İSTANBUL (AA) - Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ Üst Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt, bu yıl otomotiv pazarının yüzde 5 ila 10 arasında daralacağı öngörüsünde bulunarak, "Ancak bunu kara bir tablo kara senaryo olarak görmüyoruz ve söylemiyoruz. Bu kötü bir senaryo değil" dedi.
Çırağan Sarayı'nda gerçekleştirilen basın toplantısında konuşan Bozkurt, dünyada 10 milyon 151 binlik satışa ulaşan Toyota'nın, 2015 yılında yüzde 23,5 büyüme gösteren Türkiye otomotiv pazarının üzerinde bir artış göstererek satışlarını bir önceki yıla göre yüzde 41 artırdığını ifade etti.
Geçen yılın sektör açısından beklentilerin üzerinde kapandığını aktaran Bozkurt, "Bunun en önemli nedenlerinden biri ABD Merkez Bankası'nın (Fed) duruşuydu. 2014'ün kasım ayından beri Fed'in faiz artırım kararları konuşulmaya başlandı. Fed'in olası bir faiz artışının döviz kurlarını yükselteceği ve otomobil fiyatlarını artıracağı korkusu alım kararlarını öne çekti. Geçen yıl otomotiv pazarında normalin üzerinde bir pazar gerçekleşti" diye konuştu.
Bozkurt, sektör olarak bu yıl otomotiv pazarının yüzde 5 ila 10 arasında daralmasını öngördüklerini belirterek, bu yıl; Çin, Rusya, petrolün fiyatının düşmesi ile bunun Orta Doğu'daki etkileri, döviz kurlarındaki hareketler, Fed'in tutumu ve Türkiye'nin jeopolitik konumundan kaynaklanan gelişmeler gibi etkenlerin pazar için belirleyici olacağını söyledi.
Tüm bunları üst üste koyduklarında böyle yüzde 5-10’luk bir daralma beklentisinin oluştuğunu aktaran Bozkurt, "Ancak bunu kara bir tablo kara senaryo olarak görmüyoruz ve söylemiyoruz. Bu kötü bir senaryo değil. Çünkü şubat ayında pazarı değerlendirdiğimizde geçen yılın aralık ayından çok da farklı bir tablo yok. Döviz kurlarına faize, ülkeler arasındaki ilişkilere baktığınızda aralık ayından farklı bir tablo yok. Önümüzdeki aylar neler getirecek biraz da buna bakmak lazım. Bütün bunlara baktığımızda pazarın büyüme tahmini açısından daha temkinli olmak doğru bir yaklaşım" yorumunu yaptı.
- "1 milyonluk psikolojik sınırı geçmek istiyoruz"
Ali Haydar Bozkurt, ocak ayında pazarın yüzde 4,5 daraldığını anımsatarak, şunları kaydetti:
"Buna bakarak, 'ben size demiştim' demiyoruz. Neden? 2015'in aralık ayı çok yüksek satış rakamları ile geçtiği için ocak ayı tüm markalar açısından zaten kısıtlı stoklarla girilen bir aydı. Otomotiv firmalarının yeterli stokları olsaydı ocak ayında daha iyi bir pazar yaşanma ihtimali vardı. Ocak ayındaki pazar daralması yılın tamamı için bir fikir oluşturmaz. Yılın tamamına ilişkin öngörülerimizi daha sağlıklı yapabilmek için mart-nisan aylarındaki pazarın performansını görmemiz gerekiyor. O zaman daha net konuşabiliriz. O zamana kadar temkinli yaklaşım içinde olmamız gerekiyor."
Türkiye'nin Avrupa'daki en büyük 6. pazar olduğuna işaret eden Bozkurt, "Avrupa'da hiç küçümsenmeyecek bir konumumuz var. Artık şu 1 milyonluk psikolojik sınırı geçmek istiyoruz" dedi.
Bozkurt, Toyota'nın toplam binek otomobil pazarında en çok tercih edilen 4. marka, perakende otomobil pazarında ise en çok satılan 3. marka olduğunu anlattı. Toyota'nın bu başarısında, 34 bin 961 adet satış ile Adapazarı'nda üretilen Corolla modelinin çok önemli bir yer tuttuğunu aktaran Bozkurt, "Ayrıca Corolla 2015 yılında, 1 milyon 338 bin adetlik satışı ile dünyanın en çok tercih edilen modeli olmaya da devam etti. 2015 yılında ekim ayı itibarıyla Türkiye pazarına sunulan Yeni Hilux, satışının bin 782 adedini son 3 ayda olmak üzere yılı toplamda 2 bin 928 adetle, Yaris Hybrid ise 854 adetle kapattı" bilgisini verdi.
Bu yıl 50 binin altına düşmeyecekleri tahmininde bulunan Bozkurt, "2023'de 100 bin adetli rakamlara ulaşmayı amaçlıyoruz" şeklinde konuştu. Bozkurt, Türkiye'de kişisel uzun dönem araç kiralamalarını gelecek yıllarda görmeye başlayacaklarını belirterek, "Yeni Corolla'nın Türkiye'de yeniden üretilmeye başlaması ile filo satışlarımız 2014'e göre yüzde 56 arttı ve 8 bin 570'den 13 bin 374'e yükseldi. Filo satışlarında Corolla hem kamuda hem de özel sektörde en çok tercih edilen model oldu" diye konuştu.
Türkiye'nin otomotiv pazarında gerçek potansiyelinin 1,5 milyonlu rakamlar olduğunu dile getiren Bozkurt, "Sağlıklı ve sürdürülebilir bir pazar oluşsun da 1 milyon olsun. 1,5 milyon sonra olsun buna razı oluyoruz. Ekonomideki sağlıksız sıçramalar sonra sağlıksız geri düşüşlere sebep oluyor. O zaman da bütün sektörlerde olduğu gibi biz de bir kalkıyor, bir oturuyoruz. O zaman da sürdürülebilir yatırımlarımız etkileniyor" dedi.
- "2017 hedefimiz 65 bin"
Toyota Türkiye'nin ALJ Group tarafından satın alınmasının ardından geçen 6 yılı değerlendiren Bozkurt, 5 yıl içinde 50 bini aşan satış hedefi belirlediklerini ve bu hedefe 2015 yılında ulaştıklarını vurguladı.
Bozkurt, toplam binek otomobil pazarında yılı dördüncü, perakende satışlarda da üçüncü sırada tamamladıklarına dikkati çekerek, "Artık bu seviyeden geri dönüş olmayacaktır. Önümüzdeki dönem yenilenecek olan modellerimiz ile birlikte 2017 yılında 65 bin adetlik satış rakamına ulaşmak yeni hedefimiz" diye konuştu.
Filo satışlarında da başarılı bir yılı geride bıraktıklarını aktaran Bozkurt, "Son yıllarda ivmelenen filo pazarının sektörümüzde çok önemli ve sağlam bir yere konumlandığını görüyoruz. Marka olarak özellikle son 2 senelik satış performansımıza baktığımızda toplam satışlarımızın içinde filo payımızın oranı yüzde 26'lar seviyelerine çıktı. Bu artışta Corolla modelimizin Adapazarı'nda üretilmesinin ve kamudaki yerli araç kullanımı regülasyonu ile birlikte Corolla'nın artık kamu kurumları tarafından da tercih edilmesinin de büyük etkisi bulunuyor" ifadelerini kullandı.
Geçen yılın rekor satış adetleriyle bitiren Toyota'nın ana felsefesinin sadece "satış odaklı" olmadığının altını çizen Bozkurt, "Toyota olarak önceliğimiz müşterilerimize hem satış hem de satış sonrası süreçlerinde mükemmel bir deneyim yaşatmak. Bizim için araç satışı müşteri ile olan ilişkimizin sadece başlangıcı. Daha sonra ise uzun soluklu bir ilişki yönetimi geliyor. Dolayısıyla periyodik olarak tüm önemli süreçlerimizi gözden geçiriyor ve 'kaizen' geleneğinden hareketle sürekli iyileştirme yapmak için çalışıyoruz. Bu bakış açısı da, bizi sektördeki yeniliklerin öncü markası yapıyor" bilgisini verdi.
Toyota'nın insana saygı odaklı yönetim felsefesini de anlatan Bozkurt, "Önemli hedeflerimizden biri de müşterileri tarafından sevilen bir marka olmanın yanı sıra çalışanları tarafından da takdir edilip, güvenilen bir firma olmaktır. ‘Türkiye'nin En İyi İşverenleri 2015’ yarışmasında layık görüldüğümüz iki ödül Toyota’nın insana saygı ve sürekli gelişim felsefesinin bir sonucudur" dedi.
Toyota çalışanlarının yanı sıra tüm Toyota bayilerini de ailenin bir parçası olarak gördüklerini belirten Bozkurt, bayilerinin ve çalışanlarının mesleki ve kişisel gelişimi için birçok inovatif uygulamayı hayata geçirdiklerini anlattı. Bozkurt, Boğaziçi Üniversitesi ile birlikte gerçekleştirilen "Mini MBA Eğitim Programları", "Bayi Bütçe ve Strateji Toplantıları" ve "Best Practice uygulamaları"nın bunlardan sadece birkaçı olduğunu aktardı.
Lexus'un ilk showroom'unun mart ayında Maslak'ta hizmete gireceğini söyleyen Bozkurt, "Lexus'un Türkiye'de çok yeni bir marka olmasına rağmen Türk kullanıcısının lüks ve performans beklentilerini karşılayan bir ürün gamı bulunuyor. 2016 yılı satış hedefimiz 250 adet. Lexus için premium markalar ile rekabet edebilecek bir fiyat politikası olacak. Lexus'lar model ve motor tipine bağlı olarak fiyatlar 80-300 bin avro arasında değişecek" diyerek sözlerini tamamladı.
- Toyota, "Korna Çalma Huzurumu Çalma" projesini hayata geçirdi
Bozkurt, 2009'dan 2016 yılına uzanan süreçte Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ tarafından hayata geçirilen ve sektörde fark yaratan uygulamaların başında kişiye özel finansal çözümler sunan "Toyota Finans" sisteminin geleceğini belirterek, kısa süre içinde tek merkezden kredi olanağı sağlayan bu sistemle esnek ödeme, düşük faiz oranları, ödeme erteleme ve alternatif taksitlendirme gibi birçok yenilik sunulduğunu ifade etti.
Toyota'nın, yaş ve model farkı gözetmeksizin çok özel avantajlar sağlayan ve sektördeki en kapsamlı sadakat programı olan "Toyota Forever Kart" uygulamasının ise 270 bin Toyota markalı aracın yüksek indirimler ve avantajlardan yararlanmasını sağladığını aktaran Bozkurt, "Servislerde uygulamaya başlanan 'E-check' yazılımı ile birlikte iPad üzerinden müşteri bazında kişiselleştirilmiş bir ara yüz aracılığı ile araçların ön kontrolleri gerçekleştirilerek güvenlik ön plana çıkarılıyor. Toyota, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de topluma yarar sağlayacak sosyal sorumluluk projelerine büyük önem vermeye devam ediyor. 2015 yılında hayata geçen trafikte gereksiz yere çalınan korna sesinin önüne geçmeyi amaçlayan 'Korna Çalma Huzurumu Çalma' projesi ile toplumsal bilinci artırmayı ve farkındalık yaratmayı hedefliyor" diyerek sözlerini tamamladı.
AA