1972 yılında üretilen ilk 5 serisi, tam altı jenerasyon başarıdan başarıya koşacak bir otomobilin temellerini atmıştı. İlk nesilden son nesle kadar sürüş dinamikleriyle insanların aklına kazınan 5 serisinin satış adetleri 6 milyona yaklaştı. Dördüncü (E39) ve beşinci (E60) jenerasyonlarıyla büyük bir hayran kitlesi oluşturan BMW 5 serisinin altıncı
BMW 5 serisi, 3.0 litre 204 hp, 3.0 litre 258 hp, yine 3.0 litrelik çift turbolu 306 hp, 4.4 litre çift turbolu 407 hp V8 benzinli motorlar ve 3.0 litre 204 hp, 3.0 litre 245 hp ve son olarak test aracımızdaki motor 2.0 litre 184 hp’lik motorlarla satışa sunuldu. Modelin en güçlü versiyonu ve henüz resmileşmeyen M5’in ise çift turbolu bir V8 motor kullanacağı ve 578 hp güç üreteceği konuşuluyor.
Tasarım
BMW tasarımcılarının, zarafet ve sportifliği harmanlayarak oluşturdukları 5 serisinin tasarımı radikal çizgiler barındırmıyor. Geleneksel BMW böbreklerinin etrafına şekillendirilmiş ön tasarım çok şık. LED aydınlatma halkaları araca yüz ifadesi oluşturuyor. Kaputunun V şeklindeki kabartıları aracın aerodinamisini arttırırken şıklığına şıklık katıyor. Arka kısımda ise L formlu LED stop grubu ve siyah tampon difüzörü dikkat çekiyor. BMW 5 serisi 4890 mm uzunluğuyla, Mercedes E serisinden 31 mm daha uzun. Audi A6 ise 4927 mm’lik uzunluğuyla bu iki otomobilden de uzun. Bu üç modelin genişlikleri birbirine çok yakın ancak BMW 5 serisinin yaklaşık yarım santimlik üstünlüğü var.
İç mekan
BMW tasarımcıları 5 serisine özgü bir iç mekan yaratmak için çok fazla vakit ayırmamışlar. Aracın içi kullanışlı ve kaliteli olsa da yaşlı görünüyor. Markanın diğer modellerinden tanıdık gelen ön konsol sürücüye yönelik tasarlanmış. İç mekanda kullanılan malzemelerin kalitesi bu sınıfın beklentilerini karşılayacak düzeyde. Orta konsolun üst kısmında bulunan iDrive sisteminin ekranından; yol bilgisayarı, navigasyon, ses sistemi ve araç ayarlarını düzenleyebiliyorsunuz. Sistemin kontrolü vitesin sağ tarafına konumlandırılan bir buton yardımıyla yapılıyor ve son derece rahat. Farkını ödeyerek 7 inçlik iDrive ekranını 10.2 inç olarak alabiliyorsunuz. Start butonuyla çalıştırılan aracı hareket ettirmek için joystick şeklindeki vites koluna ufak bir dokunuş yeterli oluyor. Elektronik el freni kullanan araç, el freni serbest bırakılmadan veya aracın kapıları tam olarak kapanmadan hareket etmiyor. Vites kolunun sol tarafında bulunan butonlar ile aracın sürüş stilini konfor veya spor odaklı olarak değiştirebiliyorsunuz. Spor modda aracın gaz ve direksiyon tepkileri hassaslaşırken, şanzımanda daha devirli bir karakter sunuyor. İç mekanda yer verilen küçük gözlerin sayısı yeterli ve bu konuda sıkıntı yaşamıyorsunuz. Oldukça zengin bir donanım listesine sahip 5 serisinin iç mekanını ve donanımlarını kendi isteğinize göre şekillendirebiliyorsunuz. Head-up display, yaya tanıma özellikli gece görüşü, arka koltuk eğlence sistemi, çevre görüntüleme sistemi, şerit değiştirme uyarısı, şeritten ayrılma uyarısı ve daha birçok opsiyonel donanım ile BMW 5’inizi daha konforlu ve güvenli bir hale getirebilirsiniz.
Arka koltuklarda sunulan diz mesafesi ve 520 litrelik bagaj hacmi 5 kişinin rahat bir şekilde yolculuk yapabilmesine imkan tanıyor.
Motor
5 serisinin yüksek satış rakamlarının büyük kısmını oluşturan 2.0 litrelik dizel motor ve 8 ileri steptronic şanzıman 1.8 tona yaklaşan ağırlığına rağmen aracı kaldırmakta zorlanmıyor. 2.0 litrelik dizel motor 4000 d/d’de 184 hp güç üretiyor. 380Nm maksimum torkunu 1900-2750 d/d aralığında verebilen 520d, 0’dan 100 km hıza ulaşmak için 8.1 saniyeye ihtiyaç duyuyor. 200 km/s hıza kadar nefesi kesilmeden çıkabilen otomobilin maksimum hızı 225 km/s. Gücünü arka tekerlere iletmek için 8 kademeli Steptronic şanzımanı kullanan 520d çok başarılı yakıt tüketimi değerleri yakalayabiliyor. BMW’nin güç ve ekonomiyi bir arada tutabilmek için adına yaptığı çalışmaların geneline verilen isim olan EfficientDynamics, bu araçta kendini gösteriyor. Şehir dışında rahatlıkla 5 lt/100km’nin altına indirilebilen yakıt tüketimi bu sınıftaki araçlarda pek alışık olduğumuz bir durum değil. Testimiz süresince 6.2lt/100 km ortalama tüketime imza atan 520d bu konuda takdirimizi kazandı. Motorun sessiz çalışması ve şanzımanın sürüş karakteri aracın konforunu da arttırıyor.
Konfor ve yol tutuş
Bu sınıftaki hiç bir model ne konfor konusunda ne de yol tutuş disiplininde kullanıcısını üzmüyor. BMW 520d yüksek donanımı, kaliteli iç mekanı ve elektronik sürüş destekleri ile bu konulardan geçer not almayı başarıyor. Elektrikli ön koltukların ergonomisi ve yan destekleri çok başarılı. Sürüş sırasında iç mekana az miktarda rüzgar ve lastik sesi geliyor. Bu sesi bastırmak ise tek bir düğmeyle mümkün. Müzik sisteminin ses kalitesi insanı müptelası yapacak kadar başarılı.
BMW modellerinde hep vurgulanan sürüş zevki bu modelde yeterince bulunuyor. Altıncı jenerasyonda BMW mühendisleri MacPherson süspansiyon sisteminin yerine çift noktadan bağlantılı yeni bir sisteme geçmiş. Opsiyonel olarak sunulan dinamik sürüş kontrolü sistemi aracın arka lastiklerinin de belirli bir açıyla hareket ederek viraj performansını arttırıyor. Bu sistem test aracımızda bulunmadığı için kullanımda oluşturduğu farklılıkları sizlerle paylaşamıyoruz.
5 serisini kullandığımız süre boyunca yol tutuş konusunda hiç bir sıkıntı yaşamadık. Viraj limitleri son derece yüksek olan 5 serisi ardı ardına girilen virajlarda önden kayma yaşayabiliyor ancak ESP sistemi çok etkin müdahalelerle aracı yoluna sokuyor.
Güvenlik
BMW 5 serisi selefinin 4 yıldız aldığı EuroNcap çarpışma testinden 5 yıldız ile ayrılarak markanın zedelenen imajını ayağa kaldırdı.
BMW 5, yetişkin korumada yüzde 95, çocuk korumada yüzde 83, yaya korumada yüzde 78 puan alarak testten 5 yıldızı hak ederek ayrıldı. BMW 5 serisinin önden çarpışma testinde yolcu bölümü stabil kaldı.
Sürücünün ve yolcunun hem dizleri hemde uyluk bölgesi iyi korundu. Farklı boyuttaki ve farklı oturma pozisyonundaki çarpışma testlerinde de 5 serisi aynı başarıyı gösterdi.En yüksek puanı yan bariyer çarpışma testinden alan BMW, mankenlerin baş ve karın bölgesini mükemmel korudu. Arkadan çarpışma testinde kamçı etkisi görülmedi.