Mlletimiz, Kutsal Kitabımız Kur’ân’ın okunmasına, yazılmasına, anlaşılmasına büyük hizmet etmiştir. O, İslam’ı kabul ettikten sonra onun en güzel şekilde yaşamak ve yaşatmak için de büyük gayretler sarf etmiştir. Bu meyanda Kur’ân’ı anlama ve yorumlama çabaları kesintisiz sürmüştür.
Osmanlı’nın son döneminde ve Cumhuriyetin ilk yıllarında, Osmanlı döneminde yetişmiş ilim adamlarınca Kur’ân meâli ve tefsirleri yazılmıştır. Konyalılı Mehmed Vehbi Efendi, Elmalılı Hamdi Efendi, Ömer Nasuhi Bilmen, daha sonra Hasan Tahsin Emiroğlu, Şemseddin Yeşil, Celal Yıldırım, Ali Arslan, Mahmut Toptaş, Mahmut Ustaosmanoğlu gibi.
Harf devrimi ve ardından din eğitiminin kısıtlanması ve yer altına çekilmesi sonucu tefsir telif etmek şöyle dursun, Kur’ân okumak ve okutmak bile problem olmaya başlamıştır. Bu fetret döneminin ardından tercüme tefsirler yön vermiştir Anadolu insanına. Seyyid Kutub’un Fî Zılal’i, Mevdûdî’nin Tefhîm’i ve diğerleri.
Elbette her meâl ve tefsîr bir Kur’ân anlama çabasının ürünüdür. Her çalışmanın da artıları olduğu gibi, eksileri ve eksikleri de olacaktır. Zira mükemmellik kemal sıfatların sahibi olan Yüce Allah’a mahsustur.
Süleyman Ateş Hoca’nın Çağdaş Kur’ân Tefsîri ile birlikte akademisyenlerin te’lif ettiği tefsirler çıkmaya başlamış, İsmail Cerrahoğlu ve Talat Koçyiğit Hocaların müşterek başladıkları tefsir çalışması iki ciltte kalmış, daha sonra Talat Hoca tek başına bu çalışmayı tamamlamıştır. Çalışma henüz basılmamıştır.
Yaşar Nuri Öztürk’ün meâl-tefsir çalışması, hocanın halkın tasvip etmediği kimi açılımları sebebiyle muhafazakar çevrede yankı bulmamıştır.
Bayraktar Bayraklı Hoca’nın Yeni Bir Anlayışın Işığında Kur’ân Tefsiri ise, okuma alışkanlığı olmayan insanımızın gözünde oldukça hacimli durmaktadır.
Suad Yıldırım, Hamdi Döndüren, Yaşar Kandemir… hocaların çalışmaları meâl tefsir çalışması olarak kalmıştır.
Bu arada Diyanet’in teşvik ve desteği ile yine akademisyenlerden oluşan bir heyet tarafından hazırlanan Kur’ân Yolu adlı tefsir okuyucusu ile buluşmuş, diyanet ve İlahiyat çevresi başta olmak üzere kamuoyunda bir hayli yankı bulmuştur.
Bu arada Zeki Duman Hocanın nüzul sırasına göre hazırladığı Beyânü’l-Hak adlı meâl tefsir çalışması çıkmış, ancak bu çalışmada daha çok belli bir alt yapıya sahip olanlara hitap eder özelliktedir.
Son olarak uzun yıllar Konya İlahiyatta akademik çalışmalarını sürdüren ve kendi ifadesi ile on bir yıllık bir çalışmanın ürünü olarak hazırlanan Sait Şimşek Hocamızın, Hayat Kaynağı Kur’ân Tefsiri okuyucusu ile buluştu. Beş cilt halinde güzel bir baskı ile çıkan, akıcı bir üsluba sahip tefsîr, hocamızın hem ilahiyat fakültesindeki hem de tefsîr sohbetlerindeki birikimlerini yansıtmaktadır. Eser Kur’ân sevdalısı olanları beklemektedir. Okunmak, anlaşılmak ve hayata geçirilmek için. Başta Hocamız olmak üzere tüm emeği geçenleri tebrik ederiz.