Bankalara "konut kredilerini yapılandırın" çağrısı

Tüketici Başvuru Merkezi Derneği Onursal Başkanı Ağaoğlu:- "Bankalara konut kredisini yapılandırmak için başvuru yapanlar, yeni faiz oranlarının yapılandırma için olmadığı ve sadece yeni konut alımları için geçerli olduğu söylenerek kapıdan geri çevriliyo

BURSA (AA) - CEM ŞAN - Tüketici Başvuru Merkezi Derneği Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, konut kredisi faiz oranının yüzde 0,80'lere kadar düşürmesine rağmen tüketicilerin yapılandırma taleplerinin geri çevrildiğini belirterek, "Bankalar oran yüksekken 'Siz çekin düşünce yapılandırırız' diyorlardı. Şimdi neden uygulamıyorlar?" dedi.

Ağaoğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın "konut kredisi faizlerini düşürün" çağrısı üzerine bankaların faiz oranlarını düşürdüğünü ancak uygulamanın aksaklıklarla hayata geçirildiğini söyledi.

Faizlerin düşürülmesine rağmen bankaların yapılandırmaya yanaşmadığı konusunda kendilerine çok sayıda şikayet geldiğini ifade eden Ağaoğlu, "Tüketicilerin kredilerini yapılandırmak istemeleri en doğal haklarıdır. Bankalar burada keyfi tutum sergilemektedir. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun devreye girmesi ve durumun açıklığa kavuşturulması gerekmektedir. Bu konuda birçok tüketici mağdur durumdadır." diye konuştu.

Daha önce buna benzer düzenlemelerin yapıldığını hatırlatan Ağaoğlu, tüketicilerin bu düzenlemelerle yapılandırmadan faydalandığını ancak son faiz indiriminden sonra bankaların farklı bir tutum sergilediğini aktardı.

Konut Finansmanı Sözleşmesi Yönetmeliği bünyesinde yeniden yapılandırma yapmama gibi bir durumun söz konusu olmadığını dile getiren Ağaoğlu, şunları kaydetti:

"Bankalara konut kredisini yapılandırmak için başvuru yapanlar, yeni faiz oranlarının yapılandırma için olmadığı ve sadece yeni konut alımları için geçerli olduğu söylenerek kapıdan geri çevriliyorlar. Bunun bu şekilde yürütülmesini sağlayacak herhangi bir yaptırım ya da yasa mevcut değildir. Sonuçta var olan bir konut için kredi borcunu kapatıp yeni bir kredi çekmek ya da kredi borcunu daha iyi faiz oranlı bankaya aktarmak için başvuruda bulunuyorsunuz. Bu da sizin en doğal hakkınızdır. Bu durum tüketiciye şikayet hakkı doğuruyor. Tüketiciler bankalara mutlaka dilekçeyle başvursun. Kredisinin yeni orandan hesaplanmasını talep etsin. Eğer ret yanıtı alırsa başvurusunun olumsuz karşılandığına dair yazılı cevabı alsın. Daha sonra bu yazıyla tüketici mahkemelerine başvursun. Bankalar oran yüksekken 'Siz çekin düşünce yapılandırırız' diyorlardı. Şimdi neden uygulamıyorlar?"

- "Yapılandırmalarla ilgili düzenleme getirilmesi lazım"

Bilinçli Tüketiciler Platformu Sözcüsü Mehmet İmrek de yapılandırmayla ilgili bankalara çok sayıda başvuru olduğunu, bankaların karlarından azalma olduğundan bu yapılandırma taleplerine yanaşmadığını belirtti.

Özel sektör olduğu için hükümetin bir yaptırım uygulayamadığını ifade eden İmrek, "Geriye tek yol kalıyor. Başka bankadan daha düşük faizli kredi kullanıp o bankanın borcu ödenebilir. Bunun da bazı sakıncaları var. Diğer bankadan daha düşük faizli kredi çekilip bankaya olan borç kapanmak istenildiğinde erken kapama tazminatı alınıyor. Hükümetin yapılandırmalarla ilgili de bir düzenleme getirmesi lazım." dedi.

İmrek, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın "konut kredisi faizlerini düşürün" çağrısına bankaların uyduğunu ancak bunu göreceli uyguladıklarını savunarak, "Yapılandırma kanuni bir hak ancak burada tüketiciler yine bankaların insafına bırakılıyor, mağdur ediliyor. Hükümetin özellikle devreye girmesi lazım. Çoğu borçlar varlık şirketlerine devredilmiş. Bunlar nasıl yapılandırılacak? Burası da muamma. Bankalar borçları varlık şirketlerine satabiliyor. Madem borçları satabiliyorlar o zaman vatandaşlara neden 'Gel borcunu öde, kapat' demiyorlar." diye konuştu.

AA

Ekonomi Haberleri

Ulusal Staj Programı’nın 2025 yılı başvuruları başladı
Palamut ve hamsiden sonra şimdi de mezgit bereketi
Çinli GAC, Elektrikli Uçan Aracı GOVY AirJet'i Tanıttı
Ford’un Yeni Premium Modelleri Türkiye’de Satışa Sunuldu
ING Türkiye’de üst düzey atama