Medya Çocukları Mutsuz Ediyor…
Çocuklar Medyaya Takıldıkça Mutlulukları da Azalıyor
Bu günlerde çocuklar elektronik medya-cep telefonları, İPhonelar, video oyunları, bilgisayarla çok fazla zaman harcıyorlar.
Bu günlerde çocuklar elektronik medya-cep telefonları, İPhonelar, video oyunları, bilgisayarla çok fazla zaman harcıyorlar. Araştırmalardan elde edilen bulgulara göre çocukların elektronik medya ile harcadıkları zaman, haftada 53 saati buluyor ki, bu süre neredeyse tam zamanlı bir işin alacağı zamana denk geliyor. On yıl öncesindeki akranları ile karşılaştırıldıklarında günümüz çocukları her gün müzik dinlemeye, Tv ve film izlemeye, video oyunları oynamaya ve internette sörf yapmaya daha fazla zaman harcıyorlar. Çoğu çocuk ve genç genellikle elektronik medya uygulamalarından ikisini aynı anda kullanıyor.
North Carolina'nın High Point Üniversitesi'nden genç kız Chandler, onun ve arkadaşlarının gün içinde haberleşmek için 6 veya 7 yol kullandıklarını söylüyor. Cep telefonları, yazışmalar, e-postalar, mesajlaşma, Facebook, Twitter ve Skype üzerinden mesajlaşma, görüntülü konuşma
18 yaşındaki Chandler "Muhtemelen gün içinde 4 saatimi bilgisayar başında geçiriyorum. “Bu zaman içerisinde bazı okul ödevlerimi yapıyorum ve insanlarla konuşuyorum."diyor. Chandler’ ında içinde yer aldığı bu grup, araştırmacılar tarafından hafif medya kullanıcıları olarak nitelendiriliyor. Çoğu genç, cep telefonuna veya İPhone’ a sahip. Her 3 gençten birinin ise kendine ait bir dizüstü bilgisayarı var.Kaiser Aile Vakfının yürüttüğü yeni bir araştırmaya göre bu gençler medya araçlarını daha fazla kullandıkça daha az mutlu olma eğilimindeler.
Ağır medya kullanıcısı olarak nitelendirilen çocukların ise okul notları diğer çocuklara göre daha düşük olma eğiliminde. Bu yüzden bu çocukların velileri ile ilişkileri daha kötü ve daha fazla sorun yaşamaktalar. Hal böyle olduğunda çocukların daha üzgün ve mutsuz olma ihtimalleri de artıyor.
Ağır Medya Kullanıcısı Ne Anlama Geliyor?
Araştırmaya göre bir gün içerisinde zamanın 16 saatten daha fazlasını medya araçları ile geçiren çocuklar ağır medya kullanıcıları grubuna giriyor. Medya araçları ile 3 saatten daha az zaman harcayanlar ise hafif medya kullanıcıları olarak adlandırılıyor. Aslında bu bulgular yumurta ve tavuk senaryosuna benziyor. Medya araçlarının çok fazla kullanılması mı çocukları mutsuz ve sorunlu hale getiriyor yoksa sorunlu ve mutsuz çocuklar mı medya araçlarını daha fazla kullanıyorlar?
Bu sorunun kesin bir cevabını vermek kolay gözükmüyor. Ağır medya kullanıcılarının arkadaş sayılarının az olması mutsuzluklarında etkili olabilir mi? Gerçekte onlar diğer çocuklara göre %93 daha fazla arkadaşları olduğunu söylüyorlar. Aileler ve çocuklar ile yapılan görüşmeler ve medya uzmanlarının bu konu hakkında görüşleri sonucunda her iki durumun geçerliliğini de ortaya kondu.
Belki de bu çocuklar yeterince egzersiz yapmıyor ve hareket etmiyorlar. Aslında araştırmacılar bu çocukların her nasılsa medya kullanımından geri kalan 2 saat gibi kısa süreyi yoğun hareketle geçirdiklerini ve gün içinde sadece 1 saat medya araçlarını kullananlara göre daha fazla fiziksel aktivitede bulunduklarını gösteriyor.
Güney Kaliforniya Üniversitesi’nden Sosyolog Karen Sternheimer, bu durumun çocukların, çocukluk dönemi deneyimlerini gerçekten farklı bir moda soktuğunu söylüyor ve ekliyor, “Oyunun sonunda bizi ne beklediğini bilmiyoruz, aileleri öfkelendiren de bu."
Uyum Sağlamak mı Uyumsuzluk mu?
Elektronik medyanın yoğun kullanımı ile mutluluğu bozulanlar sadece çocuklar değildir. Medya araçlarının aşırı kullanımının yetişkinlerde ve gençlerde de sonuçları benzerdir. Hatta mutluluk sorunu yetişkinler için daha büyük bir sorun gibi gözüküyor.
Kaliforniya-Berkeley’ Üniversitesi’ den 18 yaşındaki genç Omead Kohanteb, Facebook ve cep telefonunun onun kampüse uyum sağlamasını ve arkadaş bulmasını kolaylaştırdığını söylüyor ve öğrencilerin %99’ unun cep telefonu olduğu tahmininde bulunuyor: “Tanıştığım herkesin bir tane cep telefonu vardı."diyor.
14 yaşındaki lise öğrencisi Morgan Sosic medyanın kolaylıkla bir “duvar” yaratabileceğini söylüyor. Onun, sevdiği müzik gruplarının şarkılarını yüklediği bir İPhone’ u var. Okul servisindeyken kulağına taktığı kulaklıkların birçok insana “Seninle ilgilenmiyorum” demek için mükemmel bir yol olduğunu söylüyor. “Saat sabahın 6’ sı ve kimsenin sizi rahatsız etmesini istemiyorsunuz. İnsanlar böylelikle sizinle konuşamayacaklarını biliyorlar.” diyor.
Denge Tutturmak
Brea Olinda Lisesinden Calif “Bence medya araçlarının kullanımı kişiye bağlı bir durum, eğer insanlar medya araçlarını tutkularını sürdürmek için kullanıyorlar ise bu olumlu bir şey olabilir.” diyor. Üç çocuk babası Paul Caputo ise " Medya araçlarının kullanılmasında bir denge olmalı" diyor ve ekliyor "Teknoloji harika, fakat yüz yüze iletişim ve kurulan ilişkilerin korunması için bir denge bulunması gerekiyor.”
Kaiser Programı Medya ve Sağlık Çalışması Direktörü Vicky Rideout “Medya iyi veya kötü değildir, önemli olan nasıl kullanıldığıdır.” diyor. “Bir gencin hayatından müziği çıkarmasını beklemek anlamsız olacaktır. Önemli olan buna ayrılan zamanın kontrol edilmesidir. Doğru kullanıldığında müzik bir gencin hayatında inanılmaz derecede ilham verici olabilir.”
Günümüzde medya gençleri hayatlarındaki her şeye dair; aileleri, elbiseleri, cinsiyetleri, sevgi ilişkileri, yedikleri ve içtikleri her şeyle ilgili adeta bir mesaj bombardımanına tutuyor. Durum böyle olduğunda gençler medya araçlarına “ burada bizim için mutlaka bir şeyler olmalı” gözüyle bakıyorlar. Böyle bir bilgi ve ilgi yoğunluğu tam da kendilerini bulma, özerklik ve aidiyet ihtiyaçları içindeki gençler ve çocuklara hitab ediyor. Medya araçlarının kullanımında bir denge sağlama sorumluluğu ise ebeveynlere düşüyor.
Derleyen; Müjdat GÖKÇE