Çocuk ve gençlere yönelik çalışmalarına ağırlık veren Duran Çetin, biri masal diğeri roman olmak üzere yeni iki esere daha imza attı. Çocuk kitapları alanında çok ciddi çalışmaları ile bilinen Nar Yayınları’ndan çıkan kitaplar kısa süre içinde büyük beğeni kazandı. Velüt yazarlarımızdan Duran Çetin’in bundan önce de öykü, masal ve roman formatında ondokuz kitabı yayımlanmıştı.
Yazar Duran Çetin, eğlendirirken öğreten bir yazar. Kur’an metotları ile hikâyeler anlatıyor, faydalı olmak için yazıyor. Faydalı olmak için yazdığını her zaman ifade ediyor. Anlattıkları ile Mevlana’nın izinden yürüyor. En son yayınlanan kitaplarından biri olan roman, Mevlana’nın izinde yürüyen Tebessüm Öğretmen ve Öğrencileri, bir sınıfta yaşananları akıcı bir dille anlatıyor. Bazen sınıftaki eğlenceli bazen de öğrencilere hayat dersi veren olaylar örgüsüyle okuyucusunu kendine bağlamasını biliyor. Yanı başındaki komşudan habersiz yaşamanın verdiği sızıyı okuyucusu ile paylaşıyor. İlkokul, ortaokul ve hatta lise öğrencileri için değerlerimizi öğretme ve koruma adına yazılmış olan roman, okuyucusunu eğlenceli ve öğretici bir yolculuğa çıkarırken ömür boyu unutamayacakları bir lezzeti zihinlere nakşediyor. Kitap iyilik ve güzellikleri güzel bir dille anlatıyor. Öğrenci diliyle okul ortamını olduğu gibi ve olması gerektiği şekliyle akılda kalacak biçimde güzel bir anlatı ile kaleme alıyor.
Duran Çetin, yeni romanı Tebessüm Öğretmen ve Öğrencileri’nde, idealist bir öğretmeni anlatıyor.
Tebessüm Öğretmen:
1. Sorunlara değil çözümlere odaklanıyor. Problemli çocukların gönlüne giriyor.
2. Önce anlamaya, sonra anlaşılmaya çalışıyor.
3. Problemli öğrenciler, çoğu zaman evinde problem olan öğrencilerdir. Ailede sevgi ve ilgi görmeyen öğrenciler, okulda yaramazlık yaparak bunu dışa vurur.
Tebessüm Öğretmen sınıfın en problemli öğrencileri İsmail ve Ali’yle ilgilenmeye başlıyor. Derste arkadaşlarını rahatsız eden bu iki küçük delikanlı ile kantine gidiyor, çay içiyor. Ali ve İsmail, öğretmenle birlikte olmaktan, onun kendilerini sevmesinden çok hoşlanıyorlar. Sonraki günlerde Tebessüm Öğretmen, öğrencilerin evlerine gidiyor, aileleri ile tanışıyor. Onlara çocuklarını şikâyet etmiyor, övülmeye değer meziyetlerini buluyor ve ailelerine çocuklarını övüyor, işe yaramayan çocuk olmadığını anlatıyor ve onların çocuklarıyla ilgilenmelerini sağlıyor.
Tebessüm Öğretmen, biliyor ki:
1. Yeteneksiz çocuk yoktur, yetenekleri keşfedilmemiş çocuk vardır.
2. Öğrenemeyen öğrenci yoktur, öğrenme yöntemi farklı öğrenci vardır.
3. Değersiz çocuk yoktur, değer verilmeyen çocuk vardır.
Çocuklar, kendileri ile ilgilenilip değerli oldukları hissettirilince değişiyorlar. Derste daha sorumlu davranıyorlar, öğretmenin istediği etkinliklere severek katılıyorlar.
Tebessüm Öğretmen, değerler eğitimine, ahlak ve erdemlere önem veriyor. Derste yaramazlık yapan öğrencilere Ridaniye Seferine giden Yavuz Sultan Selim’in hikâyesini anlatıyor. Yolculuk sırasında İbn-i Kemal’in atının ayağından Yavuz’un kaftanına çamur sıçrıyor.
Bu duruma çok kızacağı sanılan Yavuz şöyle diyor:
“Bir bilginin atının ayağından sıçrayan çamur benim için şereftir. Vasiyetimdir ki bu kaftan ölümün üzerine örtülsün.”
Kıssadan hisse; çocuklar, hocaya saygı duymayı öğreniyorlar.
Roman boyunca Tebessüm Öğretmen sınıfındaki öğrencilere ders anlatıyor, yarışma yaptırıyor, gezi organize ediyor ve şu erdemleri kazanmalarını sağlıyor:
1. Hocaya saygıyı öğreniyorlar.
2. İhtiyarlara yardım ediyorlar.
3. Toplu taşıma araçlarından yaşlılara yer vermeyi öğreniyorlar.
4. Peygamberimize mektup yazarak peygamber sevgisi kazanıyorlar.
5. Yoksullara yardım ediyorlar.
6. Okuma alışkanlığı ediniyorlar.
7. Okulda “iyilik harekâtı” başlatıyor ve yardım kampanyası düzenliyorlar.
Tebessüm Öğretmen iyimser biri, iyi insanlar yetiştirmek için çırpınıyor.
“Başkasına iyilik yaparak mutlu olunur. İyilik, kalbi yumuşatır, insanda iyi duygular uyandırır.” prensibiyle hareket ediyor.
Ömer Öğretmen, çocuklara okuma alışkanlığı kazandırmak için uğraşıyor. Biliyor ki okumak:
1. İnsanı bilgi ve ilim sahibi yapar.
2. Can sıkıntısından kurtarır.
3. Zihni geliştirir.
4. İnsana ufuk açar.
5. İyi kitapları okumak ahlakı güzelleştirir.
6. Okumak düşünmeyi öğretir, tefekkür insana ibadet sevabı kazandırır.
7. Okuma alışkanlığı insanı, internet, tv, kahveye gitmek gibi alışkanlıklardan korur.
8. Bilgi insanı yükseltir. Hz. Âdem, kendisine öğretilen ilim sayesinde melekleri geçti. Amerika, Japonya, Almanya bilgi ve onun uygulaması olan teknoloji sayesinde kalkınıyor.
9. Okumak insana iyi davranışlar öğretir, bu sayede sevap kazanırız.
10. Okumak Allah’ın emridir ve bizatihi ibadettir.
Macera Peşinde: Duran Çetin, Nar Yayınları’ndan çıkan Macera Peşinde isimli masalı ile büyük küçük herkese sesleniyor. Kitap, Her şeyden öte, düşünmeye kapı aralıyor. Çocuklarımıza okuma hazzı veriyor... Okuma hızına katkı sağlıyor… Okuma alışkanlığı olmayanlara okuma alışkanlığı kazandırıyor. Sonundaki etkinliklerde, soruları cevaplatıyor, masalı farklı şekilde okuyucuya yeniden yazdırıyor, resimler çizdirerek öğrettiklerini pekiştiriyor… İkinci sınıftan 8. Sınıfa kadar okuma genişliğine sahip Macera Peşinde velilere de en yakın yardımcılık görevini yapıyor. Okula gitmeyen çocukları da eğitmek için anne babaların okumasını bekliyor… Birbirinden güzel, bölümlerden oluşan masal bizden biri olan Osman’ın ilginç, etkileyici ve sürükleyici maceralarından oluşuyor. Masal yolculuğunda çocuklarımızın bizden kopmaması için gerekli bilgi ve düşünceler var. Çocukların okuması veya çocuklara okunmak için harika bir kitap... Yabancı karakterler yerine bizden biri Osman’ın peşine takılmayı ve Osman’ın iyilik adına neler yaptığını zihinlere yerleştiriyor.
Yazar Duran Çetin, çocuklarımızın kendi değerlerimizle yoğrularak büyümesine büyük önem veriyor. Özgün eserlerinde hep bu noktadan bakıyor. Yetiştirdiğimiz nesilde saygı sevgi ve güzel davranışın öncelenmesi gerektiğini ifade ediyor. Masallar bize geleceği hazırlar. Bizi de geleceğe hazırlar, diyen Çetin, çocuklarımıza güzel insan olmayı bu sürükleyici masallarında anlatıyor. Ömür boyu unutulmayacak bu masallarda bizden kahramanların olmasına özen gösteriyor.
Çocuklarımız geleceğimiz ise geleceğimizi biz kendi inanç ve değerlerimizle yoğurmalıyız, kendimize nasıl davranılması gerektiğini istiyorsak geleceğimizi ona göre hazırlamalıyız, diyerek eğitimde masal, öykü ve romanın yerini ifade ediyor.
DURAN ÇETİN:
Konya'nın Çumra ilçesine bağlı Apasaraycık köyünde 1964 yılında doğdu. İlkokulu köyünde, orta öğrenimini Çumra'da tamamladı. Konya'da Selçuk üniversitesi İlahiyat Fakültesinden 1986 yılında mezun oldu. Aynı yıl Eskişehir'e bağlı Sarıcakaya ilçesinde başladığı öğretmenliğe; Turhal, Kulu ve Çumra'da uzun yıllar devam etti. Görevine Konya’da devam etmektedir. Evli ve iki çocuk babasıdır.
*Konya gazetelerinde köşe yazıları kaleme aldı.
*Bazı özel radyolarda programlar yapıp yönetti.
*Halen KONTV'de her pazar saat 16,05'te yayınlanan "Kültür Dünyamız" programını hazırlayıp sunuyor.
*Berceste, Edebiyat Otağı, Çağrı, Ribat, Müsvedde, Yedi İklim, Ay Vakti, Vuslat, Hece Öykü, Mahalle Mektebi, "Edebistan", "İzedebiyat" "Edebiyat Ufku", Diyanet Çocuk, Kent ve Çocuk, Konya Çocuk dergilerinde hikâye ve yazıları yayımlandı.
”Okuma-Yazma”, “Başarılı olmanın yolları”, “Ailede eğitimin önemi”, “Çocuk Eğitimi” konulu konferanslar sundu ve sunmaya devam ediyor.
*Antolojilerde öyküleri yayınlandı.
Anadolu'nun kavurucu yazından ve dondurucu kışından, dahası sımsıcak ve yanık bağırlı insanlarından kareler bulacağınız, anlamlı, gerçekçi ve çocuksu duyguları yaşayacağınız, gençlik yıllarına döneceğiniz hikâyelere imza atan yazar, okurken heyecanlanacağınız, üzüleceğiniz, duygulanacağınız; içinde kendinizi bulacağınız, gerçeklerle yüzleşeceğiniz, hayatın tam ortasından yazdığı romanları peş peşe yayınlandı...
Çocuklarımızın eğitiminde büyük öneme sahip masallar kaleme alarak çocuk edebiyatına yönelik çalışmaları da mevcut olan yazar okuma alışkanlığı kazandıracak öykülere imza atmaya devam ediyor.
Ödülleri:
1- 46. Kütüphaneler Haftası çerçevesinde kitap ve okumaya katkı ödülü(2009).
2- Konya Gazeteciler Cemiyeti “Yılın Gazetecilik Başarı Ödülleri” yarışması birincilik ödülü (2010).
Yazar hakkında üniversitelerde hazırlanan tezler:
1- ANKARA ÜNİVERSİTESİ DİL VE TARİH COĞRAFYA FAKÜLTESİ TÜRK DİLİ
VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ (DURAN ÇETİN'İN HİKAYELERİ)
2-ANKARA ÜNİVERSİTESİ DİL VE TARİH COĞRAFYA FAKÜLTESİ TÜRK DİLİ
VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ (DURAN ÇETİN'İN ROMANLARI)
3-SELÇUK ÜNİVERSİTESİ EDEBİYAT FAKÜLTESİ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ(DURAN ÇETİN'İN HİKAYE KİTAPLARININ HALK KÜLTÜRÜ AÇISINDAN İNCELENMESİ)
4-ERCİYES ÜNİVERSİTESİ EDEBİYAT FAKÜLTESİ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ(DURAN ÇETİN'İN HİKAYE VE ROMANLARI)
5-ANKARA ÜNİVERSİTESİ DİL VE TARİH COĞRAFYA FAKÜLTESİ TÜRK DİLİ
VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ (DURAN ÇETİN'İN KİTAPLARI)
Yayımlanmış eserler:
1 . Bir Kucak Sevgi (Hikâye)
2 . Güller Solmasın (Hikâye)
3 . Bir Adım Ötesi (Roman)
4 . Kırmızı Kardelenler (Hikâye)
5. Yolun Sonu (Roman)
6. Portakal Kızım (Roman)
7. Sana Bir Müjdem Var (Hikâye)
8. Gözlerdeki Mutluluk (Hikâye)
9. Toprak Gönüllüler (Roman)
10.Minik Göl (Hikâye)
11.Büyük Ödül (Hikâye)
12.Balkondaki Adam (Hikâye)
13.Gökkuşağı Yolculuğu (Masal)
14.Kül Yığını (Hikâye) -Beka Yayınları-
15. Portakal Kızım Sadece Ben (Roman)
16.Sevimli Kuş ve Susuzluk (Öykü)
17. Bir Yudum Şehir (Öykü)
18. Bekleyiş (Öykü)
19. Macera Peşinde (Masal)
20. Tebessüm Öğretmen ve Öğrencileri (Roman)
Haber Merkezi