Dünyanın en değerli markası "Amazon" oldu

Uluslararası marka değerlendirme kuruluşu Brand Finance, dünyanın en değerli 500 markasını belirlerken, Amazon rakiplerini geride bırakarak 151 milyar dolarlık marka değeriyle birinci sırada yer aldı- Marka değerini geçen yıla göre yüzde 42 artıran Amazon

ANKARA (AA) - MERVE ÖZLEM ÇAKIR - Dünyanın en değerli markası 151 milyar dolarlık değeriyle "Amazon" oldu.

Uluslararası marka değerlendirme kuruluşu Brand Finance tarafından hazırlanan ''Dünyanın En Değerli 500 Markası-Global 500 2018'' çalışması sonuçlandı.

AA muhabirinin, söz konusu çalışmadan derlediği bilgilere göre, geçen yıl 106,4 milyar dolarlık marka değeriyle üçüncü sırada yer alan ve değerini bu yıl 150 milyar 811 milyon dolara yükselten Amazon, dünya devlerini sollayarak listenin ilk sırasında yer aldı.

Geçen yılki sıralamada 107 milyar dolarlık marka değeriyle ikinci olan Apple, bu yıl da yerini korudu ve marka değerini yüzde 36,6 artırarak 146,3 milyar dolar seviyesine ulaştı.

Apple'ı geçen yılın şampiyonu Google izledi. Şirket bu yıl değerini yaklaşık 12 milyar dolar artırarak yaklaşık 121 milyar dolara yükseltmesine karşın listede iki basamak gerileyerek üçüncü sırada yer aldı.

Söz konusu listede bu sene değerini en yüksek oranda artıran marka yüzde 161 ile Çinli içecek firması Wuliangye oldu. En yüksek düzeyde değer kaybına uğrayan marka ise yüzde 43 kayıpla Japon teknoloji firması Toshiba olarak belirlendi.

- Türk markaları listede yok

Araştırmanın sonuçlarına göre, ülkeler sıralamasında ABD açık ara önde çıktı. Listedeki ABD'li şirketlerin toplam değeri 2,5 trilyon doları geçti.

Global 500 listesinde marka değerinin yüzde 44'ünü (190 şirket) ABD'li şirketler oluştururken, Çinli şirketlerin yüzde 15 (57 şirket), Japon şirketlerin de yüzde 7'lik (35 şirket) orana ulaştığı görüldü.

En değerli markalar listesinde en yüksek paya sahip iş kolu yüzde 20 ile teknoloji oldu. Pastadan bankacılık yüzde 14, telekom yüzde 10, perakende ve otomobil sektörleri de yüzde 6 pay aldı.

Sıralama tablosunun en altında yer alan markanın değeri 3,7 milyar doları bulurken, bu değere erişen olmadığı için Türk markaları sıralamada yer almadı.

- "Türk şirketler fiziki olmayan unsurları da önemsemeli"

Brand Finance Türkiye Direktörü Muhterem İlgüner, araştırmaya ilişkin yaptığı değerlendirmede, ülkelerin markalarıyla refah ve itibar edindiklerini söyledi.

İlgüner, Türkiye'nin bu yarışta yerini alabilmesi için Türk markalarının küresel rekabette daha fazla başarı elde etmesi gerektiğini belirtti.

Türk markalarının yurt dışında organik büyümelerinin yanı sıra, değer artıracak fiziki olmayan unsurları da önemsemeleri tavsiyesinde bulunan İlgüner, tamamen benzer, belki daha da kaliteli ürünler üretme başarısını gösteren Türk şirketlerinin ürünlerini rakiplerinden daha ucuza satmak zorunda kalmasının başlıca nedeninin değer oluşturma konusundaki eksiklikleri olduğunu bildirdi.

Dünyanın en değerli 500 markasından ilk 20'si şöyle (milyon dolar):

Marka adıÜlkeİş Kolu2018 Marka Değeri2017
Marka Değeri
Marka Değeri değişimi
(2017-2018)
AmazonABDTeknoloji150.811106.39641,7%
AppleABDTeknoloji146.311107.14136,6%
GoogleABDTeknoloji120.911109.47010,5%
SamsungGüney KoreHolding92.28966.21839,4%
FacebookABDTeknoloji89.68461.99844,7%
AT&TABDTelekom82.42287.016-5,3%
MicrosoftABDTeknoloji81.16376.2656,4%
VerizonABDTelekom62.82665.875-4,6%
WalmartABDPerakende61.48062.211-1,2%
ICBCÇinBankacılık59.18947.83223,7%
China Construction BankÇinBankacılık56.78941.37737,2%
AlibabaÇinTeknoloji54.92134.85957,6%
China MobileHong KongTelekom53.22646.73413,9%
Wells FargoABDBanka44.09841.6186,0%
Mercedes-BenzAlmanyaOtomotiv43.93035.54423,6%
ToyotaJaponyaOtomotiv43.70146.255-5,5%
BMWAlmanyaOtomotiv41.79039.3356,2%
Bank of ChinaÇinBanka41.75031.25033,6%
State GridÇinAraçlar40.944
NTT GroupJaponyaHolding40.87240.5420,8%


Marka değeri en yüksek oranda artan ve en yüksek oranda düşen 10 marka şöyle:

En yüksek artış oranıEn yüksek düşüş oranı
YüzdeYüzde
Wuliangye161Toshiba-43
UQ Communications140Under Armour-36
Haval124ExxonMobil-36
Evergrande118Sumitomo Group-35
Youtube114Poly Real Estate-34
Tesla106Lotte Group-28
Gree Electric Appliances106Heinz-27
NatWest100L'Oréal-25
Applied Materials98Hilton-24
Nvidia97Hyundai Group-24


AA

Ekonomi Haberleri

2024'ün Alışveriş Trendleri: Teknoloji, Moda ve Küçük Ev Aletleri Zirvede
Ulusal Staj Programı’nın 2025 yılı başvuruları başladı
Palamut ve hamsiden sonra şimdi de mezgit bereketi
Çinli GAC, Elektrikli Uçan Aracı GOVY AirJet'i Tanıttı
Ford’un Yeni Premium Modelleri Türkiye’de Satışa Sunuldu