Çocuklar deprem gerçeğini oyunlarla öğreniyor

Çocuklar deprem gerçeğini oyunlarla öğreniyor

Toplumda afet bilincinin yerleştirilmesi ve yeni nesillerin eğitimi amacıyla kurulan Deprem Simülasyon Merkezi'nde, öğrencilere depremin oluşumu, nedenleri ve oluşturabileceği felaketler, AFAD eğitmenleri tarafından tasarlanan maketler ve oyunlarla anlatı

ANKARA (AA) - ENES DURAN - Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) eğitmenleri, Deprem Simülasyon Merkezi'nde, öğrencilere, depremin nedenlerini, oluşumunu ve oluşturabileceği felaketleri maketler, oyunlar ve özgün yöntemlerle öğretiyor.

Merkezde görev yapan AFAD Eğitmeni Emel Sonkaya, AA muhabirine yaptığı açıklamada, eğitimlerde katılımcıları afet öncesi, anı ve sonrasında yapılması gerekenler konusunda bilgilendirdiklerini söyledi.

Türkiye'de afetler nedeniyle çok can kayıplarının yaşandığını belirten Sonkaya, artık klasik yara sarma şeklinde afet yönetimi anlayışının yerini, riskleri bertaraf ederek afeti önleme çalışmalarının aldığını kaydetti.

Sonkaya, risklerle mücadelenin en önemli basamağının da eğitim ve bilinçlendirme çalışmaları olduğunu ifade ederek, "AFAD olarak amacımız 'önlem alarak afeti önleriz' mantığının ulusal kültürümüz haline gelmesini sağlamaktır." diye konuştu.

- "Zihinsel dönüşümünü gerçekleştirmeyi hedefliyoruz"

Afet kültürü oluşturmanın yanında bazı yanlış algılarla da mücadele ettiklerini dile getiren Sonkaya, "Mesela kitaplarımızda bile hala 'Doğal afet' diye bir tanımlama var. Aslında doğal afet diye bir olay yoktur. Doğa olaylarının afete dönüşmesi doğal değildir. Böyle tanımladığımızda da özellikle çocuklarımızda yanlış bir algı oluşuyor. Bir kültürü değiştirmek istiyorsak temelini, tanımını da değiştirmek gerekir." şeklinde konuştu.

Sonkaya, kültür oluşturma ve bilinçlendirme faaliyetlerinin hitap ettiği kitlenin ilgi alanına uygun, güncel ve ilgi çekici olması gerektiğini dile getirerek, Afet Farkındalık Merkezi'nde çocuklara yönelik "afeti öğrenme" eğitimlerini, hazırladıkları özel maketler ve çeşitli materyallerle oynayarak ve eğlenerek verdiklerini anlattı.

Bu atölye çalışmalarında Türk kültürüne ait ögelerin de kullanıldığına dikkati çeken Sonkaya, şöyle konuştu:

"Eğitimlerimizde popüler oyunları da geleneksel kültürümüzü de kullanmaya çalışıyoruz. Hacivat-Karagöz'ün mizahi yönünü kullanarak çocuklara güldürürken öğretmeyi hedefliyoruz. Çocuklara, deprem çantası hazırlama ve eşya sabitlemeyle ilgili eğlenceli eğitici animasyonlar izletiyoruz ve daha sonra onunla ilgili çeşitli ödül oyunları oynuyoruz. Burada afet eğitimlerine özel materyaller ve oyunlar ürettik. Bunları da eğitimlerimizde kullanıyoruz."

Emel Sonkaya, bu etkinliklerde çocukların aktif olduklarını ve hepsinin başrolde olduğunu ifade ederek, çocuklara ülke olarak en iyisini yapabileceklerini göstermeye çalıştıklarını söyledi.

Çocuklara geleceğin Mimar Sinan'ları olsunlar diye de öz güven ve hedef aşılamaya çalıştıklarını kaydeden Sonkaya, "Çocuklar bizim yarınlarımız, geleceğin mühendisleri, mimarları. Biz, onların zihinsel dönüşümünü gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. 'Önlem alırsak zarar görmeyiz' kültürü yaygınlaşsın, benimsesinler istiyoruz. Ancak ben sadece yarınlara yatırım yaptığımızı da düşünmüyorum. Artık çocuklar evde fazlasıyla söz sahibiler. Burada eğitim aldıktan sonra ailelerini harekete geçiriyorlar." diye konuştu.

- "İnteraktif eğitimler daha kılıcı oluyor"

AFAD eğitmeni Burhan Ulutaş da merkezde bulunan deprem simülasyon makinesiyle depremde doğru reflekslerin öğretilebilmesi için çocuklara bire bir deprem anının yaşatıldığını söyledi.

Makine sayesinde, çocukların deprem anında nasıl davranmaları gerektiğinin de uygulamalı olarak öğretildiğini aktaran Ulutaş, şunları kaydetti:

"İnteraktif yöntemlerle yapılan eğitimlerde, verilen eğitimin daha kalıcı olduğunu görüyoruz. Burada çocuklarımız aldıkları eğitimleri birebir gerçek anlamda uygulayabiliyorlar. Biz sayısal çoğunluğu baz alarak değil, daha nitelikli eğitim vermeyi amaçlıyoruz. Verdiğimiz eğitimlerde çocuklardan ne kadar geri bildirim alabilirsek, vermiş olduğumuz eğitimin o kadar etkili olduğunu düşünüyoruz. Burada eğitim verdiğimiz tüm çocuklar daha sonra bize geri bildirim yaptıklarında, biz eğitimciler de motive oluyoruz. Daha iyi eğitimler, daha iyi modeller hazırlamamıza yardımcı oluyor."

Artık "yaparak-yaşayarak-yerinde öğrenme"nin gün geçtikçe önem kazandığına işaret eden Ulutaş, eğitimler için eğitim kurumlarından çok talep geldiğini, okullar kapanana kadar tüm randevuların dolu olduğunu anlattı.

Ulutaş, genel talepleri karşılamak ve daha kapsamlı bir eğitim sunulması amacıyla Afet Farkındalık Merkezi'nin inşa edileceğini dile getirerek, bu merkezin dünyada bir örneğinin olmayacağını vurguladı.

AA

Kaynak:Haber Kaynağı