Bu araçların kolay tespit edilmesi için Almanya başta olmak üzere çok sayıda AB ülkesi ile yazışmalar devam ediyor. Yurtdışında ikinci el olan bu araçlar, Türkiye'ye girişte Ekonomi Bakanlığı'nın iznine tabi olduğu için sıfır gibi gösteriliyor. İthal otoda bir başka sahtekârlık yöntemi ise model yılı uygulaması. Bazı galericiler yurtdışında 5 yıl önce üretilen bir aracı bile Türkiye'ye getirerek, 2011 yılında üretilmiş gibi satabiliyor. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nın 2012 başından itibaren arabanın kemik yaşını baz almasının yeni getirilecek araçlarda tercih edilmeyeceği dile getiriliyor. Cip gibi yüksek motor hacmine sahip lüks araçlar için yüksek vergi ödemek istemeyen bazı firmalar ise bu araçları Türkiye'ye getirdikten sonra ticari araç gibi gösterebiliyor.
AB'nin yanı sıra bu ülkeler arasında Makedonya ve Kanada da yer alıyor. Sahte belgelerle yasa dışı yollardan Türkiye'ye getirilen bu araçların iç piyasaya satışının yanı sıra Azerbaycan ve Irak gibi ülkelere gönderildiği belirtiliyor. AB başta olmak üzere değişik ülkelerden Türkiye'ye yasa dışı yollardan araç girişinin tespit edildiğini aktaran Sanayi Bakanlığı yetkilileri, kullanılmış taşıtların ithalatı için Ekonomi Bakanlığı'nın onayı istendiği için sıfır gibi gösterilerek Türkiye'ye giriş yapıldığını kaydetti. Üst düzey bir ekonomi yetkilisi, "Yurtdışında kredi ile alınmış veya 3-4 ay kullanılmış araçları galericiler, az kullanıldığı için sıfır gibi göstererek Türkiye'ye getiriyorlar. Ancak aracın sıfır değeri 80 bin Euro iken, kullanıldığı için 50 bin Euro'ya getiriliyor. Böylece devlet ÖTV başta olmak üzere önemli miktarda vergi kaybı zararına uğratılıyor." değerlendirmesinde bulundu.
Hacmi yüksek olanın vergisi fazla
Gümrüklerde otomotiv ithalatına yönelik bu tür girişimleri ilk olarak Maliye Bakanlığı denetim birimleri ortaya çıkarmıştı. İhbarla başlayan ilk kontrollerde büyük motor hacmi sebebiyle yüzde 100'ün üzerinde ÖTV alınan yüzlerce lüks cip ve spor otomobilin değerinin daha az vergi ödemek için düşük gösterildiği tespit edilmişti. Geçen yıl motor silindir hacmi 2000 cc'ye kadar olan otomobillerde ÖTV oranı yüzde 60'tan 80'e çıkarılmıştı. Bu sınıf, pazarın yüzde 9'una hitap ediyor. Motor silindir hacmi 2000 cc'nin üzerindeki otomobillerde ise bu oran yüzde 84'ten 130'a yükseltilmişti. Bu sınıf ise satışların yüzde 2'si anlamına geliyor. Toplam pazardan yüzde 89 pay alan motor hacmi 1600 cc'yi geçmeyen otomobillerde ise ÖTV oranı yüzde 37 düzeyinde korunmuştu.