AA'da bir ilk! Eylül'de Kürtçe yayına başlıyor

Anadolu Ajansı Genel Müdürü Kemal Öztürk, 6 Nisan 1920’de kurulan Anadolu Ajansı’nın 93 yıl sonra geldiği noktayı anlattı. 1 Eylül’de Kürtçe yayına başlayacaklarını belirten Öztürk, toplam 6 olacak yayın dilini 2020 yılında 11’e çıkaracaklarını söyledi.

Anadolu Ajansı (AA) Genel Müdürü Kemal Öztürk, Cumhuriyet’in 100’üncü yılı olan 2023 hedeflerine benzer hedefler oluşturduklarını anlatarak, bunlara 2020’en daha önce ulaşacaklarını açıkladı. AA Genel Müdürü, İngilizce, Arapça, Boşnakça ve Rusça dilinde yayın yaptıklarını anlatarak, 1 Eylül’de Kuzey Irak’a yönelik olarak Kürtçe haber servisine başlayacaklarını açıkladı. Öztürk şunları kaydetti:

Çok stratejik bir soru sorduk

-Bizim sorduğumuz çok basit ve stratejik bir soru var. Türkiye Cumhuriyeti Başbakanı’nın konuşmasını Lübnan’da veya Kahire’de ihtiyaç duyan bir gazetenin sayfasına kim çevirip koyuyor.

-Bu ülke Ortadoğu’ya ayar veriyorsa, bu iletişim enstrümanına da sahip olması lazım. Cumhurbaşkanı veya ana muhalefet partisi liderinin Türkçe yaptıkları konuşmayı kim çevirip o gazeteye servis ediyor?

En kritik konumuz Arapça

-Cevabı şu, o ülkedeki rakibimiz olan ajans veriyor. Kuzey Afrika’da bizim rakibimiz olan ülke Fransa’dır; AFP, Başbakanımızın haberini çevirip Kuzey Afrika ülkelerine servis yapıyor. Ortadoğu’da İngiltere ve Amerika’dır, onlar çevirip veriyor. İşte bunu çözmek için bir karar vermemiz gerekiyordu.

-Nasıl Cumhuriyet’in 2023 hedefi varsa Anadolu Ajansı’nın da 2020 hedefi var. Dünyadaki ilk 5 ajanstan biri olsun diye bir proje hazırladık. Bunu Hükümetimiz de kabul etti, destekledi.

-Yabancı dilde yayın yaptığımız dil sayısı 5 kat büyüdü. En kritik konumuz Arapça.

-Artık bizim Başbakanımızın dünyanın neresinde konuşursa konuşsun, Cumhurbaşkanımızın veya bizim liderlerimizden herhangi birinin konuşmasını Anadolu Ajansı Arapça’ya çeviriyor ve Kahire’deki o gazetenin sayfasına yerleştiriyor.

-Dünyadaki hedefimize Ortadoğu’da ulaştık. Kahire merkezli, Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkesindeki 27 ülkeyi kapsayan Arapça servisimiz, bölgenin en önemli ilk 3 haber kaynağı haline geldi. Artık Ortadoğu’da ilk 5 ajanstan biriyiz.

-Fransız Ajansı, ‘Agence France Press’in (AFP) Arapça servisi 44 yıl önce kuruldu, biz bir yıldır Arapça yayındayız ama şimdi boy ölçüşüyoruz. Sebebi şu, biz bu coğrafyanın çocuğuyuz.

-Bu coğrafyanın kodlarını çok iyi biliriz. O yüzden bizden daha iyi haber yapamaz. Bu yılın sonunda biz AFP, Reuters’ın ve BBC’nin Arapça servisini geçeceğiz. İddiamız bu.

-Hedeflerimizi ‘’ ettik. 2020’ye kalmadan yakalayacağız. 6 buçuk yıla kalmadan dünyada ilk 5 ajanstan biri olacağız. İlk 5’e girme kriterleri üretilen haber sayısına göre ölçülüyor. Mesela bizim Arapça ürettiğimiz günlük haber sayısı 200’dür, AP’nin 150’dir.

2020’ye kadar 11 dilde yayın

-Şimdi biz 1 sene önce Boşnakça servis kurduk. Saraybosna’da Boşnakça yayınımız o kadar etkili oldu ki Hırvat ve Sırp gazeteleri de abone oldu. İki ülke turizmini etkilendi. Uçak seferleri arttı.

-Bu çok stratejik bir şey. Haberinizi bırakınız çarpıtmayı, sadece geciktirse bile gazetenin baskısına yetişmez, o da kamuoyunu etkilemeye yeterli.

-Arap Baharı ile birlikte Türkiye’nin gücü çok arttı. Her yerde büyük bir Türkiye hayranlığı arttı. Biz de tam bu aşamada Arapça servisi kurduk.

-Bölgesel yapılanma ile çok dilli yayına geçtik. Türkçe dışında İngilizce, Arapça, Boşnakça ve Rusça dilinde yayın yapılmaya başlandı. Ek olarak 2013 sonunda kurulacak Kürtçe servisi ile yayın dili sayısı 6’ya çıkarılarak 2020 itibari ile 11 dilde yayına ulaşacağız.

Kürtçe için ilk hedef Kuzey Irak

- Bizim Kürtçe yayınla ilgili hedefimiz Kuzey Irak medyası. Kuzey Irak’ta Soranice çıkan bir gazete var. Türkiye ile ilgili haberlerini nereden alıyor? Maalesef Fırat News’ten alıyor. Orada 30 kadar medya kuruluşu var. Ciddi bir sondaj yaptık. 1 Eylül’de Kürtçe Soranice lehçesinde yayına başlayacağız.

Uluslararası rakiplerle bisiklet teorisi ile çalışarak yarışıyoruz

-Bizim çalışanlarımız için ‘Bisiklet teorisi’ diye bir çalışma modelimiz var. Açığı nasıl kapatacağız? Bisiklette aynı hızla gittiğimize göre, fiziksel olarak onu yakalamamız mümkün değil.

-Dolayısıyla bizim başka bir şey daha yapmamız gerekiyor. Bisikleti sürerken, kitap okumamız lazım, ‘tweet’ atmamız lazım, fotoğraf çekmemiz lazım. Bu yüzden, böyle çalıştığımız için farkı hızla kapatıyor. Muhabirlerimiz fotoğraf çekebiliyor. Foto-muhabirimiz yeri geldiğinde haber yazabiliyor.

80 haber ajansıyla işbirliği geliştirildi

-AA Asya Pasifik Haber Ajansları Birliği’nin dönem başkanlığını yürütüyor.

-Avrupa Ajanslar Birliği ve Akdeniz Haber Ajansları Birliği üyeliklerinin yanı sıra Türkçe Konuşan Ülkeler Haber Ajansları Birliği ve Balkan Haber Ajansları Birliği’nin de kurucuları arasında olan AA dünyanın 80’e yakın yerel, bölgesel ve küresel ajansı ile çeşitli işbirlikleri geliştirerek, Türkiye’nin haberlerini dünya gündemine taşıdı.

Akademide yeni nesil gazeteci yetiştiriyoruz

-Kurduğumuz Haber Akademisi ile yeni nesil gazeteciler yetiştiriyoruz. Bu önemli proje ile ajans muhabirliği, savaş muhabirliği, diplomasi muhabirliği ve finans muhabirliği alanlarında muhabirlerin yetişmesini sağladık.

-Üniversite mezunu genç çocukları alıyoruz. Yabancı dil bilme şartımız var. 3 ay eğitimden geçiriyoruz. Bir ışık gördüğümüz çocukları kadroya alıyor, gazeteci olarak yetiştiriyoruz. Yaklaşık yüzde 20’si eleniyor. İki dönemde yaklaşık 50 kişiyi akademiden yetiştirerek kadroya aldık. Türk mühendisleri tarafından Haber Akış Sistemi (HAS) adında yeni bir yazılım geliştirildi.

İnternete ve sosyal ağa ağırlık verdik

-Muhabirlerimize yeni bilgisayarlar, fotoğraf makineleri ve HD kameralar tedarik edildi. Paralel olarak da Anadolu Ajansı’nın tarihe tanıklık eden 93 yıllık arşivi de dijital ortama taşınmaya başlanarak ve tüm içeriğin elektronik olarak erişilebilir olması sağlandı.

-Tasarımı yenilenen www.aa.com.tr ile 5 dilde online yayına geçtik. Mobil platformlardan (iPhone, iPad ve android uygulamalar) son kullanıcıya da yaygın haber servisi ulaştırdık.

-Twitter, Facebook, Linked-in, YouTube, Vimeo, Pinterest, Instagram gibi sosyal ağlarda görünürlüğümüzü artırdık.

Dünyada ilk 5 hedefi çok yakın

MİLLİ Mücadele döneminde “Anadolu’nun sesini dünyaya duyurma” amacıyla 6 Nisan 1920’de kurulan Anadolu Ajansı, 93. yaşını kutlarken uluslararası alanda saygın olma yolunda ilerliyor. Günlük yaklaşık 1.500 haber, 1.000 fotoğraf ve 200 video üreten ve medyanın içerik ihtiyacını güvenilir, tarafsız, hızlı ve etik haber anlayışıyla besleyen AA, ortaya koyduğu 100. yıl vizyonuyla dünyanın ilk 5 ajansı içinde yer almayı hedefledi. AA’nın bürolarının bulunduğu ülkeler Mısır, Fas, Gazze, Lübnan, Libya, Tunus, Kudüs ve Erbil. Bu bölgelerdeki AA ve rakiplerinin haber oranları şöyle:

Ajansın adı Günlük haber sayısı Muhabir Sayısı

Reuters 150 250

AFP 140 230

Xinhua 130 245

AP 120 220

Anadolu Ajansı 96 90

Medya Haberleri

Hataylı Minik Yetenek Ahmet Kazar, Haluk Levent ile Aynı Sahneyi Paylaşmak İstiyor
Okan Yalabık’ın Gençlik Hali Görenleri Şaşırttı!
Ankaralı Turgut’tan kötü haber geldi
Akasya Durağı’nın Dilek'i yıllar sonra ortaya çıktı
Mert Demir Konya'yı Duman Edip Gitti