Yakıtta cimri, otoparkta cömert olan küçük otoların yıldızı parladı. 2009'da 158 bin adet satılan küçük otolar bu yıl 190 bini zorluyor.
Yükselen akaryakıt fiyatları ve otopark sorunu, küçük otomobil modası yarattı. Tüm markaların en ucuz ve en cimri modellerinin oluşturduğu B segment otomobil satışı tırmanışa geçti.
2009’u 158 bin adet satış ile kapatan B sınıfı, bu yıl 190 bin adedi zorlayacak. Küçük otomobiller taksi ve şirket aracı olarak da talep görmeye başladı.
Motor hacimleri 1.6 lt’yi geçmeyen B sınıfı otolar önemli vergi avantajına sahip. B sınıfının da içinde olduğu 1600 cc altındaki otomobillerin toplam pazar içindeki payı yüzde 81.
Ocak-eylül döneminde gerçekleştirilen 312.4 bin otomobil satışının yüzde 41’ini C sınıfı (kompakt), yüzde 40’ını B sınıfı otomobiller oluşturdu.
B sınıfının yıl sonuna kadar pazar payının yüzde 43’lere dayanması bekleniyor. Markalar hızlı büyüyen pazardan pay almak için sıkı bir rekabete tutuştu.
Küçük sınıftaki en ‘ucuz’ araçların hemen hepsi ‘benzinli’ motorlardan oluşuyor. Araçlar 100 kilometre şehiriçi ve dışı karma kullanımda 4.4 ile 6.5 lt arasında yakıt harcıyor.
Avrupalının da tercihi
Yılda 12-14 milyon otomobil satılan Avrupa pazarında da küçük otomobiller rağbet görüyor. Avrupa’da 2007’de 5.4, 2008’de 5.2, 2009’da 6.1 milyon adet küçük otomobil satıldı.
1.2 milyon adet satışla İtalya birinci, Fransa ise 1 milyon adetle ikinci sırada yer alıyor.
Avrupa’da en çok rağbet gören küçük sınıf otomobiller arasında VW Polo, Ford Fiesta, Renault Clio, Peugeot 207y er alıyor.
Mehmet Ali Kantarcı