Mercedes önde gidiyor

Lüks otomobil sıraya bindi, Almanya’daki fabrikalar sevindi

yılın son iki ayına girilirken lüks otomobil markaları arasındaki şampiyonluk yarışı da kızıştı. 9.5 aylık rakamlara bakıldığında Mercedes önde gidiyor.

Üç Alman otomobil fabrikası, Türk tüketicisine lüks otomobil yetiştirmek için fazla mesaiye başlıyor. Avrupa'da satışların yerinde saydığı bir dönemde Çin ve Türkiye'de yaşanan büyüme, Alman otomotiv sanayine can suyu oluyor. Bu markaların distribütörleri 3 Alman otomotiv devinin, Çin pazarına mal yetiştirememesinden şikayetçi. Çin'de yaşanan üç Alman markanın savaşı Türkiye'de de yaşanıyor. Burada da 3 Alman marka Mercedes, BMW ve Audi arasındaki büyük rekabette kimin birinci olacağına fotofinish karar verecek. Fotofinishi ise bu üç markanın üretildiği Almanya'da üretim tesisleri belirleyecek. Fabrikadan ek kota almayı başarıp, müşteriyi kaçırmayan marka, lüks segmentte Türkiye'nin 2010 yılındaki en büyüğü olacak.

Distribütörlük bazında BMW'nin dünyadaki en büyüğü olan Borusan Otomotiv'in İcra Kurulu Başkanı Eşref Biryıldız, segmentte en çok satanı fabrikası belirleyecek diyerek, sektörde 'alokasyon sorunu' olarak adlandırılan ürün tedarik ve lojistik sıkıntısına dikkat çekti. Biryıldız, önemli bir sorun olarak tanımladığı alokasyon sorunuyla ilgili şöyle konuştu: 'Bu yıl biz ilk kez BMW olarak 10 bin adetlik satışı geçeceğiz. Bu rakamı yakalamak konusunda üç marka da büyük bir yarış içinde. Ama kimin bu rakamı geçeceğine fabrikalar karar verecek. Kim fabrikalarından istediği sayıda araç alabilirse, o firma 10 bin adedi aşar.'

Borusan Otomotiv olarak BMW markasında 10 bin adedi aşacaklarını söyleyen Biryıldız, Mini marka araçların satışının 700 adeti geçeceğini söyledi. Land Rover-Range Rover markasında ise bu adeta patlama yaşandığına dikkat çeken Biryıldız, 'Bu markamızda araç temin edebilsek 3 bini geçerdik. Fuarda gelecek talebi karşılayacak mal bulmamkta sorun yaşıyoruz' bilgisini de verdi.

AUDİ, UCU UCUNA 10 BİN
Doğuş Otomotiv Audi Genel Müdürü Gino Bottaro ise bu yıl ürün temin edebildikleri oranda 10 bin adedi yakalayacaklarını belirterek, şöyle konuştu: 'Biz Audi dünyasında Çin'den sonra en çok büyüyen ülke olduk. 6250 adet olan 2009 satışlarımız, bu yıl ucu ucuna da olsa 10 bini bulacak. Alokasyon sorunumuz çok büyük. Çin bizi mahvetti. 2009 yılında 120 bin Audi satılan Çin'de bu yıl hedef 180 bin idi. Şimdiden 240 bine çıktılar. Bu rakam Audi fabrikalarının üretiminin yüzde 25'i demek. Merkez ülke Almanya'yı bile geride bıraktılar. Biz de büyüyoruz ama fabrikadan ürün temin etmemiz zor oluyor. Ürün temin etsek otomobilleri getirecek gemilerde aksama oluyor. Bu yıl tedarik ve lojistik sorununu çözen marka en çok satan olur.'

KåR NE OLDU
Birincilik yarışındaki üç Alman markanın kar verileri ise değişiyor. 2007 yılında 7.200 BMW sattıklarını söyleyen Biryıldız, 'Bu yıl 10 bin adedi yakalarız. Ama bu yılki karımızla 2007'deki karımız başabaş' derken, Audi Genel Mürü Bottaro, karın yıl sonunda belli olacağını ama 'Audi'nin pazar payı satın alan bir marka olmadığına' dikkat çekti. Bottaro, A5 sportback, Q5 gibi beklentileimizin üzerinde satışlara ulaştığımız mo- deller de 10 bin adetlik satışa gitmemizde önemli rol oynuyor' bilgisini verdi.

ZETSCHE TÜRKİYE'Yİ KAYIRIYOR
Türkİye, Mercedes'in vergi avantajlı (1.6 lt) modeliyle Alman markanın en büyük C Serisi pazarı oldu. 2009 yılında 10 bin sınırına çok yaklaşan marka, bu sınırı aşma konusunda daha az sorun yaşıyor. Bunun en büyük nedeni Türkiye pazarında tek başına 7 bin adetlik satışlara koşan 1.6 lt motorlu C serisinin dünyada başka talibinin olmaması. Tabii Daimler'in dünya başkanı Dieter Zetsche'nin İStanbul doğumlu olması da bir avantaj. Mercedes Benz Türk yöneticileri ürün tedariğinde sorun şamadıklarını, satışlarının 11 bine çıkacağını söylüyorlar.

Diğer markaların araç tedariğinde yaşadıkları sorun, Mercedes'i fazla ilgilendirmiyor. Ama yöneticilerin bazı konulara dikkat çekiyorlar:'Daimler dünyasında Türkiye'nin farklı bir konumu var. Bize çok destek veriyorlar. Araç alokasyonunda sıkıntımız olmuyor. Almanya merkez, Türkiye pazarının gösterdiği reaksiyona anında cevap verdi. Herkes sürekli büyüyen Çin pazarı derken, Türkiye daha öne geçti. Daimler en cömert tedariği bize yapıyor. Almanya'daki fabrika adeta bize çalışıyor. Bazen düşünüyorum acaba Daimler AG Başkanı Dr. Dieter Zetsche, İstanbul doğumlu olduğu için bizi kayırıyor mu diye.'

2011'DE Alokasyon SORUNU YAŞANMAZ
Bu yılbaşında yapılan tahminlerin ötesinde büyüyen otomobil pazarında ortaya çıkan alokasyon sorununun 2011 yılında daha az yaşanacağı belirtiliyor. Audi Genel Müdürü Bottaro, 2011 yılında bu yılın satışlarına yakın bir pazar gerçekleşeceğini tahmn ettiğini belirterek, 'Biz de siparişlerimizi ona göre geçeceğiz. Bu da kapıya gelmiş müşteriyi kaçırmamıza yol açmayacak' şeklinde konuştu.

Otomobil Haberleri

BYD Piyasaya Damga Vuracak Seal 06 GT Modelini Tanıttı
Otomotiv Sektörü 2024'te Rekor Kırdı
Tesla Direksiyonu Kaldırdı
Otomotiv sektörü 7. kez Konya’da buluşacak
Nio, Tesla'ya Meydan Okuyor: Onvo L60 Fiyatını Düşürdü