ANKARA (AA) - Fetullahçı Terör Örgütü'nün (FETÖ), 15 Temmuz 2016'daki darbe girişimi sırasında komuta merkezi olarak kullandığı belirlenen Akıncı Üssü'ndeki eylemlere ilişkin 486 kişinin yargılandığı davanın görülmesine sanık savunmalarıyla devam edildi.
Ankara 4. Ağır Ceza Mahkemesince, Sincan Ceza İnfaz Kurumları Kampüsü'ndeki salonda görülen duruşmaya, şehit yakınları ve gaziler ile taraf avukatları katıldı.
Duruşmanın öğleden sonraki bölümünde, Kayseri'den kalkıp darbecilere sağlanacak destek için Denizli Çardak'a giden ancak iniş yapmadan Malatya'ya yönlendirilen kargo uçaklarından birinin pilotu olan sanık eski üsteğmen Yasin Göbütoğlu savunma yaptı.
15 Temmuz gecesi uçuş yapacağı belirtilerek, çağrılması üzerine filoya gittiğini anlatan Göbütoğlu, Kayseri 12. Hava Ulaştırma Üs Komutanlığı 221. Filo komutanı Engin Yetkin'in nakliye görevi olduğunu ve Çardak'a gideceklerini aktardığını söyledi.
Ancak kalkışmaya yönelik haberlerden dolayı endişe taşıdıklarını, net bir açıklama istediklerini belirttiklerini ifade eden Göbütoğlu, Yetkin'in personel nakli görevi olduğunu, isterlerse harekat komutanıyla görüşebileceklerini ilettiğini dile getirdi.
Göbütoğlu, uçak komutanlarıyla üsse vekalet eden harekat komutanı Erhan Baltacıoğlu ile görüşmek üzere Ulaştırma Harekat Merkezi'ne (UHM) gidip emri sorgulama kararı aldıklarını ifade ederek, Baltacıoğlu'na haberlerden dolayı endişe duyduklarını söylediklerini belirtti.
"Ne maksatla görev yaptıklarını" sormaları üzerine Baltacıoğlu'nun ortada bir bilgi kirliliği olduğunu, kendisine gelen bilgileri değerlendirip hareket ettiğini savunduğunu dile getiren Göbütoğlu, böyle bir ortamda uçuş yapmak istemediklerini belirtmeleri üzerine de Baltacıoğlu'nun "Bu görevi yapmazsanız da suç işliyor olabilirsiniz, ben sorumluluğu üzerime alıyorum." dediğini iddia etti.
- "Verilen emri uygulamakla sorumlusunuz"
Göbütoğlu, Baltacıoğlu'nun yapılacak uçuşların kalkışmayı bastırma amaçlı olabileceğini söylediğini, itirazlarına, tartışmaya mahal vermeden makul cevaplar verdiğini ve "Hepiniz askersiniz, verilen emri uygulamakla sorumlusunuz." dediğini de öne sürdü
Baltacıoğlu'nun uçmaya ikna olan pilotlara, dönüş yapmalarına yönelik aksi talimat veren radarları dinlememelerini söylediğini, telsizden talimatlarını takip etmelerini istediğini de savunan Göbütoğlu, kalkışmayı bastırma amaçla hareket ettiklerini düşündüğünü söyledi.
Göbütoğlu, "Aldığım kritik görevden dolayı gergindim. Aldığım emir netti. Darbeyi bastırma amaçlı olduğunu düşünerek hareket ettim. Uçak kapasitesinin üzerinde yolcu taşınacağını öğrenmiştim. 'Aldığı kadar' dediğimi de hatırlıyorum." diye konuştu.
Boş bir şekilde havalandıklarını anlatan Göbütoğlu, harekat komutanıyla aralarında geçen konuşmaları uçaktaki diğer personelle de paylaştığını bildirdi.
Göbütoğlu, rotalarına devam ederken Ankara kontrolden iniş yapacakları Çardak Meydanı'nın kapalı olduğunun bilgisinin iletildiğini ifade ederek, bunu UHM'ye sorduklarını ancak gelen talimatın meydanın açık ve göreve devam etmeleri yönünde olduğunu aktardı.
Emre uyduğunu ve devam etme kararı aldığını belirten Göbütoğlu, UHM'den gelen "radarları dinlemeyin" talimatına rağmen bir uçağın durumu anlamaya çalıştığını, kendisinin de bu konuşmaları dinlediğini söyledi.
Göbütoğlu, Çardak'a geldiğinde iniş için alçalmadığını, meydanın ışıklarının da kapalı olduğunu anladığını ifade ederek, "Çardak emrinin yanlış olduğu kanısına vardım ve askeri radarın talimatlarını dinleyerek alçalış yapmadım. Pist aydınlatması görmedim ve meydanın kapalı olduğunu anladım. Uçuş emniyetsizliğine sebebiyet vermemek için Çardak Meydanı üzerinde beklemeye başladım. Çardak’ın kapalı olduğunu UHM'ye söyledim. UHM'den Çardak'a 'inin' talimatı veriliyordu." ifadelerini kullandı.
Askeri radarın yönlendirmesiyle Malatya'ya iniş yaptıklarını söyleyen Göbütoğlu, indikten sonra darbe girişiminin merkezinin Akıncı olduğunu öğrendiğini iddia etti.
FETÖ ile hayatının hiçbir döneminde bağı bulunmadığını öne süren Göbütoğlu, tahliye talebinde bulundu.
- Standart personel nakli demişler
Sanık eski pilot üsteğmen Özgüç Güneş de savunmasında, Kayseri'deki 12. Hava Ulaştırma Üs Komutanlığı'nda çalıştığını ve darbe girişiminin yaşandığı gece Göbütoğlu'nun ikinci pilotluğunu yaptığını söyledi.
15 Temmuz'da akşam çağrılıp uçuş yapacağının belirtilmesi üzerine 22.51'de üsse, 23.00 gibi de bağlı olduğu 221. Filo'ya girdiğini anlatan Güneş, görevin ne olduğunu bilmeden beklerken gazinoya girdiğini, buradaki açık televizyondan Başbakan Binali Yıldırım'ın kalkışma olduğuna yönelik açıklamalarını gördüğünü kaydetti.
Bu gelişmelerden dolayı uçacak personelin endişe içinde olduğunu belirten Güneş, filo komutanı Engin Yetkin'in de uçak komutanlarına görevle ilgili "Standart yaptığımız personel nakli" olduğunu söylediğini ileri sürdü.
Güneş, endişelerinin dinmemesi ve aralarındaki konuşmalardan ötürü uçak komutanlarının harekat komutanı ile görüşmek üzere UHM'ye gittiğini dile getirerek, kendisinin ise Hasan Akın ile uçak başı yapıp gerekli kontrolleri sağladığını aktardı.
Bir kalkışma girişimi olmasına rağmen uçuşun sivil otoritenin de bilgisi dahilinde gerçekleştiğini iddia eden Güneş, uçak komutanı Göbütoğlu geldikten sonra harekat komutanının ortalıkta bilgi kirliliği bulunduğunu, kendisinin dinlenmesini istediğini, radarların ele geçirilmiş olabileceğinden onların talimatlarına uyulmaması gerektiği gibi ifadelerini aktardığını söyledi.
Kayseri'den 01.27'de kalkış yaptıklarını belirten Güneş, bir süre sonra kalkış yaptıkları meydana dönmelerine yönelik talimat geldiğini, bunu UHM ile paylaştıklarını ancak devam emri aldıklarını kaydetti. Güneş, Çardak Meydanı'nın kapalı olduğunu, meydan üzerinde beklemeye başladıklarını belirterek, bu sırada irtibat kurdukları harekat komutanının "inin" emrini verdiğini öne sürdü.
Harekat komutanının emrinden şüphelenip inmeye çalışmadıklarını savunan Güneş, daha sonra UHM'den Akıncı Üssü'ne iniş talimatı geldiğini, radarın ise Ankara'nın uçuşa kapatıldığını söylediğini bildirdi.
Güneş, radarın yönlendirmesiyle Malatya'ya indiklerini ve ardından gözaltına alındığını kaydetti.
Duruşmada, Göbütoğlu'nun komutanı olduğu uçakta seyrüsefer subayı olan sanık eski üsteğmen Hasan Akın da savunma yaptı. Uçuşa çağrıldığı 23.00 civarında kardeşinin aramasıyla kalkışmayı öğrendiğini, darbeyle alakalı da üste diğer askerlerle konuştuklarını iddia eden Akın, ancak görevin darbeyi önlemeye yönelik olduğunu bildiklerini savundu.
Akın, darbeci olmasalar dahi bu duruma düşmelerine neden olan filo komutanı Engin Yetkin ve harekat komutanı Erhan Baltacıoğlu'ndan şikayetçi olduğunu söyledi.
Suçlamaları kabul etmeyen, FETÖ/PDY ile bir bağı olmadığını savunan Akın, tahliyesini istedi.
Duruşma yarına ertelendi.
AA