Konya Turizm Platformu Konya’nın 7 harikasını seçti… Haberlerde okudunuz…
Mevlana Müzesi, Meke Gölü, Çatalhöyük, Nasreddin Hoca, Tınaztepe Mağarası, Aladdin Camii, Yerköprü Şelalesi olarak sıralanmış harikalarımız.
Konya Turizm Platformu, şehrin en işlek yerlerinde 3 bin 705 kişi ile yaptığı anketin sonucu olarak bu ‘yedi’ye ulaşmış… Anketi yapmak için en işlek yerler olaraksa şuralar belirlenmiş: Mevlana Kültür Merkezi, Kule Site Alışveriş Merkezi, Rixos Hotel, Dedeman Otel, Özkaymak Otel ve Anı Otel… Mesela 7 Harika anket sonuçlarının açıklandığı Bera Otel’e… Ya da projenin teknik danışmanı olan Prof. Dr. Çağatay Ünüsan’ın da okulu olan üniversiteye konmamış sandık…
Aslında 3 bin 970 kişi ankete katılmış ama veri analizinde 265 adet anket eksik işaretlemeler neticesinde analiz dışında bırakılmış. ‘Neden bırakılmış?’ diye düşünerek devam edelim yazımıza… Anketteki oylama sonucu ikinci yedi ise şu şekilde oluşuyor: Tuz Gölü, İnce Minare, Karapınar Oymalı Yeraltı Şehri, İvriz Kaya Anıtı, Aziziye Camii, Eflatun Pınarı, Eşrefoğlu Camii…
Alın size bir de üçüncü yedi: Karapınar Obrukları, Klistra, Karatay Medresesi, Aya Elena Kilisesi, Kubad-abad Sarayı, Ilgın Kaplıcaları, Fasıllar Anıtı… Ve bir de listenin sonunda Köşk Kaplıcaları var…
Konya’nın tanıtımı için yapılan her katkı önemli, her çaba kuşkusuz değerli… Konya Turizm Platformu’nu da çabalarından dolayı önce tebrik etmemiz lazım.
Fakat biraz bilgi vermekte yarar var…
Konya’nın yedi harikasına misal Dünya’nın 7 Harikası’dır. Ve Dünya’nın 7 Harikası’nın kriteri tamamı insanoğlu tarafından inşa edilmiş, olağanüstü antik yapı ve yapıtlardır. İlk olarak M.Ö. 5. yüzyılda tarihçi Heredot tarafından ortaya atılan bir kavramdır 7 Harika. M.Ö. 4. yüzyılda Sidon’lu Antipatros tarafından ilk olarak “Dünya’nın yedi harikası üzerine” adlı eserle oluşturulan ve günümüzde de geçerli kabul ettiğimiz 7 harika listesi, M.Ö. 2. yüzyılda son şeklini almış. Günümüzde, Dünyanın Yedi Harikası’ndan sadece Keops Piramidi’nin ayakta olduğunu öğreniyoruz... Diğerleri yangın ya da deprem gibi nedenlerle yok olmuşlar. Bunlar; 1-Keops Piramidi, 2-Babil’in Asma Bahçeleri, 3-Zeus Heykeli, 4-Artemis Tapınağı, 5- Rodos Heykeli, 6-İskenderiye Feneri ve 7-Halikarnas Mozolesi’dir.
Bunların dışında da 7 harika çalışmaları olmuş ve tamamında insanoğlu tarafından inşa edilmiş olması esas alınmıştır…
Bir diğer misalle devam edelim… İsviçre merkezli “New7Wonders Vakfı”nın, dünyanın yeni 7 harikasını belirlemek için başlattığı yarışma 7 Temmuz 2007’de sona ermişti… Buna göre Dünyanın yeni 7 harikası; Ürdün’deki Petra Antik Kenti, Çin Seddi, Brezilya’daki Kurtarıcı İsa Heykeli, Peru’daki Machu Picchu Antik Kenti, Meksika’daki Chichen Itza Piramidi, İtalya’nın Roma kentindeki Kolezyum ve Hindistan’daki Tac Mahal anıtmezarı şeklinde sıralanmıştı.
Konya turizmine fayda sağlamak adına yapılan 7 harika tespitinde, insanoğlu tarafından inşa edilmiş olma özelliği yok… Tabiat güzellikleriyle mimari şaheserler, inanç turizmi ile kaplıca turizmi tamamen birbirine karıştırılmış. ‘Çalışma bir yarışma değildir’ deniliyor ama yarışma olmaması ondaki ölçüsüzlüğü görmemize engel değil…
Sanat tarihçisi Dr. Hasan Özönder’le görüştüm. Turizm Platformu’nun çabasını gölgelememek niyetiyle hayli hassas ve nezaketli. Diyor ki Özönder, “Bu işi bir komisyona havale etselerdi iyi olurdu. Ön liste daha sağlıklı hazırlanabilirdi.”
Mesela listenin 6. sırasında yer alan Alaaddin Camii ile, 15. sırasında yer bulan Eşrefoğlu Camii arasında bir seçim yapmasını istediğimde Özönder, “Sağ el ile sol el gibi. İkisi de çok değerli ve önemli eserler” diyor. Listede Eşrefoğlu Camii’nden önce yer bulan Aziziye Camii’nin ise çok çok sonra gelebileceğini belirtiyor…
Sadece Özönder’le görüşmedim. As Araştıma şirketinin sahibi Sosyolog Ersin Öztürk’le görüşüp anket çalışmasının sağlıklı olup olmadığını, 3 bin 705 kişinin kimler olabileceğini sordum. Öztürk, bir kere bu tür çalışmaların sandık konularak yapılmasının yanlışlığını işaret etti. Çıkan 7’nin kimin 7 harikası olduğu konusunda da kuşkuları var. Ankete katılanların demografik yapısının çok önemli olduğunu, konulan sandıklarda demografik yapı kriterinin kontrol edilemeyeceğini söylüyor. Yani bu 7 harika Konyalıların mı, yoksa Konya’ya gelen turistlerin mi, 17-25 yaş arasındakilerin mi, kadınların mı, erkeklerin mi kimin 7 harikası belli değil…
Öztürk’e göre, olsa olsa sandık konulan yerlerdeki 3 bin 705 kişinin 7 harikası olabilir…
Dediğim gibi, yapılanı gölgelemek bize yakışmaz. Nihayetinde Konya’nın tanıtımı için bir ışık yakılmak isteniyor. Fakat bizim niyetimiz de bu ışığın hiç kuşku barındırmamasına katkıda bulunmak…
Çalışmanın 5 yıl sonra tekrar edileceği notu da var. Bari 5 yıl sonrasına katkımız olsun; 7 harika belirlenirken dünyadaki harika kıstaslarına ve anketlerin olmazsa olmazı demografik özelliklere dikkat edilsin…
Bir de, İç Anadolu’nun 7 harikasını belirlemeye yönelik bir çalışma yapılması, bölge turizmi açısından fevkalade faydalı olabilir… Böylece Kayseri Kalesi’ni ziyaret eden bir turiste Konya’daki Alaaddin Camii’ne de gitmesi tavsiye edilir… Bölge turizminin canlanması her açıdan çok faydalı olur.
Şimdi, her şeyi bir kenara bırakıp Konya’nın 7 harikası ile ilgili ne tür tanıtım çalışmaları yapılacak ona bakalım.