Maliye Bakanı Ağbal: (1)

Maliye Bakanı Ağbal: (1)

"2017'nin ilk çeyreğinde otomotiv ihracatında olağanüstü artışlar var. Bu artışlar da özellikle 2017 yılında ekonomik büyümeye katkı bakımından bizi son derece sevindiren gelişmeler"- "Türkiye otomotiv pazarı henüz doygunluğa ulaşmamış, büyük fırsatlar ba

İSTANBUL (AA) - Maliye Bakanı Naci Ağbal, 2017'nin ilk çeyreğinde otomotiv ihracatında sağlanan önemli artışın bu yılki ekonomik büyümeye katkı bakımından kendilerini sevindirdiğini söyledi.

Ağbal, Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) tarafından bu yıl 7'ncisi, "Otomotiv Perakendeciliğinde Sadakatin Gücü" temasıyla düzenlenen Otomotiv Kongresinin açılışında yaptığı konuşmada, otomotivin Türkiye ekonomisi içerisinde gün geçtikçe daha fazla önem kazanan bir sektör haline geldiğini söyledi.

Sektörde son yıllarda hızlı bir şekilde artan olumlu bir grafik olduğunu aktaran Ağbal, bunun geleceğe ilişkin de son derece olumlu beklentileri beraberinde getirdiğini ifade etti.

Ağbal, Türkiye otomotiv sanayisi, pazarı ve ihracatının her bakımdan ülke ekonomisine değer kattığını vurgulayarak, "Otomotiv sektörünün imalat sanayisi gayri safi hasılası içindeki payı yüzde 10. Gayri safi yurt içi hasıla içindeki payı ise yüzde 3. Otomotiv sektörü sanayi içindeki istihdama doğrudan yüzde 4, dolaylı olarak ise 15 katkı sağlıyor." dedi.

Otomotiv sektörünün Türkiye'nin ihracatı bakımından da yıldan yıla artan bir performans gösterdiğine işaret eden Ağbal, 2016 sonu itibarıyla ülkenin yaptığı toplam ihracatın yüzde 16,8'inin otomotiv sektöründen geldiği bilgisini verdi.

Ağbal, "Türkiye'deki toplam otomotiv üretiminin yüzde 75'ini ihraç ediyoruz. Otomotiv orta ve yüksek teknoloji segmentinde bir ürün. O açıdan Türkiye ihracatının teknolojik kompozisyonu bakımından otomotiv bizi yukarıya doğru taşıyacak bir sektör olma özelliğini taşıyor." diye konuştu.


- "Türkiye otomotiv pazarının önü açık"


Bakan Ağbal, 2002-2016 döneminde Türkiye otomotiv pazarının ortalama yüzde 13,4 büyüdüğünü belirterek, şunları kaydetti:

"Aynı dönemde Türkiye ekonomisinin büyüme oranı yüzde 5,7. Yani otomotiv pazarı Türkiye ekonomisindeki büyümenin 2 katından daha fazla büyümüş. Bu şunu gösteriyor; otomotiv pazarını gelir esnekliği oldukça yüksek. O açıdan Türkiye ekonomisindeki olumlu gelişmeler doğrudan otomotiv pazarını olumlu yönde etkiliyor."

Türkiye'de her bin kişiye 189 otomotiv düştüğünü ifade eden Ağbal, hem Avrupa hem de uluslararası karşılaştırmalarına göre Türkiye otomotiv pazarının henüz doygunluğa ulaşmamış, büyük fırsatlar barındıran, önü açık bir pazar olduğunu dile getirdi.

Ağbal, gelecek yıllarda artan kişi başı milli gelirle birlikte otomobil sahipliğinde de ciddi yükseliş olacağını, bunun da sektörün ileriye dönük projeksiyonlarını olumlu noktada tutmasına yol açtığını söyledi.

Türkiye'nin ürettiği otomotivin büyük ölçüde ihraç edildiğini ama iç pazarda farklı alt segmentlerde yerli ve ithal oranlarının değiştiğini bildirerek, "İç pazarda yıllar itibarıyla değişmekle birlikte yüzde 75-80 arası ithal edilen otomobiller satılıyor. İç pazarda yerlilik oranı düşerken, ithalat oranı artıyor. Ama bir taraftan da Türk otomotiv sektörü ciddi anlamda ihracatçı bir sektör. İkisini beraber düşündüğümüzde otomotiv sektörünün bize ciddi katkılar verdiğini söylemek gerekiyor." ifadelerini kullandı.

Özellikle ihracat konusunda kendilerini sevindiren olumlu gelişmeler olduğunu anlatan Ağbal, şöyle devam etti:

"Özellikle 2016'da ve 2017'nin ilk çeyreğinde otomotiv ihracatında olağanüstü artışlar var. Bu artışlar da özellikle 2017 yılında ekonomik büyümeye katkı bakımından bizi son derece sevindiren gelişmeler. Mart ayında otomotiv ihracatında yüzde 26'lık artış meydana geldi. Bu da son derece önemli bir rakam. Özellikle Avrupa pazarındaki olumlu ekonomik gerçekleşmeler de buna ciddi destek veriyor."


- "Otomotiv pazarı, ülke ekonomisinin üzerinde büyüyor"


Naci Ağbal, Türkiye'de 21 milyonu aşan bir otomotiv stoku bulunduğunu belirterek, bu araçların yaş ortalamasının 13 civarında olduğunu, 15 yaş üstü araç sayısının da 5 milyonun üzerinde bulunduğunu kaydetti.

Bunun da birtakım ekonomik ve politik tercihlerde bulunmalarını gerektirdiğini belirten Ağbal, "İnşallah otomotiv sektörü Türkiye ekonomisinin gelişimine paralel olarak önümüzdeki yıllarda daha da önemli gelişmeler kaydedecek." dedi.

Özellikle 2009 sonrası dönemde otomotiv piyasası ile ülke ekonomisindeki gelişmeler arasındaki eğilime değinen Ağbal, şöyle konuştu:

"2009 global ekonomik kriz sonrası dönemde uzun süre birçok ülke ekonomik olarak toparlayamadı. İstihdamda olsun milli gelir artışında olsun, birçok ülke büyüme oranlarında ciddi anlamda aşağıya inen bir trend izledi. Halbuki Türkiye 2009 global kriz sonrası dönemde, yani 2010 ila 2016 arasında ,yüzde 6,72 büyüdü. Bugün Türkiye’nin global ekonomik kriz sonrası ortalama büyüme oranları Çin ve Hindistan dahil bütün gelişmekte olan ülkelerin ortalamasından daha büyük.

Çin ve Hindistan dahil gelişmekte olan ülkelerin 2010-2016 ortalama büyüme performansı yüzde 5,3. Türkiye’nin bu dönemde elde ettiği büyüme yıllık 6,7. Dolayısıyla Türkiye ekonomisi global ekonomik kriz karşısında olağanüstü bir performans gösterdi. Hem küresel ekonomide ticarette meydana gelen yavaşlama, hem küresel büyüme oranlarının aşağıya gelmiş olmasına rağmen 2003-2008 döneminden daha fazla büyüdüğümüzü de bu dönemde görüyoruz."

Ağbal, "Aynı dönemde otomotiv pazarındaki gelişmelere bakıldığında, bu da birkaç bakımdan önemli sinyaller veriyor. Türkiye'de 2010-2016 döneminde ekonomi ortalama yüzde 6,7 büyürken, Türkiye otomotiv pazarı bu dönemde 2 kat büyümüş. 2009'da Türkiye'de satılan otomobil sayısı 369 bin. 2016'da bu sayı 756 bine çıkmış. 2012 ve 2014 yıllarında bir miktar daralma olmuş ama onun dışında 2010, 2011, 2013, 2015 ve 2016’da otomobil satışları sürekli gelişmiş. Ekonominin ortalama yüzde 6,7 büyüdüğü bu dönemde, Türkiye otomotiv pazarı yüzde 200 büyümüş. Milli gelirdeki artıştan çok daha olağanüstü bir büyüme göstermiş." yorumunu yaptı.


- "Sektör fırsatları ve pazar değişimlerini çok iyi takip etti"


Ağbal, 2009 yılında küresel ekonomide bir daralma meydana geldiğini, Türkiye ekonomisinin de bu yıl 4,7 küçüldüğüne değinerek, şunları kaydetti:

"Ama ardından 2010 ve 2011 yılarında Türkiye ekonomisi ardı ardına yüzde 8,8 ve yüzde 11,1 büyüdü. Otomobil satışları ise 2010'da yüzde 37 artış gösterdi. Ekonomideki hızlı çıkışa karşılık, otomobil satışlarında bu performansı daha da aşan bir artış var. 2011'de de otomobil satışlarındaki yıllık artış yüzde 16 seviyesinde olmuş. Yani 2010 ve 2011 yıllarındaki ekonomideki hızlı çıkış, otomobil piyasasındaki büyümeyi de beraberinde getirmiş. 2012 yılında ekonomi bir miktar aşağı geldi. Ekonomik büyüme yüzde 11,1'den yüzde 4,8'e gerilediğinde otomobil satışları yerinde saymış. 2013'te ekonomi yüzde 8,5 büyüyor. Aynı yıl otomobil satışları da yüzde 19,4 artıyor. 2015 ve 2016 yıllarında otomobil satışları sırasıyla yüzde 23 ve yüzde 4 artmış."

Bakan Ağbal, bu rakamların Türkiye'deki otomobil satışlarının milli gelir değişimlerine ve gelir esnekliğine son derece duyarlı olduğunu gösterdiğini, hatta gelir esnekliği katsayısının 1'den daha fazla olduğunu söyledi.

Milli gelirdeki her yüzde 1'lik artışın otomobil pazarının yüzde 1'den daha fazla büyüdüğüne dikkati çeken Ağbal, "Bunun için genel olarak otomotiv özel olarak otomobil pazarı milli gelirdeki istikrarlı artıştan son derece önemli oranda etkileniyor. 2003-2016 döneminde Türkiye ekonomisi yaklaşık yüzde 5,7 büyümüş. 1990'lı yıllarda ülke ekonomisinin 12 yıllık ortamala büyüme oranı yüzde 3,6. Türkiye ekonomisi bu açıdan bakıldığında potansiyel büyüme oranın üzerinde bir büyümeyi son 14 yılda gerçekleştirmiş. Bu sayede otomotiv sektörü ve piyasası da önemli bir canlılık göstermiş." diye konuştu.

Sektörün kendi çaba ve gayretinin burada büyük önemi olduğunu aktaran Ağbal, "Sektör bu süreçte gelişmeleri, fırsatları, pazar değişimlerini çok iyi takip ederek doğru yatırımlarlarla ihracat potansiyelini artırmış, iç pazardaki büyüme ile dış pazardaki genişlemeyi beraber sürdürebilmiş, iç pazarı bir kaldıraç olarak kullanmış, bu yolla ihracat potansiyeli üretmiş ve özellikle pazar çeşitliliğini artırmak suretiyle piyasanın büyüme trendini koruyabilmiştir. Sektörün hem üretici hem iç pazar hem de ihracat tarafında rol alan, emek veren, değer katan bütün arkadaşlarımıza teşekkür ediyorum. Bütün bu büyüme hikayesi üreticisiyle, yetkili satıcısıyla, ihracatçısıyla sizin başarınızdır. Bu da tebrike şayan bir performanstır." dedi.

Ağbal, Türk otomotiv piyasasının son 14 yılda sağladığı başarıları gelecek yıllarda da devam ettireceğine inandığını ifade etti.

(sürecek)


AA

Kaynak:Haber Kaynağı