Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye'nin ilk yerli ve milli elektrikli ana hat lokomotifi Eskişehir-5000 projesinin testlerinin başarıyla sürdüğünü açıkladı. Yol testlerine Ekim 2024'te başlanan lokomotif, saatte 140 kilometre hıza ulaşarak büyük bir başarı elde etti. Bakan Uraloğlu, "Testlerde önemli bir eşiği aşan lokomotifimizi 2025 yılı Eylül ayında raylara indirmeyi planlıyoruz" ifadelerini kullandı.
Yük ve Yolcu Taşımacılığı İçin Tasarlandı
TÜRASAŞ Eskişehir fabrikasında geliştirilen 5 megavat gücündeki Eskişehir-5000, hem yük hem de yolcu taşımacılığında kullanılabilecek. Bakan Uraloğlu, lokomotifin Avrupa Birliği Demiryollarında Karşılıklı İşletilebilirlik (TSI) sertifikasına sahip olacağını belirterek, projenin yüzde 65 yerlilik oranına ulaştığını vurguladı. Seri üretimde bu oranın yüzde 80’e çıkacağı ve dışa bağımlılığın azalacağı müjdesini verdi.
Yüksek Teknolojiyle Donatıldı
Eskişehir-5000 projesinin birçok ilke imza attığını belirten Bakan Uraloğlu, "Türkiye'de bugüne kadar tasarlanan en güçlü cer motorlarına sahip bu lokomotif, 1280 kilovat gücündeki motorlarıyla dikkat çekiyor. Ayrıca, 2.5 megavat gücündeki cer konvertörleri de ülkemizde tasarlanan en güçlü yüksek gerilim konvertörleri" dedi. Proje sayesinde, Türkiye'nin demiryolu sektöründe büyük bir atılım gerçekleştirileceğini ve ihracat imkanlarının genişleyeceğini belirtti.
Üniversite-Sanayi İşbirliğiyle Geliştirilen Proje
Eskişehir-5000 projesi, Türkiye'deki üniversiteler ve sanayi kuruluşlarıyla iş birliği yapılarak hayata geçirildi. TÜRASAŞ, TÜBİTAK RUTE, ASELSAN ve İstanbul Teknik Üniversitesi'nin katkılarıyla geliştirilen proje, Türkiye’nin raylı sistemlerdeki yerlilik oranını artırma konusunda önemli bir adım olarak kabul ediliyor.
95 Lokomotifin Seri Üretimi Devam Ediyor
Bakan Uraloğlu, TCDD Taşımacılık A.Ş.'ye teslim edilecek 95 adet Eskişehir-5000 lokomotifinin seri üretiminin hızla devam ettiğini söyledi. Uraloğlu, "Bu lokomotifin ana bileşenleri kritik teknolojilere sahip ürünler olup, hem yurt dışına ihraç edilebilecek hem de mevcut lokomotiflerin modernizasyonunda kullanılabilecek" dedi.