Derviş mi, Tarzan mı?

M. Faik Özdengül

Eskiden Manisa şehri, Mevlevi dervişleri ve Mevlevihanesiyle bilinir anılırmış. Günümüzde ise Manisa,  Tarzanıyla duyulup biliniyor. Simgesi Manisa Tarzanı. Mevleviler ve Tarzan. Nereden nereye.

MAKSAD (Mevlânâ Araştırma, Kültür, Sanat Derneği) ile Manisa Belediyesi tarafından ortaklaşa düzenlenen 30 Eylül-01 Ekim 2006 tarihlerindeki Mevlânâ, Mesnevî, Mevlevîhâneler Sempozyumu’nda tebliğ sunmak üzere Manisa’daydım.

Cumartesi sabah Turgutlu’ya indim. Oradan dolmuşla Manisa’ya geçilebiliyor. İzmir’den de mesafe aynı. Eski bir tarihe sahip Manisa. Romalılardan sonra bölgeye Saruhan Beyliği sonra da Osmanlı yerleşmiş. İspanya’dan kaçıp gelen Yahudiler de yerleştirilmiş Manisa’ya. Osmanlı döneminde Şehzadelerin talim yeri olmuş. Bu yüzden ayrı bir önem kazanmış. Yüksek ve Manisa’ya yukarıdan bakan Mevlevihanesi kurulduktan sonra ünlü Mevlevi şahsiyetler yetiştirmiş. O günden bugüne de Mevlevi geleneği devem ede gelmiş. Son yıllarda Mevlana ve Mevlevilik üzerine çalışmalar daha da bir hız kazanmış. Önceden Manisa’daki Üniversite bu çalışmalara destek verirken son yıllardaki YÖK politikası buraya da uğramış ve Üniversite desteğini çekmiş. Bu yüzden bu tür çalışmalar dernek ve belediye çatısı altında devam ettiriliyor.

Katılım oldukça yoğundu. İki günlük sempozyuma, Türkiye’nin çeşitli bölgelerinden tebliğ sunmak üzere 37 bilim adamı katıldı. Burada örnek olsun diye sadece birinci günün programını vermek istiyorum:

BİRİNCİ OTURUM

Oturum Başkanı

Prof. Dr. Rami Ayas

13.30-13.45 Prof. Dr. Adnan Karaismailoğlu

Mesnevî’de “Padişah” ve “Sakî” Kavramları

13.45-14.00 Doç Dr. Osman Bilen

Mevlânâ’nın İnsan Felsefesi

14.00-14.15 Doç.Dr. Himmet Konur

Mesnevî’ye Göre Manevi Eğitimde Mürşidin Yeri

14.15-14.30 Yrd. Doç. Dr. Levent Bayraktar

Mevlânâ ve Bergson’da Ruh Kavramı

14.30- 14.45 M. Fatih Çıtlak

Mesnevî-i Mânevî'de İnsan ve Mesnevî-i Mânevî İsmi ile Hz.

İnsan İlişkisi

14.45-15.00 Md. Phd. Faik Özdengül

Rûmî ve Aşkın Terapi

30 Dakika Ara

İKİNCİ OTURUM

Oturum Başkanı

Prof. Dr. Rıza Filizok

15.30-15.45 Prof. Dr. Rahmi Karakuş

Mevlânâ’da Kıssa Söylemek

15.45-16.00 Yrd. Doç. Dr. Rıfat Atay

Hıristiyanların Mevlânâsı, Mevlânâ’nın Hıristiyanlığı; Çoğulcu Bir Okuma Denemesi

16.00-16.15 Yrd. Doç. Dr. Gülgün Yazıcı

Mesnevî’de Ehliyet ve Liyakat Kavramı

16.15-16.30 Yrd. Doç. Dr. Harun Şahin

Hz. Musa ve Firavun Mücadelesi Bağlamında Mesnevî’de Kur’an Tefsiri

16.30-16.45 Dr. Fulya Bayraktar

Mevlânâ’da Ayna Metaforu

16.45-17.00 Mesut Yazıcı

Arapça’da Mevlânâ ve Bir Mesnevî Çevirmeni: Kifafi

İkinci gün çok daha yoğun bir programa sahipti ve yer darlığı nedeniyle burada ikinci günün programına yer veremeyeceğim.

Ben de Mesnevi’nin bir kişisel gelişim ve psikoterapi kitabı gibi okunabileceğine ilişkin tebliğimde: hikaye ve metaforlarla örülü konuların Erickson’un İndirekt telkin yöntemi diye belirlediği modern terapiyle ne kadar örtüştüğünü dinleyenlere sundum ve konuşma oldukça ilgi gördü.

Daha önce Konya’da görev yapan Prof. Dr Adnan Karaismailoğlu Hoca’nın da Konyalılara selamını getirdim. Hoca maalesef Türkiye’de bizzat çalışma alanı Mevlana olan tek bir bilim adamının bile olmadığından söz etti. Birlikte vardığımız ortak kanı ise: artık Türkiye’de insanların bir terapistte  aradığı özelliklerden birisinin de Mevlana ve Mesnevi bilgisi olması gerektiğiydi.

Öyle görünüyor ki benzeri çalışmalar artarak devam edecek.

www.pozitifdegisim.com

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Çok uzun metinler, küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.