İstanbul’da yapılan Digital Age Summit 2014’e (Dijital Çağ Zirvesi) katılmak için Türkiye’ye gelen “web psikoloğu” Nathalie Nahai, siyasi partilerin internet siteleriyle topluma hangi mesajları gönderdiklerini analiz etti. Nahai, Türkiye’deki siyasi partilere dair hiçbir bilgisi olmamasına karşın internet siteleri üzerinden siyasi partilerin verdikleri mesajları anlattı.
Akıl karıştırıcı
“Öncelikle ekran tasarımı mobil kullanım için makul değil. Site de daha yaşlı bir nesil için hazırlanmış izlenimi veriyor. Büyük ihtimalle yaş ortalaması yüksek bir kesim hedefleniyor. Burada da mavi baskın renk. Yine güveni simgeliyor. Kırmızı ise burada ulusun simgesi olarak kullanılmış. Hem güven hem de ulusa vurgu ön plana çıkartılıyor. Ağaç ve 90 sene vurgusu aslında bir yandan köklü olmayı fakat Bir yandan da otoriter eğilimi temsil eder. Bir de sitede liderin çok fazla çok resmi var, çok fazla çok parti liderine odaklanılmış ki bu eğer otoriter bir parti imajı oluşturmak istemiyorsanız doğru bir kullanım değildir. Diğer yandan site çok fazla parçalı, kişide bir şey satılıyor imajı yaratıyor; çok fazla akıl karıştırıcı...”
Radikal bir imaj
“Sitede kırmızı çok fazla baskın şekilde kullanılmış, çok büyük ihtimalle Radikal bir parti. Bir de tekrar lidere çok fazla çok odaklanılmış sitede... Kırmızının baskınlığı, lider figürünün bu kadar çok fazla ve çok büyük yer alması isteksizlik veriyor. Liderin oy kullanma yaşı gelmemiş çocuklarla olan fotoğrafının ana sayfada bulunması, bir sonraki fotoğrafta ise biraz daha yukarıdan bakan havası aslında partinin ideolojik olarak ebeveynliğe soyunduğu, tepeden bakan, daha koruyup kollayıcı olduğu mesajını veriyor. Önder , aslında toplumun babası olarak gösteriliyor.”
İdeoloji dikte etmiyor
“Baktığımız siteler içerisinde en iyisi bu... Öncelikle gençlere hitap ediyor. Ayrıca haberlere yer verilmiş, diğer siteler gibi bir lideri, bir ideolojiyi dikte etmiyor. Daha çok fazla ‘Halkla birlikte halk için’ mesajı veriyor. Büyük ihtimalle diğerlerine göre daha küçük bir parti çünkü internet sitesi tasarımı için çok fazla daha az bir bütçe kullanıldığı ortada...”
İkna edici bir site
“Dünyanın hemen her yerinde aynı anlama gelen iki renk vardır: Mavi ve kırmızı. Burada mavi kullanılmış. Mavi güven demektir ve aynı dönemde sosyal iletişim platformlarında da tercih edilen renktir. Siyasetin sıradan vatandaş için en ciddi sorunu soyut olmasıdır. Fakat mesela ‘demokratikleşme paketi’ne ulaşmak için verdiği linkin yanına bir Kitap koyması, siyaseti somutlaştırarak daha anlaşılır kılmaya çalıştığını gösteriyor. Temel sayfada birden fazla video linkine yer verilmiş. Bu da partinin ikna edicilik kabiliyeti ile odakta yer almayı sevdiğinin bir göstergesidir. İnteraktif bir site, bu da genç nüfusu hedef alıyor. Temel sayfada yer verilmekte olan videoların ana resimlerine bakacak olursak sık sık burada kalabalık resmi ile karşılaşıyoruz ki bu partinin ‘Halkın iradesini ön plana koyuyoruz’ mesajı verdiğinin göstergesidir. Fakat ana ekranda ellerini yukarı kaldırmış, avuç içlerini gösteren liderin resmini görüyoruz ki bu ‘Dur, otorite benim’ demektir.”
Kaynak: Milliyet