Konya Valiliği yapan Sadrazam Avlonyalı Ferit Paşa, Selanik’te elektrikli tramvay devreye girince oradaki atlı tramvayı Konya’ya naklettirmiş...
O zamanın Belediye Başkanı Muhlis Koner...
O zaman dediğimiz de 1917’li yıllar...
***
Atlı tramvay Atatürk anıtından hareketle Gazi Lisesi’nden geçerek eski Park Sineması’na ulaşıyormuş.
Hükümet Konağı’ndan hareket eden ikinci tramvay ise Sultan Selim Camii’ne kadar taşıyormuş yolcularını...
Yazlık ve kışlık olarak iki çeşit olan atlı tramvay hattı 30 kilometreyi aşsa da 1930’lu yıllara ulaşamamış...
Yavaş ilerlediği için tercih edilmez olmuş ve 1924 yılında dönemin belediye başkanı tarafından hizmetten kaldırılmış...
***
Evvelden beri insanda bir hız tutkusu...
Yine o yıllarda kurulan otomobilciler şirketi, iki adet küçük otobüs getirerek istasyon-hükümet önü seferlerine başlayınca toplu ulaşımda yeni bir dönem başlamış...
Tramvaylar hurdaya, tramvay rayları eritilerek elektrik direği olmaya...
***
Derken 1987 yılında mevcut otobüsler yolcu yükünü kaldıramaz olmuş...
Diğer yandan da üniversite yerleşkesinin uzak oluşu yakıt masrafını artırınca akla yine ‘tramvay’ gelmiş...
1987 yılında başlanan çalışmaların meyvesi 1992 yılında Alaaddin-Cumhuriyet, 1995 yılında ise Alaaddin-Kampus arasındaki tramvay yolunun tamamlanmasıyla alınmış...
Eskiden sadece 20 yolcu alabilen atlı tramvaylardan bugün yüzlerce yolcu taşıyan modern tramvaylara geliş sürecimiz üç aşağı beş yukarı böyle...
***
Birkaç gündür ‘ulaşımdan’ ve ‘metrodan’ gidiyoruz ama konu önemli...
Önceki gün Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Akyürek’in Emirgazi ve Karapınar’da yaptığı konuşmalardan öğrendik ki:
-Metro için 120’ye yakın yeni taşıt alımını Büyükşehir Belediyesi üstleniyor...
-Tünel hatları ise Ulaştırma Bakanlığı tarafından gerçekleştirilecek...
-Mevcut tramvaylar da boşa gitmeyecek...
-Adliye-Alaeddin Hattı Cadde tramvayı olarak hizmet vermeye devam edecek.
-Konya Büyükşehir Belediyesi 2 yeni cadde tramvayı hattını daha hizmete koyacak...
-Metro hattı devreye girdikten sonra mevcut tramvaylar da bu iki yeni hatta kullanılacak.
***
Tahir Bey, “Konya belediyecilik tarihinin en önemli 10 yatırımını son 10 yılda gerçekleştirdik” dedi ya... Bunları bir hatırlayalım...
-Mevlana Kültür Merkezi,
-Atıksu Arıtma Tesisleri,
-Hayvan Park ve Pazar Yeri,
-Raylı Sistem Yatırımları (yeni taşıt alımları, yeni hatlar),
-Aslım Elektrik Enerjisi Üretim Tesisi,
-Stadyum,
-TÜBİTAK destekli Türkiye’nin Bilim Merkezi,
-10 bin kişilik Spor ve Kongre Merkezi,
-Mevlana Kültür Vadisi kapsamında 2 bin 687 dükkan biriminin birden restore edildiği Bedesten Düzenlemesi,
-Yeni Meydanlar (Mevlana, Şehir ve Konevi) köprülü kavşaklar...
***
Yüksek Hızlı Tren ve KOP gibi hükümet yatırımlarının yanına şimdi de ‘metro’ ekleniyor...
Bu bile tek başına Başbakanımız Ahmet Davutoğlu Hocamızın ‘şehre vefası’ olarak yeter...
Hayaller bir bir gerçek oluyor.
İnsana ve şehre yapılacak yeni ve anlamlı yatırımlarla çok yakında Konya, “Türkiye’nin öncü şehri” haline gelecek...
Konya halkı olarak buna kendimizi hazırlamamız gerekiyor.