Otomatik ödemelerde faiz uyarısı

Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, kredi kartı hesabından otomatik ödenen doğalgaz, elektrik, su, telefon gibi faturalar için bazı bankaların faiz yansıtmaya başladığını belirtti.

Tüketici Başvuru Merkezi (TBM) Onursal Başkanı  Aydın Ağaoğlu, elektrik, su, doğalgaz, telefon, kira gibi faturalarını "otomatik  ödeme talimatı" ile kredi kartından ödeyen tüketicilere faiz yansıtılmaya  başlandığı yönünde kendilerine şikayetler geldiğini belirterek, ekstresinde  bununla ilgili ayrıntı gören tüketicilerin itiraz edebileceğini söyledi.

Ağaoğlu,  yaptığı açıklamada, ülkede milyonlarca kredi  kartı kullanıldığını, birçok tüketicinin bu kartlara otomatik ödeme talimatları  verdiğini belirtti.

Faturaların bankalar aracılığıyla karttan otomatik ödendiği için  birçok tüketicinin ekstreye yansıtılan fatura tutarlarını detaylı incelemediğini  ifade eden Ağaoğlu, bugüne kadar otomatik ödenen faturalara faiz yansıtılmadığını  söyledi.

Ağaoğlu, "Tüketici Kanununa göre sözleşmelerde tüketici aleyhine tek  taraflı değişiklik yapılamaz ancak kredi kartı hesabından otomatik ödenen  doğalgaz, elektrik, su, telefon gibi faturalar için bazı bankalar faiz yansıtmaya  başlamış. Bunu tüketiciye haber vermeden yapmaları haksız ve hukuksuzdur." dedi.

Bu uygulamanın tüketiciler için  kötü bir sürpriz olduğunu vurgulayan  Ağaoğlu, şunları kaydetti:

"Son günlerde bu konuda şikayetler ve faiz yansıtıldığına dair kredi  kartı ekstreleri gelmeye başladı. İki tüketici bu konuda bize başvuruda bulundu.  'Otomatik fatura ödeme faizi' adı altında bir müşteriden 7,63 lira, diğerinden de  buna yakın kesinti yapılmış. Şu anda bütün bankalar yapıyor diyemeyiz ancak  tüketiciler bu konuda dikkatli olmalı. Bazı bankalar, bu değişikliği, ödendiği  tarihten hesap kesim tarihine kadar faiz yürütüleceğini, kredi kartı hesap  özetinin altına yazarak tüketiciye fark ettirmeden uygulamaya sokmuşlar.   Bankaların önceden haber vermeden, tüketicinin onayını almadan yansıttıkları bu  faizlere itiraz edilebilir. Yürürlükteki mevzuata göre bankalar, faizle ilgili  değişiklikleri en az 30 gün önceden tüketiciye bildirmesi gerekir. Hesap özeti  bildirimine birtakım notlar yazılmak suretiyle tüketici aleyhine yapılan  değişiklikler, geçersizdir. Bu konuda tüketiciler ekstrelerini sürekli kontrol  etmeli, hakkını savunmalıdır.''

Ağaoğlu, otomatik ödemelere yansıtılan faiz gibi ilave  ücretlendirmelere yasal dayanak oluşturulmaya çalışıldığını vurgulayarak,  "Bankalar fatura tahsilatından herhangi bir ücret ve komisyon almak istiyorlarsa  bunu tüketicilerden değil adına tahsilat yaptıkları şirket ve kurumlardan talep  etmelidirler çünkü o kurumlar alacaklarını tahsil etmek için kuracakları sistem,  ofis, personel ve birçok giderden tasarruf sağlıyorlar. Zaten bankalar o  kurumlarla anlaşırken ya belli oranda bir komisyon alıyorlar veya ödemelerini  30-45 gün gibi süre sonra aktarıyorlar." ifadelerini kullandı.