"Çocuk ve gençler 'itibarı' sanal dünyada arıyor"

"Çocuk ve gençler 'itibarı' sanal dünyada arıyor"

Sosyal Medya ve Bilgi Teknolojileri Strateji Derneği Başkanı Çiftçi:- "Gençler ve çocuklar, kendilerine özgü 'sanal bir dünya' oluşturup, ailede, okulda, arkadaş çevresinde edinemediği itibarı sanal oyunlarda arıyor"- "Sosyolojik olarak çocuklar, mahalle

İSTANBUL (AA) - GÜÇ GÖNEL SAĞIROĞLU - Sosyal Medya ve Bilgi Teknolojileri Strateji Derneği Başkanı Abdullah Çiftçi, çocuk ve gençlerin kendilerine özgü "sanal bir dünya" oluşturduklarını belirterek, "Ailede, okulda, arkadaş çevresinde edinemediği itibarı sanal oyunlarda arıyor." dedi.

Çiftçi, AA muhabirine yaptığı açıklamada, çocukların doğaları gereği oyun oynayarak büyüdüğünü, sokaklarda oynanan saklambaç, seksek, istop gibi oyunların, internet hızının yükselmesi, mobil teknolojilerin gelişmesi, akıllı telefonların piyasaya çıkması ile yerini dijital oyunlara bıraktığını bildirdi.

Gelişen her iletişim teknolojisinin, beraberinde yeni bir sosyalleşme sürecini getirdiğine değinen Çiftçi, sanal oyunlar geliştiren şirketlerin de daha fazla kullanıcıyı çekmek için farklı yollar denemeye başladığına dikkati çekti.

Oyuna uzun süre girmeyen kişilere geliştirici şirket tarafından çeşitli hediyeler verildiğini anlatan Çiftçi, "Birçok oyunun içinde rütbe sistemi uygulanarak, sürekli daha yukarı basamağa çıkmak için oyuncu yönlendiriliyor. Bazı oyunlarda ise oyuna girmediğin an sahip olduğu sanal karakter, sanal hayvanlar açlıktan ölebiliyor. Oyuncular rakiplerinden geri kalmamak ve sanal karakterlerini yaşatmak için oyuna bağımlı hale geliyor." dedi.

- "Sanal dünyada sosyalleşiyorlar"

İnternet üzerinden çok kişi ile oynanan oyunlarda çocukların, tanımadıkları kişilerle arkadaş olarak "sanal sosyalleşme" sürecine girdiğini belirten Çiftçi, şöyle konuştu:

"Yeni kişileri tanımak ve onlarla ekip olup, ortak strateji geliştirmek, oyuncularda özgüven oluşturuyor. Oyuncu gençler ve çocuklar, kendilerine özgü 'sanal bir dünya' oluşturup, ailede, okulda, arkadaş çevresinde edinemediği itibarı sanal oyunlarda arıyor. Okuldan eve dönen çocuğun boş vaktinin olması ve çalışan anne ve babanın yorgun olup çocuğu meşgul etmek için oyun oynamasına müsaade etmesi de önemli bir etken. Oyunlarda kullanılan müzik ve görsel efektlerin çocukları adeta büyüleyecek kadar gerçekçi olması da önemli bir faktör. Yetişkinler ise mutsuzluklardan ve sıkıntılı durumlardan kurtulmak için, hayal ettiklerini ucuz bir maliyetle elde etme isteğiyle oyun oynuyor."

- "Çocukların arkadaşları da artık sanal"

Abdullah Çiftçi, dijital oyunların, çocuklar üzerine, sosyolojik, psikolojik ve sağlık yönünden farklı etkileri olduğunu da ifade etti. Oyunlar nedeniyle çocukların "arkadaş" yapısının da değiştiğini anlatan Çiftçi, "Sosyolojik olarak çocuklar, mahalle ve okul arkadaşlarından çok, tanımadıkları ülkelerden sanal karakterlerle arkadaş oluyor. Bu durum, psikolojik olarak çocukları içine kapanık, odasından dışarı çıkmayan, asosyal bir kişiliğe dönüştürebilir." dedi.

Sokağından, arkadaşlarından kopan çocukların, dijital oyunların sanal dünyasında farklı bir öğrenme süreci yaşadığına da değinen Çiftçi, bu durumun en çok okullarda, öğretmenlere saygısızlık ve sınıfta disiplinsizlik hareketleriyle kendini gösterdiğini vurguladı.

Çiftçi, uzmanların saatlerce oturarak oyun oynamanın obezite, uyku bozukluğu, bağımlılık, ruhsal bozukluk, saldırganlık, göz kuruluğu, konsantrasyon problemleri, kavrama yavaşlığı, öğrenme zayıflığı, öfke nöbeti gibi rahatsızlıkları beraberinde getireceğine dikkati çekti.

Son dönemde, uzun süre bilgisayar başında kalan bazı çocuklarda damar tıkanıklığı nedeniyle sağlık sorunları yaşandığı yönünde haberlerin basında yer aldığını hatırlatan Çiftçi, şiddet içeren oyunların da çocuklarda zorbalık eğilimlerinin artmasına neden olduğunun altını çizdi.

Abdullah Çiftçi, Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) gibi bir kurulun en kısa süre içinde dijital oyun sektörü için de kurulması gerektiğini sözlerine ekledi.

AA

Kaynak:Haber Kaynağı