Avukat Özlem Şen, son zamanlarda bazı işletmelerin hukuki bir dayanak olmadan tüketicilere iade ve değişim hakkı tanımadığını belirterek, bu durumun yasalara aykırı olduğunu vurguladı. Hem online satış yapan işletmelerin hem de fiziki mağazaların, tüketicinin 14 gün içinde yaptığı iade taleplerini kabul etmek zorunda olduğunu hatırlatan Şen, özellikle ikinci el ürün satışlarının yapıldığı internet sitelerinde de tüketicinin iade hakkı bulunduğunu söyledi.
"İade Yoktur", "Değişim Yoktur" İbareleri Hukuki Değil
İstanbul Aydın Üniversitesi Öğretim Görevlisi Avukat Özlem Şen, "İade yoktur", "değişim yoktur" ibarelerinin ne Tüketiciyi Koruma Kanunu'nda ne de Mesafeli Satış Sözleşmesi'nde bir karşılığı olduğunu belirtti. Tüketici haklarına göre, bazı istisnalar hariç, hem online alışveriş sitelerinde hem fiziki işletmelerde hem de sosyal medya üzerinden satış yapan işletmelerin iade ve değişim hakkını tanımak zorunda olduğunu ifade etti.
Hizmet Alımlarında da Cayma Hakkı Mevcut
Ticaret Sicili Gazetesi'nde kayıtlı firmaların ürünlerde olduğu gibi hizmetlerde de cayma hakkını tanımak zorunda olduğunu belirten Şen, özellikle online kurslar ve ders gibi hizmet alımlarında tüketicilerin bu haklarını kullanabileceğini söyledi. Şen, "14 gün içinde hiçbir mazeret bildirmeden cayma hakkı kullanılabilir" diyerek, istisnai durumlar dışında işletmelerin iade kabul etmek zorunda olduğunu belirtti.
Tüketici Hakları Hakem Heyeti'ne Başvuru Yapılabilir
Şen, satıcının iade talebini kabul etmediği durumlarda tüketicinin izleyebileceği yolu şöyle anlattı: "2024 yılı itibarıyla alışverişin tutarı 104 bin liranın altında kalıyorsa, Tüketici Hakem Heyeti'ne başvuru yapılmalıdır. Bu başvuru, e-Devlet üzerinden gerekli belgeler yüklenerek gerçekleştirilebilir. 104 bin liranın üzerindeyse Tüketici Mahkemesi'ne başvurulması gerekmektedir."
İkinci El Satışlarda da İade Hakkı Geçerli
İade sürecinin uzaması halinde tüketicilerin bu tutara faiz işletebileceğini belirten Şen, özellikle ikinci el ürün satışlarında da iade hakkının geçerli olduğunu vurguladı. Online platformlarda "iade kabul edilmez" gibi ifadelerin hukuki bir dayanağı olmadığını söyleyen Şen, bu tür durumlarda tüketicilerin haklarını arayabileceğini belirtti.