Kervan Belgeseli'nin Konya için önemli olduğunu ifade eden Yiğit, "Kervan,Türkiye’nin en büyük belgesel çalışmalarından birisi, hem kültürümüze hem de tarihimize katkıda bulunacaktır" dedi.
-2016 yılı İslam Dünyası Turizm Başkenti Konya ilan edildi, Kervan projesi bu kapsamda mı çekildi?
Biz bu projeyi, bu kapsamda yapmıyoruz. Daha öncesinden projelendirmiştik ama Konya merkezli bir şirket olduğumuz için buraya mâl etmek de yanlış olmaz. Konya için heyecan verici bir proje olduğunu söyleyebilirim.
-Sponsorlarınız kimler?
Cumhurbaşkanlığı, Başbakanlık, üniversiteler, Konya Büyük Şehir Belediyesi, Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Türk Hava Yolları ana sponsorumuz, Türk Telekom ile de görüşmelerimiz devam ediyor.
-Bu fikir nereden çıktı?
Fikri alt yapısı 5 yıl öncesine dayanan bir çalışma, Kervan. Biz sürekli projeler üretiyoruz. Şu an aracımın arkası onlarca proje ile dolu. Bunların en önemlilerinden birisi 'Kervan' idi. Daha büyük projelerin müjdesini de verebilirim. Bununla ilgili de ön görüşmelerimiz devam ediyor. Kervan’da en büyük ayrıntı İpekyolu, şimdiki karayolları gibi düşünebilirsiniz. Çok önemli bir yoldur. İpekyolu dediğimiz yol, bir dönemin en önemli iletişim, haberleşme, lojistik yoludur. Bunun belgeselini yapabilir miyiz? diye çok kafa yorduk. Açıkçası zor bir proje, sadece İpekyolu’nda bir yol hikayesini anlatmıyorsun. İletişimi, lojistiği, bir kültür hazinesini hep birlikte ele alıyorsunuz. Bunu yapabilir miyiz? diye konuştuk ve 2 yıl önce proje dosyasına koyduk. Bunun için önce inanmak lazımdı, biz bu inancı sağladık. Projenin bütçesi 1 milyon dolar. Bir belgesel için çok ciddi bir rakam. Türkiye Cumhuriyeti’nin bir belgesele verdiği en büyük destek diyebiliriz. Ama Türkiye için bu yüksek bir rakam. Yurt dışında BBC, Discovery Channel gibi kanallara baktığınız zaman oradaki belgesellerin bir bölüm için bile onlarca milyon dolarlık bütçelere sahip olduğunu söyleyebiliriz. Kaldı ki biz, 12 bölümü 1 milyon dolara çekiyoruz. 80 kişilik sabit bir ekiple yola çıktık. 1 milyon dolar büyük bir para olarak görülse de yemesi, içmesi, personeli hatta seyyar tuvaleti, her şey masraf olsa da tamamladık projeyi.
-Bu finansı nereden karşılıyorsunuz?
Türk Hava Yolları ana sponsorumuz, onun akabinde Türk Telekom ile görüşmelerimizi devam ettiriyoruz. Bu sponsorlarımız ödemeyi proje bittikten sonra yaparlar. Şu ana kadar kendi öz kaynaklarımızla bu projeyi sürdürdük. Son tıkanma noktasına geldiğimizi de söyleyelim ama bitti şükürler olsun. Konya’da Kerkük Caddesi’nde şehirde Kervan yürüttük. Yaklaşık 6 deve, 5 at, 2 eşek, köpek, koyunlar, kuzular ile beraber şehirde bir kervan... . Bunun da Konya için uluslararası anlamda değer katacağını düşünüyorum.
-Hangi şehirlerde çekimler yaptınız?
Projemiz Iğdır’da başladı. Iğdır’ı seçmemizin sebebi Anadolu’nun giriş kapısı olmasındandır. Iğdır’dan, Erzurum, Erzincan, Sivas, Tokat, Kayseri, Ürgüp - Göreme, Aksaray, Isparta, Antalya ve Konya’da çekimlerimiz oldu. Yine Isparta’da çok az bir çekimimiz oldu. Her şehir için bir bölüm olarak ayarladık.
-Bu şehirlerden finans noktasında destek alıyor musunuz?
Bu projemiz birçok şehirde heyecanla karşılandı. Kayseri Büyükşehir Belediyesi ekibimizin hem konaklamasını hem yeme-içme konusunda sponsor oldu. Bir de kervanın şöyle bir özelliği var. Kervan yaklaştığı zaman güneş batmak üzeredir. Kervanda sabah namazıyla beraber yola çıkılır. Akşam ezanıyla beraber de kervansaraya ulaşılır. Bizim burada bir ayışığı yapmamız gerekiyordu. O ayışığı içinde büyük vinçlere ihtiyacımız vardı. Kayseri Büyükşehir Belediyesi sağ olsun bize o vinç hizmetini sağladı. Yine Konya Büyükşehir Belediyesi bize desteklerini esirgemedi. Aksaray Belediyesi önemli bir destek sağladı. Tokat’ta Niksar Belediyesi bize önemli destekler verdi. 25 tane sponsorumuzla bu kervanı yürüttük. Burada en büyük desteğimiz Türk Hava Yolları, bunu söylememiz gerekiyor.
-Sizin segmentte hangi yayınlar var, hangileriyle kıyaslayabiliriz?
Türkiye’de belgeselcilik henüz oturmuş değil. Son dönemde önemli yapımlar artmaya başladı. Özellikle TRT Belgesel’in yayınları şu anda reyting sıralamasında ilk 50’ye girmiş durumda. Bu da belgesel izleyicisinin yavaş yavaş artmaya başladığını gösteriyor. Zaten bir mal alıcı bulursa o maldan daha çok üretilir. Eğer Türkiye’de belgesele talep olursa, belgesele yapılan kaynaklar da, yatırımlar da artacak. Bu sayede daha kaliteli belgeseller yapabiliriz. Şu ana kadar Türkiye’de yapılmış en büyük bütçeli projelerden birisi 'Batıya Doğru Akan Nehir' isimli belgesel çalışması. Onun ardından bizim belgesel projemiz geliyor. Kervan, Türkiye’nin en büyük belgesel çalışmalarından birisi.
-Başka projeleriniz var mı ?
Tabi ki, bu bağlamda çok daha büyük çalışmalarımız var. Bundan sonraki aşamamız açıkçası Türklerin mirasını yapmak. Osmanlı'yı ayrı tutuyoruz. Biz daha önce Dünya Selçuklu Tarihi’ni gerçekleştirmiştik. Bundan sonraki projemiz 2017 yılı içerisinde Türklerin Mirasını yapmak. Günümüze kalmış bütün eserlerin bir envanter çalışmasını yapmak amacındayız. Ön görüşmeleri yaptık Haziran ayı içerisinde teslim edeceğiz. Bu proje de Türkiye’nin en büyük envanter ve belgesel çalışmalarından biri olacak.
Röportaj:M. Ali Elmacı-Memleket