Cenevre Fuarı, Türk otomotiv sektöründe adeta bir tarih yazdı. Karsan, V1 konsepti ile Cenevre Otomobil Fuarı'nda tanıtım gerçekleştiren ilk Türk markası olurken, yerli marka otomobil konusunda çalışmalara destek olan Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan da Karsan'ı yalnız bırakmadı. Çağlayan, "İşte Sayın Başbakanımızın sözünü ettiği babayiğit burada" ifadesini kullandı.
Karsan'ın New York taksi ihalesi için geliştirdiği, ihalede kaybetmesine rağmen geliştirme çabalarına devam ettiği V1 konsepti, Cenevre'de sahne aldı. Tasarımından, yürüyen aksamına yüzde 100 Türk mühendislerinin geliştirdiği araç, yurtdışında bir fuarda sergilenen ilk Türk markası oldu.
ADINI DELİKANLI KOYDU
Türkiye'den Avrupa ve Asya'ya ihraç edilecek olan Ford Transit ailesinin yeni aracı Tourneo Custom konsepti de, Cenevre Fuarı'nda Ford Başkanı Alan Mulally ve Ford Avrupa Başkanı Stephen Odell tarafından tanıtıldı.
Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç da fuara katılarak ortak üretim yaptıkları Ford ve Fiat standlarını ziyaret etti. Rahmi Koç, "Türkiye'de ürettiğimiz en iyi araç diyebilirim Tourneo için. Yeni bir müşteri kitlesine hitap edecek. 420 bin araç üreteceğiz" diye konuştu.
Fuarda "yerli otomobil" konusuna büyük önem veren Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, milletvekilleri, bakanlık müsteşarları da hazır bulundu. Çağlayan, Karsan'ın geliştirdiği V1 konseptini inceleyip bilgi aldıktan sonra şakayla karışık otomobilin adını "delikanlı" olarak koyduğunu belirterek şunları söyledi:
"Sayın Başbakanımızın 'Yerli otomobil istiyorum var mı babayiğit?' dediği buydu. Burada 'Babayiğit'i görüyoruz. İşin artık ikinci merhalesine geçeceğiz. Önemli bunun Türkiye'de yapılması."
Çağlayan, Karsan Yönetim Kurulu Başkanı İnan Kıraç ve Karsan Murahhas Azası Jan Nahum'u kutlarken, "Eskiden otomobil fuarlarına kız almaya gelirdim. Bu kez damadı görücüye çıkardık" dedi. Çağlayan, Türkiye'de üretimi olan, Toyota, Renault, Hyundai, Fiat ve Ford'un standlarını da dolaştı.
EN HJIZLI FERRARİ'YE 4 TÜRK TALİP
İtalyan spor otomobil üreticisi Ferrari'nin geliştirdiği en güçlü yol otomobili F12 Berlinetta, Cenevre'de görücüye çıktı. Fiat yöneticileri ve Agnelli Ailesi'nin şirket yönetiminde bulunan temsilcilerinin de katıldığı tanıtım, salonu kaplayan motor sesleri eşliğinde gerçekleşti. 740 HP'lik 6.3 l V12 benzinli motorla donatılan F12 Berlinetta, 8.5 sn'lik 0-200 km/s hızlanma verisi ile gelmiş geçmiş en hızlı Ferrari modeli.
Bu yıl sonbahar aylarından itibaren Türkiye'de yaklaşık 630 bin Euro'luk anahtar teslim satış fiyatıyla boy gösterecek F12 Berlinetta için ilk etapta 4 Türk'ün sipariş verdiği öğrenildi.
LAMBORGHİNİ'DEN SALDIRGAN BOĞA
Lamborghini'nin Aventador modelinin daha saldırgan bir versiyonu, Cenevre'de tanıtıldı. İki kişilik otomobilin tavanı bulunmazken, kliması da yok. Böylece aracın ağırlığı iyice azaltılırken, aracın gücü, Aventador'dan alınma 6.5 lt V12 (691 HP) motordan geliyor. Lamborghini araç için "Tarihimizdeki en radikal üstü açık otomobilimiz" tanımlaması yapıyor.
BENTLEY SUV'A KAYITSIZ KALMADI
Porsche'nin Cayenne ile yakaladığı başarının ardından Maserati'nin Kubang'ı (adı sonradan değişecek) çıkartacağını, Lamborghini ve Ferrari'nin de bu modaya uyacağını açıklaması, Bentley gibi süper lüks bir markayı da harekete geçirdi. Süper lüks SUV modasına kayıtsız kalamayan Bentley, Cenevre Otomobil Fuarı'nda sürpriz yaparak "EXP 9 F" adıyla bir konsept getirdi. VW Grubu bünyesindeki Bentley markasının Mulsanne ve Continental serisinin ardından üçüncü modeli olması beklenen söz konusu aracın, 6.0 lt hacimli bir W12 motoru var. Konseptin bagajında ise tam teşekküllü piknik seti bulunması ilginç. Üç yıl içinde satışa sunulması beklenen aracın, yılda 3 bin 500 ila 5 bin adet civarı satılması bekleniyor.
RALLİCİ MINI
MINI'nin arazi aracı versiyonu olan Countryman, Cenevre'de en güçlü seçeneğiyle tanıtıldı. 1.6 lt turbo beslemeli 211 HP'lik motorla donatılan John Cooper Works, bir anlamda MINI'nin ralli parkurlarında boy gösteren Countryman'in yol ikizi gibi...
SUNA HANIM İLHAM OLDU
İnan Kıraç, Koç'tan emekliliğini aldığında bağımsız olmak ve hayali gerçekleştirebilmek için yabancı ortak olmaksızın Karsan'ı kurduğunu hatırlatarak "Bugün hayal edemediğim bir yerdeyim" dedi. Karsan V1'in oluşturulmasında eşi Suna Kıraç'ın durumunun ilham kaynağı olduğunu gözleri dolarak anlatan İnan Kıraç, "Dünyada benzer sorunları yaşayan bir milyar insan olduğunu unutmamız lazım" dedi.
2014'TE BANTLARDAN İNECEK
Karsan'ın Cenevre'de konsept olarak sergilediği V1, engelliler için hazırlanan versiyonuyla 2014 yılının ortalarından itibaren üretim bantlarından inmeye başlayacak.
Şimdiye kadar 17 milyon dolar harcanan aracın iki prototipini Cenevre'de sergilemekten mutluluk duyduğunu belirten Karsan Murahhas Azası Jan Nahum, üretim aşamasına kadar 200 milyon euro yatırımı bulabileceklerini söyledi. 2014'ün ilk yarısından itibaren, yılda en az 20 bin adetlik üretim yapmayı hedeflediklerini anlatan Nahum, "Biz dünyanın en küçük otobüsünü üreteceğiz. Farklı versiyonları olabilecek. Engellilere özel bir araç yarattık. Kırmızı okyanusta kaybolacak bir araç üretmedik" ifadesini kullandı.
TRANSİT TÜRKİYE'DE ÜRETTİĞİMİZ EN İYİ ARAÇ
Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç, "Avrupa otomotivde büyük zarar ediyor. Kapasite fazlası var, kapasite oranları yüzde 47'ye düştü" dedi.
Bu durumun Türkiye'yi de etkileyeceğini, kapasite kullanımları ve ihracatın düşmesinin yeni yatırımların önünde engel olacağını dile getiren Koç, "Bu, bizi Avrupa dışı başka pazar arayışlarına yöneltiyor. Ama kolay değil. Yeni ilişkiler, yeni altyapı gerekiyor. Bunlar bir günden bir güne kurulmaz" diye konuştu.
Koç, gelecek 3 yılda 1.5 milyar dolarlık yatırım yapacaklarını belirterek, bunu da iki model olarak piyasaya sunacaklarını, bu modellerinden birinin Tourneo Custom olduğunu, bunu bu yıl piyasaya süreceklerini, diğer modelin de hazır olduğunda kamuoyuna açıklanacağını anlattı.
CARİ ÇOK HASSAS
Rahmi Koç, ekonomi yönetiminin bugün en hassas karnının cari açık olduğuna işaret ederek, "Türkiye'deki sıkıntı talebin iç piyasadan gelmesi. Dış piyasadan gelmiyor. Dolayısıyla dış piyasadan talep gelecek şekilde ekonomiyi yeniden bir gözden geçirmemiz lazım. İhracatta katma değer veren yatırımlara öncelik vermemiz lazım" dedi.
Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün ise şunları kaydetti:
"Kocaeli fabrikamızda üretmeye başlayacağımız Tourneo Custom, yepyeni bir model olacak. Kocaeli fabrikamıza bu yeni aracımızı da ekliyor olmak bize gurur veriyor."
EFSANE GERİ DÖNDÜ
Bundan 125 yıl önce kurulan bisiklet üreticisi Raleigh, Türkiye pazarına geri döndü. Raleigh, yılda yaklaşık 100 bin bisiklet üreten Orbis Bisiklet ile anlaşmaya vararak, yeni ürünlerini ilk kez İstanbul'da düzenlenen "2012 Moto Bike Expo" fuarında tanıttı.
Orbis yetkilileri, Amerikan pazarında yaygın olarak kullanılan Raleigh bisikletleri yeniden Türkiye pazarına getirmekten dolayı memnun olduklarını söylerken, bunun, ülkemizdeki bisiklet pazarında görülen canlanmayla yakından ilgili olduğunu kaydetti.