Üst düzey bir Hazine yetkilisi, artışın geçen yılın zararlarını karşılamak amacıyla yapıldığını belirtti. Yetkili, “Önümüzdeki yıldan itibaren kademeli düşüş olacaktır. Benzer bir durum geçtiğimiz yıllarda yaşanmıştı.” dedi.
Zaman'ın haberine göre, her yıl yaklaşık 10 milyon aracın yenilediği Zorunlu Trafik Sigortası'nda fiyatlar yüzde 100'e varan oranlarda artış gösterirken, vatandaşın gözü indirime çevrildi.
2012 yılında Zorunlu Trafik Sigortası'ndan 1,1 milyar lira zarar eden sektör temsilcileri önümüzdeki yıl indirime hazırlanıyor. Hazine Müsteşarlığı kaynaklarından edinilen bilgilere göre hem zorunlu sigorta hem de kaskoda 2014 yılından itibaren kademeli indirim yapılacak.
Bunun sebebi ise geçen yılın zararının önemli bir kısmının bu yıl telafi edilecek olması.
Hazine bürokratlarının konuya ilişkin çalışmasına göre benzer bir durum 2008 yılında da yaşandı. O yıl dip yapan fiyatlar sonrasında artışa geçip tekrar gerileme gösterdi.
2013 yılı başından itibaren fiyatlardaki artışın geçen yılın zararlarını karşılamak amacıyla yapıldığına dikkat çeken üst düzey bir Hazine yetkilisi, “Sigorta şirketleri geçen yıl kaskoda 61 milyon liralık bir zarar etti. Bunun için kasko sigortalarındaki prim artışı sınırlı oldu.
Ancak zorunlu trafikte bazı firmalar ciddi fiyat yükseltti.
Benzer bir durum 2008 yılında da yaşanmıştı. O yıl dipten fiyat verildikten sonra 2009'da tekrar fiyatlar bir miktar artışa geçilmişti. 2013 yılında da bir miktar artış oldu ancak önümüzdeki yıldan itibaren fiyatlarda kademeli bir düşüş olacaktır.” dedi.
Trafik sigortası primlerinin son bir yıllık dönemde yüzde 300'e varan oranlarda artış göstermesinin ardından ekonomi yönetiminin üç aşamalı fiyatları önleyecek formülünün ilk adımı devreye girdi.
Sigorta poliçelerinin internetten karşılaştırılmasına imkan sağlayan düzenleme geçen hafta Resmi Gazete'de yayımlandı. Buna göre sigorta şirketleri, zorunlu trafiğe ilişkin olarak resmi internet sitelerinde geçerli sigorta tarifeleri kapsamında prim sorgulama ekranı tahsis edecek.
Bu sayede vatandaşlar primleri karşılaştırarak daha ucuzunu seçme imkanına kavuşabilecek. Hazine'nin fiyatlarda düşürücü etkisi olacak diğer yöntem ise zorunlu trafikte fiyatı yükselten karşılık ayrılması konusunun yeniden düzenlenmesi. Sektöre yönelik yapılacak fiyatların yükselmesini önleyecek üçüncü düzenleme ise tamirci ve yetkili servislere yönelik olacak.
Ekonomi yönetiminin çalışmasına göre kaza sonrasında ortaya çıkan zararı artıran yetkili servisler yerine küçük tamircilere gitmeyi teşvik edecek bir düzenleme üzerinde duruluyor. Zorunlu Trafik Sigortası branşında zarar açıklayan sektörde faaliyet gösteren şirketler bunun faturasını vatandaşa çıkarıyor.
Birkaç yıl öncesine kadar 100-150 Türk Lirası arasında olan bir yıllık prim bugünlerde 3-4 kat artış göstererek 500 liranın üzerine kadar çıkabiliyor. Trafik sigortası primleri 1 Temmuz 2008 tarihinden itibaren Hazine Müsteşarlığı yerine sigorta şirketleri tarafından belirleniyor. Türkiye genelinde 17 milyon trafiğe kayıtlı araç bulunuyor. Bunlardan 14 milyonunun Zorunlu Trafik Sigortası bulunurken, kaskolu araç sayısı ise 4,7 milyon adet. 50 milyar liralık büyüklüğe ulaşan sigorta sektörü 2012 yılını 1 milyar 60 milyon liralık zararla kapatmıştı. Zararın önemli bir kısmı hasar ödemelerinin çokluğu sebebiyle trafik sigortasından kaynaklandı.
Sigorta şirketlerinin son yedi yılda trafik sigortasından oluşan zararı 3,4 milyar lirayı buluyor. Türkiye'de kişi başına 146 dolar sigorta primi ödemesi yapılırken, yıllık toplam hasar ödemesi miktarı ise 11 milyar liranın üzerine çıkıyor. Hazine Müsteşarlığı'nın Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliği Resmi Gazete'de yayımlandı. Düzenlemeye göre şirketler araç türlerine göre de il bazında temel sigorta primini serbestçe tespit edebilecek ve tespit ettikleri temel primleri ve tarifeleri ilgili ayın birinden son gününe kadar değiştiremeyecek.