ADANA (AA) - ÖMER FANSA - Gıdada vatandaşların tercih ettiği ürünler arasında yer alan beyaz et ve yumurtanın, ramazan ayında tüketiminin artacağı yönündeki beklenti, zor günler geçiren üreticiyi umutlandırdı.
Yıllık yaklaşık 1 milyon 980 bin ton üretim yapılan beyaz et sektörü, ortalama 3 milyar dolar ticaret hacmine sahip. Doğrudan ve dolaylı olarak yaklaşık 400 bin kişi için istihdam sağlayan sektörde, geçen yıl ihracat, bir önceki yıla göre yüzde 32,9 düşüşle 438,1 milyon dolara geriledi.
Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre, bu yılın ilk üç ayında piliç etinde üretim yüzde 6,2, hindi etinde yüzde 23,8 azalırken, iç pazarda toplam kanatlı eti tüketimi yüzde 17 düştü.
Sektörün bir diğer önde gelen ürünü yumurtada da durum pek farklı gerçekleşmedi. Yaklaşık 4 milyar lira ciroya sahip, 100 bin kişiye doğrudan ve dolaylı olarak istihdam sağlayan yumurta sektöründe, 2016 yılının ilk dört ayında yumurta ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre, miktar bazında yüzde 20, tutar bazında ise yüzde 36 azaldı.
2015 yılının ilk 4 ayında 130 milyon dolar olan yumurta ihracatı bu yılın aynı döneminde 84 milyon dolar olarak gerçekleşti.
- "Ramazanda satışlar olumlu artış göstermekte"
Kanatlı Tanıtım Grubu (KTG) Yönetim Kurulu Üyesi ve Yumurta Üreticileri Merkez Birliği (YUM-BİR) İkinci Başkanı İbrahim Afyon, AA muhabirine, insanların sağlıklı bir yaşam sürdürebilmesi için hayvansal proteinin önem taşıdığını belirtti.
Kişi başına hayvansal ürün tüketiminde dünya ortalaması 43,4 kilogram iken Türkiye'de bu rakamın geçen yıl 37,5 kilogram olduğunu aktaran Afyon, bunun da yüzde 60'ından fazlasının kanatlı eti tüketimi olduğuna dikkati çekti.
"İnsanlarımızın protein ihtiyacının karşılanmasında beyaz et ve yumurta temini vazgeçilmez stratejik bir unsurdur." diyen Afyon, son yıllarda beyaz et ve yumurta sektörünün zor günler geçirdiğini, özellikle kayıt dışı işletmeler ve bu ürünler hakkında aslı astarı olmayan dedikoduların üreticiyi zora soktuğunu ifade etti.
Afyon, sektörün yerinde saymasının bile gerileme sayılması gerekirken rakamların ortada olduğuna işaret ederek özellikle protein açısından etten farkı olmayan yumurtanın tüketiminin yaygınlaşmasını istediklerini kaydetti.
Sürdürülebilir, sağlıklı bir kanatlı sektör için yoğun çaba içerisinde olduklarını bildiren Afyon, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Hayvansal protein ihtiyacının çok yüksek olup bunu en ucuz ve en güvenilir şekilde kanatlı ürünlerle çözebiliriz. Ramazanda satışlar olumlu artış göstermekte. Bunu bilen sektör üretim planlarını buna göre yapmakta ve arz talep dengesine özen göstermekte. Özellikle yumurta, tok tutma özelliğiyle ramazan ayında vatandaşlarımızın tercihleri arasında yer almalı. Vatandaşlarımızın bu gıdaya hak ettiği ilgiyi göstermesini bekliyoruz."
Akdeniz Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Bilgehan Kaplan da tavukçuluk sektörü olarak hedeflerinin, vatandaşların geli̇r dağılımındaki farklılıkları gözetmeksizin yüzde 100'ünün sağlıklı şekilde beslenmesini sağlamak olduğunu söyledi.
Sağlıklı beslenmede de en ekonomik hayvansal protein kaynağının tavuk eti olduğuna işaret eden Kaplan, şunları kaydetti:
"Öncelikli olarak ramazanda hazmı kolay, zengin mineral ve vi̇tami̇n içeren, yüksek protein, düşük kalori, yağ ve kolesterol barındıran tavuk etinin tercih edilmesi, sağlıklı bi̇r ramazan geçirebilmek i̇çi̇n beslenme planlarında uygulanması gereken püf noktasıdır. Ramazanın sıcak aylara denk gelmesiyle geç açılan oruçta halkımızın daha hafif olan tavuk etine yöneleceğini düşünmekteyiz. Ramazan öncesinde hareketlenen tavuk eti tüketiminin daha da artmasını beklemekteyiz. Bununla beraber tavuk eti fiyatlarında bir artış beklenmemektedir."
AA