Ülkemizde 1.600 cc altı yüzde 60 ÖTV oranına tabi olan otomobillerin neredeyse tamamı (yüzde 99,3’ü), 1.600 cc üzeri otomobillerin ise tamamı ithal ediliyor. Bu grup otomobillere uygulanan ÖTV oranlarında artışa gidilirken, 1.600 cc altında olup yerli imalatın yoğunlaştığı alanda da vergisiz satış bedeli 70 bin liradan 85 bin liraya artırılarak yerli üreticiye ve yerli sanayiye destek verilmesi amaçlandı. Alınan kararla motor silindir hacmi 1.600 cc'yi geçmeyen, ÖTV matrahı 130 bin lirayı aşan otomobiller için ÖTV oranı yüzde 60'tan yüzde 80'e çıkarılırken, hacmi 2.000 cc'yi geçen ÖTV matrahı 170 bin lirayı aşmayan elektrikli otomobiller için vergi oranı yüzde 100'den yüzde 130'a, diğerleri için de yüzde 110'dan yüzde 150'ye yükseltildi.
Matrah indirimi ile 1,6 altında yer alan araçlarda ÖTV yüzde 50'den 45'e düşerken 125 bin ile 150 arasında olan yerli üretim araçların bazı modellerinde 4 ila 5 bin 500 lira indirim söz konusu. Öte yandan küçük motorlu araçlarda ÖTV matrahı 130 bini aşan, ithal lüks markaların modellerinde vergi yüzde 60'tan yüzde 80'e ulaşırken bu araçlarda ise 25 bin lira civarında artış yaşanacak. 1.600-2.000 cc arasında ise modeline bağlı olarak 30 ila 110 bin lira fiyat etiketi artacak.
2. EL NE OLACAK?
Matrah dilimlerindeki indirimlerin sektörün beklentilerin altında kaldığını dile getirerek yeni kararı değerlendiren CARDATA Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın “Bu düzenlemeyle yerli araç üretimi ve yerli araç satışları daha fazla önem kazanacak. Bu cari açık için olumlu bir durum ve söz konusu matrah indirimleri ilk etapta yerli araç fiyatlarını biraz ucuzlatacaktır. Ancak sonrasında kur etkilerine dikkat etmek lazım. Öte yandan ithal modellerde ise adetsel azalmalar olabilir. Bu durum 2. el araç fiyatlarına hızlı yansıyacaktır. 1,5 senedir yükseliş trendinde olan 2. el araç fiyatları ÖTV artışlarıyla daha da artacağını öngörüyoruz” dedi.