Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, trafikteki araçların yaş ortalaması 14,5 yıl. Yeni düzenleme, 25 yaşını doldurmuş araç sahiplerine Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) muafiyeti getirilmesini öngörüyor. Bu düzenlemenin, araç sahiplerini daha yeni araçlara yönlendirerek hem ikinci el otomobil piyasasında hareketlilik yaratması hem de trafikteki eski araçların sayısını azaltması hedefleniyor.
Ancak bu durum, ikinci el otomobil piyasasında arz-talep dengesini değiştirebilir. Özellikle 25 yaş üstü araçların piyasaya sürülmesiyle birlikte:
- Stok artışı: Eski araçların elden çıkarılmasıyla ikinci el pazarında önemli bir stok artışı görülebilir.
- Fiyat düşüşü: Piyasaya giren eski araçların değerinin düşmesi, geçici bir fiyat düşüşüne neden olabilir.
- Yeni araçlara talep: Daha modern modellere yönelim, orta segment ve yeni araç fiyatlarında artışa yol açabilir.
1 milyonluk aracın ÖTV'si ne kadar?
Türkiye'de otomobil fiyatlarının önemli bir kısmını ÖTV oluşturuyor. ÖTV, aracın motor hacmine, fiyatına ve belirli matrah oranlarına göre hesaplanıyor. ÖTV üzerinden KDV de alınarak toplam fiyat artırılıyor. Örnek bir hesaplama ile:
- Vergisiz fiyat: 470.810 TL
- ÖTV tutarı: 376.648 TL
- KDV tutarı: 152.542 TL
Bu durumda, toplam satış fiyatı 1 milyon TL’ye ulaşıyor ve ÖTV toplam fiyatın %37,6’sını oluşturuyor.
Düzenlemenin Getireceği Sonuçlar
Yeni düzenlemenin hem araç sahipleri hem de piyasa üzerinde çeşitli etkiler yaratması bekleniyor:
- Fiyat dalgalanmaları: Eski araçların değer kaybetmesi ve yeni araçlara talebin artması, farklı segmentlerde fiyat hareketliliği yaratabilir.
- Hurda araç stokları: Teşvikle daha fazla eski aracın hurdaya ayrılması, stok artışına neden olabilir.
- Çevre ve güvenlik faydaları: Trafikte daha yeni araçların yer alması, güvenlik ve çevre açısından olumlu sonuçlar doğurabilir.
- İkinci el piyasasında zorluklar: Yaşlı araçların satışı ve hurdaya ayrılma sürecindeki mali yükler, pazarda karmaşa yaratabilir.
ÖTV Muafiyeti Hangi Araçlar İçin Geçerli Olacak?
Düzenlemenin detayları henüz netleşmiş olmasa da 25 yaşını doldurmuş araçların kapsama alınacağı belirtiliyor. Araç sahiplerinin, bu teşvikten yararlanarak daha modern ve çevre dostu araçlara yönelmesi hedefleniyor.
Bu düzenleme hayata geçtiğinde, Türkiye’nin hem otomobil piyasasında hem de trafikte önemli değişimlere yol açması bekleniyor.