Nagehan Alçı, THK'nın yangın uçaklarını yazdı: Müzelik

Nagehan Alçı, THK'nın yangın uçaklarını yazdı: Müzelik

Son günlerde kriz haline getirilen THK yangın uçaklarıyla ilgili gerçekleri Nagehan Alçı köşesine taşıdı.

 

Son günlerde kriz haline getirilen THK yangın uçaklarıyla ilgili gerçekleri Nagehan Alçı Haber Türk'teki köşesine taşıdı. İşte Alçı'nın" Bakan Pakdemirli haksız mı?" başlıklı yazısında söz konusu uçaklarla ilgili gerçekler

Bakan Pakdemirli haksız mı?

Bugüne kadar hep sorunsuz uçmuşlar da şimdi mi sorun çıkmış?

Ya da baktım mevcutta kullanılan helikopterleri küçümseyen yazılar kaleme alınıyor. Hakikaten helikopterin kapasitesi yetersiz mi? Tamam, Bakan'ın THK'nın muhalefetin maşası olduğunu söylemesi konuyu otomatik olarak siyasileştirip bağlamından koparıyor ve bence yanlış ama ya biz köşe yazarı milleti neden hemen mevzileniyoruz?

Ben, Pakdemirli'nin çıkışına kadar ilgi alanıma girmeyen "yangın söndürme uçağı" meselesini ilk kez bu vesile ile merak ettim. Bakan ben aradığımda Slovenya uçağında olduğu için kendisiyle konuşamadım ama Tarım Bakanlığı ve Orman Genel Müdürlüğü'nün en yetkili isimlerine ulaşıp birçok önemli ve meseleyi açıklığa kavuşturur mahiyette bilgi aldım. Size Türk Hava Kurumu'ndan yangın uçağı kiralama kronolojisi ve teknik detaylarını anlatayım...

BAKANLIK GEÇEN YIL UYARMIŞ

2008 yılına kadar yangın söndürme uçakları diye Türk Hava Kuvvetler’nn elindeki bazı uçaklar, içlerine tanker konup modifiye edilerek kullanılıyormuş. Ancak sorunlar çıkıyormuş. 2008’den beir Orman Bakanlığı Türk Hava Kurumu’ndan kiralıyor. Kiralama belli aralıklarla yapılıyor. En son 2018 sonunda kontrat bitmiş. Bakanlık, THK’ya "Bu uçaklar sık sık arıza yapıyor, yenileyin" demş. THK ise bütçe yetersizliğini gerekçe göstererek bu talebi reddetmiş. Mevzubahis 5 uçak olduğu yazıldı. Bunlardan bir zaten "out of order". Yan çalışmıyor. İkisi çalışıyor, ks se sorunlu parçaları nedenyle aksıyor. O parçaların yerne hurdadak uçaklardan parçalar takılmış ama yine de uçaklar riskli…

 BU UÇAKLARIN YERİ THK DEĞİL, MÜZE!

Bu bahsettiğimiz 4 uçak bana kalırsa THK’da değil, müzede olmalı zaten. En yenisi 1983 yapımıymış sevgili okurlar! Ger kalan 4’ü 60, 70 yapımı. Yan neredeyse 60 yaşında! Bunların yakıtları bile eski dönemin yakıtıymış ve zor bulunuyormuş. Koskoca Türkiye’ye yakışır mı böyle br tablo? Onca gürültü koparanlar 60 yapımı bir uçağa kendileri binerler m?

THK'YA ÖDENEN 131 MİLYON DOLAR

 Üstelik bu büyükanne-büyükbaba yaşına yaklaşan uçaklar için Orman Bakanlığı 2008’den beri THK’ya kaç lra ödeme yapmış, biliyor musunuz? Tam 131 milyon dolar! Konuştuğum yetkililere "Neden yurt dışından uçak kiralamıyorsunuz?" diye sordum. "Bugüne kadar hep milli menfaatlerimiz düşündük. Para içeriye gitsin, THK’ya destek olalım dedik ama Bakanlığın boşa harcamaya hakkı yok. Bakın zaten parasını ödediğimiz halde hiçbir zaman 5 uçağın tamamını kullanamadık. Hep bir ya da daha fazlası arızalı idi. THK’ya destek olacağız diye bu milletin parasını çöpe m atalım?"

HELİKOPTER İÇİN THK YÜKSEK FİYAT VERMİŞ

 Helikopter meselesine de sordum. Şu bilgileri öğrendim: Uçaklar konusunda sıkıntı yaşanınca Bakanlık helikopter kiralama yoluna gitmiş. İhale açmış. O haleye THK da girmiş ancak helikoptere saat başına 36 bin TL teklif vermiş. Orman Bakanlığı saat 26 bin TL teklif veren şirket seçmiş. Geçen yıl 12, bu yıl 18 toplam kullanılan 30 helikopter var. Helikopterlerin küçümsendiğine bakmayın. THK’nın elindeki uçaklara göre ciddi avantajları var. Her şeyden önce uçaklar hantal oldukları için inişlerine 2200 metrelik bir alan gerekiyormuş. Üstelik suyu yalnızca denizlerden, göletlerden ya da büyük barajlardan çekebiliyorlar. Halbuki helikopter için 4’e 4 metre bir havuz bile yeterli. Uçak 4 ton su çekebiliyor, helikopter ise 2,5 ton. Ancak bahsedilen eski uçaklardan çok daha ser ve kullanışlı. Kısacası esasen THK’nın madd sıkıntılarının kurbanı olmuş bir uçak envanter ve bunun üzerinden siyasi polemiklere çekilmek istenen teknik bir konu var. Şu detayı hatırlatayım: THK, içinde bulunduğu para sıkıntısı nedeniyle bundan 1 ay önce kayyum talep etmiş br kurum. Bu kuruma destek olmak için birçok yol, yöntem üzerinde konuşulabilir ancak Türkiye Cumhuriyet Tarım ve Orman Bakanlığı’nı sırf bu kurum yaşasın diye uçan hayaletlere mahkum etmek hem o uçakların pilotlarına büyük haksızlık hem de bu ülkeye hiç yakışmayan bir tablo”