İSTANBUL (AA) - Sağlık Enstitüsü Derneği Başkanı Prof. Dr. Elif Dağlı, sigara paketlerinde etkinliği az olan ve artık alışılmış resimlerin ivedilikle değişmesini talep ettiklerini bildirdi.
Sağlık Enstitüsü Derneği tarafından "Dünya Kanser Günü" dolayısıyla yapılan açıklamada, kanser yapıcı ürünlerin, cazip ve renkli paketlerde satılmaması gerektiğinin altı çizildi.
Açıklamada, sigara şirketlerinin, paketleri özel renk ve logolarıyla birer reklam ve tanıtım aracı olarak kullandığı ifade edilirken, kanser yapıcı bu ürünlerin yanıltıcı ve aldatıcı görüntüler taşımaması gerektiğine işaret edildi. Sigara paketlerinin görsel tanıtım unsurları kaldırılarak, tek tip paket haline dönüştürülmesi, ürünün cazibesini ve tüketimini azalttığı belirten açıklamada, şunlar kaydedildi:
"Avustralya, Aralık 2012 tarihinde sadece resimli sağlık uyarılarının bulunduğu düz paket uygulamasına geçmiştir. Avustralya’yı takiben İrlanda ve İngiltere düz paket uygulamasını kanunlaştırmıştır. Geçtiğimiz hafta içinde Fransa Anayasa Mahkemesi düz paket uygulamasını onaylamıştır. Fransa dünyada paketlerini reklam unsurlarından arındıran dördüncü ülke olarak tarihe geçmiştir. İsveç, Norveç, Finlandiya, Yeni Zelanda, Singapur hazırlık aşamasındadır."
Açıklamada görüşlerine yer verilen Sağlık Enstitüsü Derneği Başkanı Prof. Dr. Elif Dağlı, Türkiye'nin de taraf olduğu DSÖ Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesi'ne (TKÇS) göre, tütün ürünü paketlerinde sağlık uyarısının belli aralıklarla yenilenmesi gerektiğini belirtti.
Türkiye'nin artık düz paket uygulamasına geçmesi gerektiğini vurgulayan Dağlı, şöyle devam etti:
"Öldüren tütün ürünlerinin parfüm, çikolata gibi cazip kutularda satılması halkın hastalık zararları konusunda yanıltılması demektir. Tütün ürünlerinin tek tip düz paket içinde olması ve üzerinde çarpıcı gerçek hasta resimleri taşıması elzemdir. Tüketiciler, ürünü kullananın başına gelenler konusunda tam bilgilendirilmelidir. Sigara paketlerinde etkinliği az olan ve artık alışılmış resimlerin ivedilikle değişmesini talep ediyoruz."
Dernek Genel Sekreteri Prof. Dr. Füsun Yıldız da sigara paketlerinin tüm cazibesini ortadan kaldıran ve diğer ticari ürünlerle farklılaştıran bu uygulamayla tüketim hızının aşağı çekilmesinin hedeflendiğini aktardı.
Akciğer kanseri sayısının artmasının üzücü olduğunu kaydeden Yıldız, "Tedavisi son derece zor, yaşam süresi kısıtlı bu hastalığın önlenmesi için tütün kontrolü konusunda ciddi yaklaşımlara gereksinimiz var. Önlemek tedaviden daha ucuz, daha az acılı ve daha kolaydır. Dünya ülkeleri yapabilirken ülkemizde neden sigara paketlerinin hala reklam unsuru taşıdığına anlam veremiyoruz" ifadelerini kullandı.
AA