üreticisi olan Great Wall’un sözcüsü Shang Yugui, Nisan ayından bu yana ürettikleri araçlarda asbest parça kullanılmadığını belirtirken, Chery’den yapılan açıklamada ise işçilerin yanlış parça kullandığını ama bu araçların Avustralyaya ihraç edilmediğini belirtti. Çinli markaların Avustrayla distribütörü Ateco şirketinin sözcüsü, asbet parça içeren araçların resmi ihracattan daha önce ülkeye girdiğini belirtti. Avustralya’daki geri çağrılma Great Wall’un SA 220, V240, X240, V200, X200, Chery’nin ise J11 ve J3 modellerini kapsıyor.

TÜRKİYE'DE GREAT WALL YOK, CHERY SATILIYOR

AVUSTRALYA'da modelleri kanser riski taşıyan markalardan Chery, Türkiye'de Mermer Otomotiv Distribütörlüğünde 6 yıldır satılırken, Great Wall'un satışı ise yok. Bayraktar Otomotiv, Great Wall'un Türkiye distribütörlüğünü almasına rağmen, satışa sunmadı. Chery'nin asbest madde içeren J11 isimli modeli Türkiye'de Tiggo, J3 ise Chance,Nich olarak satılıyor.