"Otobüs yolculuğunun popülaritesi bitmez"
Otogarlar Müdürü Ömer Lütfi Ersöz Memleket'e önemli açıklamalar yaptı.
'Hızlı tren seferleri, uçak seferleri artırılsa bile Konya Otogarı'nın ve otobüs taşımacılığının popülaritesinin devam edeceğini' söyleyen Ersöz, merkez ve ilçe garajlarında yapılan ve yapılacak çalışmalar konusunda da "Önümüzdeki günlerde Konya Otogarı'na X Ray cihazı yapılarak güvenlik artırılacak, Konya'nın taşra ilçelerinde ise düzenleme yapacağız" ifadesini kullanırken "otobüsle yolcuk yapmak konforlu ve güvenlidir" diye ekledi.
-Otogarlarda korsan sürücüler var mı?
Otogar ve otogarlarımızda ve onların bağlantı noktalarında kesinlikle yoktur. Terminal içerisinde çalışanlarımız ve trafik polislerimizle ortak bir çalışma yürütüyoruz.
-Bir sürücünün korsan olmadığını nasıl anlarız?
Otogar sürücüler tamamının D1 belgeleri vardır. Bu belgelere sahip olmayanlar korsan sürücüdür.
-D1 belgesi nedir?
Ulaştırma ve Denizcilik Bakanlığı'mızın vermiş olduğu şehirlerarası otobüslere, araçlara verilen resmi bir belgedir. Bu araçlar düzenli sefere çıkma hakkına sahiptir. 2002 yılında taşımacılık 2 sayfalık bir yönetmelikle idare ediliyordu. 2003 yılında ise çıkan bir karayolu taşıma kanunu ile taşımacılık birbirinden ayrıldı. Yani otobüs ayrı, kamyon taşımacılığı ayrı kategoride adlandırılmaktadır.
-D1 ve D2 kapasitesinde ne kadar otobüs vardır?
D1 ve D2 kapasitesinde ülke genelinde bakanlığın açıkladığı verilere göre 28 bin otobüs var.
-Otobüs taşımacılığı eski popülaritesini kaybetti mi?
Halen geçerli bir ulaşım aracıdır. 'Niye?' diye soracak olursanız, Konya üzerinden 81 ilin 76 vilayetine günlük direk taşıma yapılmaktadır. 200'ün üzerinde ilçemize de Konya’dan sefer düzenlenmektedir. Günlük 40 bin, yoğun olduğu dönemlerde 65 bin yolcu taşımaktayız.2011 yılında hızlı tren gelmeden önce günlük ortalama 4500 yolcumuz Ankara-Konya arası seferlerinde otobüs kullanmaktaydı. Hızlı tren 81 ilimize yayılsa bile otobüsün yeri doldurulamaz çünkü ilçelerimize ulaşımı bu şekilde sağlarız.
-Otobüs bilet fiyatlarını makul buluyor musunuz?
Şirketlerimiz fiyatları belirlerken serbest piyasa ekonomisini göz önünde bulunduruyor. Yani A firması 25 TL fiyat belirtirken, B firması daha yüksek bir miktar alabilir. Belirli bir alt limiti vardır ama üst limit yoktur. Bu uygulama rekabeti önlemek amacıyla yapılmıştır.
-Alt limit uygulaması sadece Konya'da mı var?
Hayır, tüm Türkiye de uygulanıyor. Bu uygulama rekabeti önlemek amacıyla yapılmıştır. Örnek olarak 250–300 km arası 25 TL aşağısı olamaz, firmalarımızda buna göre fiyat belirlenmesi yapıyor.
-Şu anda otogarda kaç firma var? Bunlardan kaç tanesi yabancı?
Günlük sefer düzenleyen 110 kadar firmamız var. Ana seferleri genellikle Konyalı firmalar düzenlemekle birlikte özellikle Güneydoğu ve Doğu'dan gelen yabancı firmalar da otogardaki yerini aldı.
-Konya’ya gelemeyen ya da gelmek isteyen firma var mı?
Gelmek isteyen tüm firmalarımıza kapımız açık gelmek isteyenlere 'almayız' demiyoruz.
-En çok hangi ilimizden Konya’ya sefer düzenleniyor, net bir rakam söyleyebilir misiniz?
Konya'dan en çok İstanbul, İzmir, Ankara gibi merkezi illerimize seferler düzenleniyor. Konyalılar genellikle 81 vilayete gidiyor. Konya’ya ise çoğunlukla Doğu ve Güneydoğu'dan geliyorlar.
-Otogarlarda güvenlik nasıl sağlanıyor? Otobüsle yolculuk yapmak ne kadar güvenli?
Tabi ki otobüsle yolcuk yapmak konforlu ve güvenlidir. Aynı zamanda yolculukta sıkılmamak için internet hizmeti de veriyoruz. Her türlü ikram da söz konusudur. Otobüs şoförlerinin rahatsız olduğu tek konu yakıt konusudur. Uçaklarda ve gemilerdeki yakıtlar ÖTV ve KDV'siz verilmektedir. Karayollarınca takip altındadır. Otogar güvenliğine gelince, önümüzdeki günlerde x ray cihazları getirilecektir. Polislerimiz de bu konuda gerekli önlemleri almaktadır. Ayrıca yolcu beraberinde olmayan paketleri de almıyoruz. Bu durum 4 yıl önce yasaklanmıştır. Alınırsa da cezai sitem uygulanıyor.
-Bir otobüs alım fiyatı ne kadar?
Bir otobüsün alım fiyatı 400 bin Euro dur.
-Otobüsler şehir trafiğini etkiliyor mu?
Belediyemiz bu konuyla alakalı otobüslerin gideceği güzergâhları ayarlamıştır. Bu bağlamda şehir trafiğini etkilemiyoruz. Aynı anda çıkan otobüsler bile karışıklığa neden olmuyor.
-Otogarlar şehrin vitrinidir bu konu hakkında ne gibi çalışmalar yapılıyor?
Hediyelik eşya ve Mevlana şekeri satanlar dışında, Konya’dan başka illere giden vatandaşlarımıza valilik aracılığıyla şehrimizi anlatan kitapçıklar dağıtılmaktadır. Sadece tanıtım değil kültürel amaçlı kitaplarda dağıtılıyor. Ayrıca büyük bir camisini açtık.
-Otogar Konya’nın nüfus yoğunluğunu kaldıracak kapasitede mi?
Var olan imkânımızı en iyi şekilde kullanıyoruz. Gerekli durumlarda belediyemiz etkili çalışmaları yürütecektir.
-Konya ilçeleri adına yürütülen bir çalışma var mı?
3 sene önce durum tespiti yaparak kötü durumda olanları tespit ettik. Her geçen gün eksikleri tespit edip yaptırıyoruz.
-Eski garaj terminali ile Konya terminali arasındaki fark nedir?
Eski garajdan daha çok ilçelere seferler düzenleniyor. Şehirlerarasına da oradan gidilebilir ama trafiği sıkıntıya sokabilir.
-Firma denetimlerin nasıl yapılıyor, otobüs kazaları konusunda neler söylersiniz?
Çıkış noktamızda trafik polisleri ve belediye çalışanları ile ortak hareket ediyoruz. Kazalar konusunda ise trafik polislerimiz zaten yol denetimi yapmaktadır. Şirketlerimiz de şoför seçerken ince eleyip sık dokuyorlar. Bu da kaza oranını azaltıyor.
-Bireysel koltuk sigortası var mıdır?
Koltuk sigortamız vardır. Kazadan sonra 60 bin liraya kadar tüm hastane masrafları karşılanmaktadır. Ayrıca aynı koltuğun ikinci kez satılma durumu da yoktur. Bu gibi durumlarda telafileri yapılıyor.
Ömer Lütfi Ersöz Kimdir ?
01.01.1962 yılında Akören’de doğdu. İlk ve Orta tahsilini Akören’de tamamladı. Konya İmam Hatip Lisesinden 1980, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesinden 1983-84 Eğitim-Öğretim yılında mezun oldu.
Yatılı ve burslu okuduğundan 1980 yılında resmi olarak Diyanet İşleri Başkanlığı görevlisi olarak memurluk hayatına başladı.1984-85 Eğitim-Öğretim yılında Tokat Çamlıbel Ortaokulunda öğretmen olarak görevine başladı.
16 Ağustos 1987 yılında vatani görevini 197.nci dönem Yedek Subay olarak Zırhlı Birlikler Okulu ve Eğitim Tümeni Şoför Taburunda Takım Komutanı olarak tamamladı. Vatani görevinden sonra Tokat’taki Öğretmenlik görevine devam etti.
1989 yılında Konya Akören Lisesine tayin oldu.1990 yılında aynı okulda müdür yardımcılığı görevine başladı. 1991 yılında Okul Müdürlüğü imtihanını kazanıp, aynı okulun Müdürlüğüne başladı. 2001 Yılına kadar, Akören Çok Programlı Lisesi, Cihanbeyli Büyükbeşkavak
İlk Öğretim Okulu ve Sivas Halil Rıfat Paşa Lisesinde görev yaptı.
Öğrencilik dönemi ve sonrasında, Milli Türk Talebe Birliği, Akıncılar Derneği, Milli Gençlik Vakfı gibi birçok sivil toplum örgütlerinde, Üye, Temsilci, Şube Başkanlığı gibi görevlerde bulunarak sosyal kültürel alanlarda hizmet etti. Halen Garajlar (Otogar) Şube Müdürlüğü görevini yürüten Ersöz Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesi Üyesi ve Üst Kurul Delegesidir.
Röportaj-Ahmet Gökbaş-M. Ali Elmacı