İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin 2018 bütçesinin onaylanması

İBB Başkanı Uysal:- "Ulaşımda temel prensibimiz tüm ulaşım sistemlerinin birbirine bağlanmasıdır. Bu yüzden 6 milyar 822 milyon lira ile bütçemizin aslan payını ulaşıma ayırdık. Sayın Cumhurbaşkanımızın belediye başkanlığından beri ulaşım yatırımlarımızın

İSTANBUL (AA) - İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Mevlüt Uysal, ulaşımda temel prensiplerinin tüm ulaşım sistemlerinin birbirine bağlanması olduğunu belirterek, "Bu yüzden 6 milyar 822 milyon lira ile bütçemizin aslan payını ulaşıma ayırdık. Sayın Cumhurbaşkanımızın belediye başkanlığından beri ulaşım yatırımlarımızın neredeyse yarısını raylı sistemlere ayırıyoruz." dedi.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin 2018 yılı bütçesinin onaylandığı toplantıda konuşan Uysal, az laf, çok iş prensibiyle çalıştıklarını ve yatırımcı bir bütçe hazırladıklarını söyledi.

Bütçeyi İstanbul'un kendilerine yüklediği sorumluluğun farkında olarak hazırladıklarını ve şehrin ihtiyaçlarını karşılayacak bir bütçe çalışması yaptıklarını aktaran Uysal, "İBB olarak 2018 yılı belediye bütçemizi 20 milyar 100 milyon lira olarak belirledik. Bu rakam, geçtiğimiz yıla göre yüzde 8,65'lik bir artış demek. Belediyemizin bütçesine İETT, İSKİ ve iştiraklerimizi dahil ettiğimizde toplam bütçemiz 42 milyar 600 milyon liralık bir rakama ulaşıyor. 2018 yılındaki yatırım toplamımız şirketler ve bağlı kuruluşlarımız da dahil edildiğinde 16 milyar 113 milyon lirayı buluyor. Bu tam anlamıyla bütçemizin yatırım bütçesi olduğunu göstermektedir. Zira İstanbul’un yarınlarına mümkün olan en büyük yatırımı yapmak istiyoruz." diye konuştu.

- "Konsolide bütçe 42 milyar 600 milyon"

Gelir bütçesinin 16,1 milyar lira olduğunu, gelir - gider bütçesi arasındaki denkliğin iç ve dış borçlanma yoluyla sağlanacağını ifade eden Uysal, şöyle devam etti:

"Bu yıl bütçemizde, kullanım ve ödeme farklarından oluşan 3 milyar 850 milyon lira borçlanma öngörüldü. Yıl içinde ödenmesi gereken borç 2 milyar 570 milyon lira. Ancak bu borçların 1 milyar 370 milyon lirası geçmiş yıllarda İSKİ ve İGDAŞ’tan aldığımız borçlar için ödenecek tutar. Bunları da düştüğümüz zaman borçlanacağımız rakam bu yıl için 1 milyar 200 milyon lira. Dolayısıyla ödeyeceğimiz borç, tüm gelirlerimizin yüzde 8’idir. Borçlanma yoluyla elde edilen kaynağın önemli bir bölümü ise; raylı sistem yatırımları için kullanılacak. İstanbul şu anda dünyada en çok metro inşaatı olan bir şehir konumunda. Bu yatırımların önemli bir kısmını belediyemizin öz kaynaklarıyla yapıyoruz. Bu yatırımların altından ancak uzun vadeli borçlanmayla kalkabileceğimiz malum. Ancak borç stokumuza baktığımızda zor bir durumda değiliz. Bundan sonra da uzun vadeli borçlanarak bazı metro hatlarını yapmaya devam edeceğiz. Şunu büyük bir öz güvenle söylemek istiyorum. Hazine garantisi olmadan, ucuz maliyetli ve uzun vadeli krediler kullanabilen, güçlü bir mali yapıya sahibiz."

"Hizmet ve yatırım yapma kapasitemiz sürekli artıyor" diyen Uysal, "Sorunlara teslim olan değil, çözüm üreten bir yönetim anlayışına sahibiz. Mazerete sığınmıyoruz. ‘Ayinesi iştir kişinin, lafa bakılmaz’ diyoruz. Bundan sonra da hep birlikte bu yatırımları çoğaltarak geleceğimizi inşa etmeye devam edeceğiz. Başta Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan olmak üzere; katkısı olan ve emeği geçen herkese ve özellikle değerli meclis üyelerimize teşekkürlerimi sunuyorum." ifadelerini kullandı.

- "Aslan payı ulaşıma"

Ulaşımda temel prensiplerinin tüm ulaşım sistemlerinin birbirine bağlanması olduğunu vurgulayan Uysal, şunları kaydetti:

"Bu yüzden 6 milyar 822 milyon lira ile bütçemizin aslan payını ulaşıma ayırdık. Sayın Cumhurbaşkanımızın belediye başkanlığından beri ulaşım yatırımlarımızın neredeyse yarısını raylı sistemlere ayırıyoruz. İstanbul’da günde yaklaşık 500 araç trafiğe çıkıyor. Bu çok büyük bir rakam. Eğer biz araçları ulaştırmaya çalışırsak, bunun altından kalkamayız. Bu sebeple araçları değil; insanları ulaştırmaya odaklanıyoruz. Yani insan odaklı çalışıyoruz. Ve bunun en verimli yöntemi de raylı sistemlerdir. Raylı sistemleri mahallelere kadar ulaştırmak için uğraşıyoruz. Örneğin 14 istasyonlu ve günde 114 bin yolcu taşıyacak olan Eminönü-Alibeyköy tramvay hattı Alibeyköy’ün trafik sorununu çözeceği gibi Eyüpsultan'ı tam anlamıyla çekim merkezi haline getireceğiz. Yani eskiden minibüs bulamadığımız yerlere artık tramvay götürüyoruz. Türkiye’nin ilk sürücüsüz metro hattı olan Üsküdar-Çekmeköy-Sancaktepe Hattı’nda da sona geldik. Üsküdar-Yamanevler arasını 15-20 gün içerisinde açıyoruz. Sefaköy-Başakşehir Havaray Hattı'nı iptal edip yerine metro yapıyoruz. Bu hattı Aksaray-İkitelli Hattıyla Mimar Sinan İstasyonu’nda, Kirazlı-Halkalı hattıyla Halkalı Merkez’de Mecidiyeköy-Mahmutbey Hattıyla Mehmet Akif İstasyonu’nda birleştiriyoruz. Bu birleşmeyle Küçükçekmece’yi İstanbul’un ana akslarına bağlıyoruz."

- "Bin kilometreye çıkartılacak"

Uysal, şu an İstanbul'da yolcu taşıyan 150 kilometre raylı sistem hattı olduğunu vurgulayarak, "Belediyemizin ihale ettiği ve yapımı süren 160 kilometrelik metro hattına, Ulaştırma Bakanlığımızın yapmakta olduğu 115 kilometrelik hattı da ilave ettiğimizde İstanbul’da toplamda 275 kilometre yeni raylı sistem inşaatımız devam ediyor. İstanbul’da raylı sistemin 1000 kilometreye çıktığında sorunların çözüleceğini biliyoruz. İstanbul'da günde 500 araç trafiğe çıkıyor. Araçları değil insanları ulaştırmaya odaklanıyoruz. Raylı sistemleri yaygınlaştırıyoruz. Kara yolu sistemlerinde ise 215 kavşak tamamladık. 18 kavşak yapımı devam ediyor. 185 ayrı noktada 606 km yol yaptık. 16 ayrı noktada 68 km yol devam ediyor. 3 adet kara yolu tüneli tamamladık. Sarıyer-Çayırbaşı tüneli bu aksı önemli ölçüde rahatlattı. İstanbul’da yeni yollar yapma imkanı kalmadığına göre, sıkıntılı noktaları tünellerle aşmayı planlıyoruz. Ulaştırma Bakanlığı da 2,60 km’lik Kasımpaşa-Sütlüce Tüneli’ni yaptı. 7,45 km’lik Dolmabahçe-Levazım-Baltalimanı-Ayazağa Karayolu Tüneli inşaat aşamasında." bilgilerini paylaştı.

"İstanbul için hizmetin en iyisini ortaya koymak zorundayız" diyen Uysal, şöyle konuştu:

"Zira İstanbul, herkes için büyük fırsatlar sunan bir şehir. Uluslararası pazarlara erişim için benzersiz bir konumu var. İstanbul 4 saatlik uçuş mesafesinde 56 ülkeye erişim sağlıyor. Bu 1,5 milyar insan demek. Bu yüzden 2018’de faaliyete geçecek olan Üçüncü Havalimanı, İstanbul için çok önemli. Marmaray’dan sonra 3 katlı tüp geçit 2 kıtayı demir yoluyla bir kez daha birbirine bağlayacak. Şehrimiz, Çin’den başlayan ve Londra’da sona eren ‘kuşak ve yol’ projesinin transfer merkezi olacak. Böylece 4,4 milyar nüfusun 20 trilyon dolara ulaşan ekonomisi İstanbul’dan geçecek. Doğunun ve batının 60 ülkesi bu yolla ilişki kuracak. İstanbul Pekin ve Londra’yı bağlayan orta koridora ev sahipliği yapacak. Marmaray, Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Üç Katlı Tüp Geçit ve Üçüncü Havalimanı sadece şehrimize ve ülkemize değil dünyaya hizmet verecek."

- "Kentsel dönüşüme bir milyar lira"

Uysal, İstanbul’un bir deprem şehri olduğunu, deprem ve afetle mücadelenin herkesi ilgilendirdiğini bu konunun siyaset üstü olduğunu hatırlattı.

Kentsel dönüşüm muhakkak yerinde yapılacağını hiçbir şekilde ilave imar artışı yapmadan mevcut binayı yıkıp olduğu gibi yerinde yapmanın 'olmazsa olmazları' olduğunu dile getiren Uysal, "2018 yılı için kentsel dönüşüme ayırdığımız bütçe 1 milyar liradır. Önümüzdeki 10 yıl içerisinde kentsel dönüşümü başaracağımıza inanıyoruz. Bunu yaparsak İstanbul’un geleceğini de kurtarmış oluruz. Zira şehrin yüzde 80’inde yapıların yenilenmesi şart. 2018’de sadece imzasını toplamış ‘biz hazırız’ diyenlere gideceğiz. Kimseye gidip zorla kentsel dönüşüm yapacağız demeyeceğiz." dedi.

Sağlık ve sosyal hizmetlere toplam 355 milyon lira ayırdıklarının altını çizen Uysal, sağlık hizmetlerinden yeterince faydalanamayan hasta, yoksul ve engelli vatandaşlarımızı ihmal etmeyeceklerini belirtti.

Uysal, bu konuda şu bilgileri verdi:

"Yaşlı ve kimsesizler için sağlık hizmetleri sunuyoruz. Ev temizliğini yapıyor, refakatçi hizmeti sağlıyoruz. Kar-kış demeden hasta ve bakıma muhtaç insanlarımıza hizmet götürüyoruz. Bugün İstanbul Büyükşehir Belediyesi yüzlerce vatandaşımıza fizik tedavi hizmeti ve psikolojik destek veriyor. Sosyal belediyeciliği yol kadar, mimari kadar önemsiyoruz. Çünkü, çalışmalarımız aldığımız dualar çalışmalarımızı bereketlendirir diyoruz."

Temel prensiplerinin 'az laf, çok iş' olduğunu dile getiren Uysal, sözlerini şöyle tamamladı:

"Dar gelirli vatandaşlarımızın yanındayız diyoruz. İddiamızı da lafta bırakmıyoruz. İstanbul’a verdiğimiz içme suyunda yüzde 5 indirim yaptık. 1 Ocak itibarıyla İSKİ, şehrin tüm konutlarına suyu indirimli verecek. Ocak’tan itibaren Türkiye’deki büyükşehirlerin içinde en ucuz suyu İstanbul verecek. Ayrıca şehit, gazi aileleri, engelli ve dar gelirli vatandaşlarımızı da kademeli tarifeden muaf tutuyoruz. Bütçemizdeki bir diğer kalem de kültür-sanat. Kültür sanata toplam 200 milyon lira ayırdık. İstanbul’a yeni kültür merkezleri kazandırıyoruz. Şu an 24 saat yaşayan bir kültür başkentinden söz ediyoruz. Uluslararası etkinliklerin adresi olmuş durumdayız. Kültür ve sanatta da önemli yatırımlar yapıyoruz. Yıllardır tartışma konusu olan AKM’de de bakanlığımız yakın zamanda inşaata başlayacak ve güzel bir yapı ortaya çıkacak. Spor alanlarıyla ilgili bütçemizde önemli bir pay ayrıldı. Şu ana kadar 180 okulun bahçesine kapalı spor salonu yapıldı. Bundan sonra da eksik olanlara yapmaya devam edeceğiz. Hem de her mahallede her türlü spor aktivitesinin yapılabileceği alanlar yapmaya devam edeceğiz."

AA

Gündem Haberleri

Depremde vefat eden 408 öğretmenin ismi anıtta yaşatılacak
Enes Güran’ın gözünün altındaki iz, diş izi mi?
Tüm yurt kardan nasibini aldı
CHP Kazandı Kıymete Bindi
Karı gören Ankaralılar Elmadağ'a akın etti