Otomotivciler de faiz indirimi bekliyor

OYDER Yönetim Kurulu Başkanı Gülan:- "Faiz indirimi otomotiv sektörü için de son derece gerekli. Araç sahibi olmak isteyenlere daha uzun vadelerde ve uygun faizlerde kredi kullanımı sağlanmalı"- Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ CEO'su Bozkurt:- "Konut

İSTANBUL (AA) - UĞUR ASLANHAN/MÜCAHİD EKER - Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın çağrısının ardından bankalar konut kredisi faizlerinde birer birer indirime giderken, otomotivciler de taşıt kredisi faiz oranlarında düşüş bekliyor.

AA muhabirlerine değerlendirmelerde bulunan otomotiv sektörü temsilcileri, konut kredi faizlerinde yapılan indirimin taşıt kredi faizlerinde de sağlanmasıyla araç satışlarının ivme yakalayacağını kaydetti.

Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Yönetim Kurulu Başkanı Alp Gülan, otomotiv sektörünün geçen yıla göre satış adetlerinde kayıplar yaşadığını belirterek, "Özellikle temmuz ayında satışlar geçen yılın temmuz ayı satışlarının yüzde 30 altında kaldı. Buradaki düşüşü dengelemek için faiz indiriminin otomotiv sektörü için de son derece gerekli olduğunu düşünüyorum." dedi.

Otomotiv satışlarının yüzde 58'inin taşıt kredisi ile yapıldığı bilgisini veren Gülan, sektörün satışlarında en önemli hareket noktasının kredi faiz oranları ve vadeler olduğuna işaret etti.

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) tarafından getirilen, araç bedelinin belli bir kısmına kadar kredi kullanımı gibi sınırlamaların araç alımlarını etkilediğine dikkati çeken Gülan, bir diğer sınırlamanın da kredi kullanım vadeleri ile alakalı olduğunu ve şu anda en fazla 48 aylık vadede araç kredisi kullanılabildiğini aktardı.

Türkiye'de 15 yaş üstü 4 milyon aracın yollarda olduğunu belirten Gülan, şunları kaydetti:

"Gerek insanlarımızın hayatını korumak gerekse bu eski araçların çevreye verdiği zararları azaltabilmek amacıyla tüketicilerin yeni araçlara sahip olma imkanlarını artırmamız gerekiyor. Ayrıca bu araçların bakım-onarım maliyetleri ve yüksek yakıt tüketimlerini de düşündüğümüzde araç sahibi olmak isteyenlerin daha uzun vadelerde ve uygun faizlerde kredi kullanımını sağlamak büyük önem taşıyor."

Gülan, bu yılın sonunda otomotiv sektörünün üretim ve ihracatta Türkiye'ye yeni rekorlar getireceğini ifade ederek, "Gelişmekte olan iç pazar dinamikleri beraberinde daha fazla yatırım ve ihracatın da yolunu açacaktır. Bu konuda sektör olarak devletimizden bir çalışma beklediğimizi belirtmek istiyorum." diye konuştu.


- "Faiz indirimiyle otomotiv sektörü ivme yakalar"


Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ Üst Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt ise otomobil alımında kredi kullanımının hala en çok tercih edilen yöntem olduğuna işaret ederek, faiz oranlarındaki düşüş ve artışların otomotiv sektörü için önemli olduğunu söyledi.

Otomobil alıcılarının faiz oranlarına bakarak araç alımlarını öne çekebildiklerini ya da öteleyebildiklerini anlatan Bozkurt, "Konut kredisi faizlerinde indirim kararı alınmasının ardından otomobil kredilerinde de bir indirim olması sektörü olumlu etkileyecektir. Kredi faiz oranlarına yansıyacak muhtemel düşüşlerle birlikte otomotiv sektörünün bir ivme yakalayacağını öngörüyorum. Faizlerin geri çekilmesiyle birlikte satışların kademeli olarak artış göstermesini bekliyorum." dedi.

Bununla birlikte alınacak önlemlerin ekonominin önünü açacağını ve normalleşmeye doğru daha hızlı bir geçiş sağlayacağını belirten Bozkurt, özellikle teşviklerle birlikte otomotiv sektörünün geçen yılki satış rakamlarını yakalayacağını dile getirdi.


- "Satışlarda en önemli iki etken döviz kurları ve kredi faiz oranları"


Hyundai Assan Genel Müdürü Önder Göker de bir süredir üst üste yaşanan olumsuz durumlar nedeniyle sıkıntılı bir dönemden geçildiğini, ancak zamanında alınan önlemlerle istikrarın ve sürdürülebilir ilerlemenin sağlandığını ifade etti.

Gelişmeleri çok olumlu karşıladıklarını belirten Göker, "Konut kredisi için sunulan çözümlerin etkileri hemen görülmeye başlandı. Benzer bir indirim otomotiv kredilerinde de yapılırsa bunun satışlara çok önemli katkısı olacaktır." dedi.

Otomotiv satışlarında en önemli iki etkenin döviz kurları ve kredi faiz oranları olduğuna işaret eden Göker, sözlerine şöyle devam etti:

"Oranlarda duygusal sınır olan yüzde 1'in altına inildiği takdirde yılın kalan bölümünde satışlarda canlılığı yakalayabiliriz. Eğer kısa bir süreliğine çözüm getirmek yerine uzun vadeye yayılan bir uygulama olursa bunun önümüzdeki yıl ve sonraki yıl da olumlu katkıları olacaktır. Örneğin uzun bir süredir uygulanmayan hurda teşviki ya da ÖTV indirimi gibi uygulamalar uzun vadelere yayılarak yapılabilirse çok önemli etkileri olacağını düşünüyorum."


- "Faizlerde psikolojik sınır yüzde 1'in altı"


Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök ise otomotiv markaları olarak bir yandan ürün ve fiyat kampanyaları sunarken, diğer yandan finansman kampanyaları ile satışlarını desteklemeye çalıştıklarını ifade etti.

Tüketiciye en uygun finansal seçeneğin oluşturulmasının buradaki en önemli konu olduğunu belirten Özkök, ana maliyet unsuru olarak da baz aldıkları faiz oranlarının öne çıktığını söyledi.

Ticaretin artırılmasına yönelik olarak konut sektöründeki uygulamalara benzer şekilde tüketici faizlerinin düşmesinin finansal kampanyaların çerçevesini genişleteceğini belirten Özkök, şöyle konuştu:

"Mevcut şartlarda 50 bin liraya kadar araçlarda yüzde 30 peşinat zorunluluğu var, en fazla 48 aya kadar kredi kullanılabiliyor. 50 bin lira üzerinde ise peşinat zorunluluğu yüzde 50'ye çıkıyor. Peşinat seviyesinin aşağı çekilmesi ve kredi faizlerinin düşmesi, özellikle de psikolojik sınır olan yüzde 1'in altına inmesi tüketicinin araç alımını kolaylaştıracaktır. Markalar da bu faiz indirimini destekleyecek şekilde daha çekici kampanyalar sunacaktır. Şu anda kimsenin amacı fırsattan faydalanıp kar maksimizasyonu olmamalı. Zor bir dönemden geçiyoruz. Amacımız bu dönemi en hızlı şekilde geçip ekonomiye olan güvenin artmasını ve ticaretin çarklarının yeniden hızlı bir şekilde dönmesini sağlamak olmalıdır."

AA

Ekonomi Haberleri

SGK'dan Mansur Yavaş'ın açıklamasına yalanlama
Konya'nın tavukları hastalandı yumurtaya dev zam geldi
SGK’ya en çok prim borcu olan belediyeler belli oldu
Asgari Ücret Tespiti İçin Yeni Bir Model Önerisi
Son veriler açıklandı: Konut satışları ne durumda?