Türkiye otomotiv sanayisi, ihracatının büyük bir kısmını gerçekleştirdiği Avrupa pazarındaki daralma nedeniyle zorluklarla karşı karşıya. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, Avrupa’nın Türkiye için en önemli pazar olduğunu belirterek şunları söyledi:
"Avrupa’daki daralma nedeniyle oluşabilecek araç fazlasının Türkiye’ye kaydırılma olasılığı ciddi bir risk oluşturuyor."
Bu durum, Türkiye’de üretim kapasitesini baskı altına alarak iç piyasada fiyat artışlarına neden olabilir.
Yerli Üretim Desteklenmezse Fiyatlar Yükselebilir
Çinli elektrikli araç üreticilerinin piyasa hakimiyetini artırması, Türkiye’de ithal araçların arzını artırabilir. Ancak uzmanlar, bu artışın yerli üreticiler üzerindeki baskıyı artırabileceğini ifade ediyor. Cengiz Eroldu, Türkiye’nin yerli üretimi teşvik edecek politikaları bir an önce devreye sokması gerektiğini vurguladı.
Çinli Araçlar Rekabeti Kızıştırıyor
Çinli elektrikli araç üreticileri, düşük maliyet ve devlet teşviklerinden faydalanarak Avrupa ve Türkiye pazarında hızla büyüyor. Almanya'nın Çin pazarındaki payı 2019’da %26,2’den 2024’te %20,3’e gerilerken, Çinli markaların pazar payı %66’ya yükseldi. Türkiye’de ise Çin menşeli araçlara uygulanan ek vergilerin fiyatları artırabileceği belirtiliyor.
Türkiye’de Otomobil Fiyatları Nasıl Etkilenecek?
Avrupa’dan Türkiye’ye yönelen fazla araç üretimi, kısa vadede ithal araç fiyatlarında düşüş yaratabilir. Ancak uzun vadede, yerli üretimi koruma amaçlı alınan ek vergi kararları fiyat artışlarına yol açabilir. Uzmanlar, bu süreçte tüketiciyi koruyacak stratejik planlamalara ihtiyaç olduğunu belirtiyor.
Koruyucu Politikalar Kaçınılmaz
Türkiye otomotiv sektörünün rekabetçiliğini koruması ve dışa bağımlılığı azaltması gerektiğini söyleyen Eroldu, şu ifadeleri kullandı:
"Mevcut tesisleri korumak ve yerli üretimi destekleyecek politikalar oluşturmak yalnızca sektörümüz için değil, tüketiciler için de kritik."