Ford hedefini 280 bine düşürdü.
AB kriziyle ihracatı düşen yerli üreticilerin başını, bu kez vergi artışı nedeniyle daralan hafif ticari araç pazarı ağrıtıyor. Şirketler üretim hedeflerini revize etmeye başladı.
Avrupa Birliği’ndeki (AB) krizin devam etmesiyle ihracatı düşen yerli üreticilerin başını ÖTV artışı da ağrıtıyor. Yılın ikinci yarısında canlanma bekleyen sektör, tam tersine öngörülerini aşağı yönlü değiştirmeye başladı. Hafif ticari araçta ÖTV’nin yüzde 10’dan 15’e çıkması nedeniyle iç pazarın yüzde 33 daralması ve satışların 2001 yılı seviyesine gerilemesi, yerli üreticilerin hedeflerini revize etmesine neden oldu.
İlk revizyon Ford Motor Company’nin Avrupa’daki ticari araç üretim üssü Ford Otosan’dan geldi. Ford Otosan’ın Mayıs ayı Yatırımcı Raporu’nda üretim, ihracat ve satış rakamlarını aşağıya çektiği görüldü. Yılbaşında kendine 288 bin, Şubat ayında ise 290 bin adetlik üretim hedefi belirleyen şirket, bunu 280 bin adede indirdi. Ford Otosan’ın 2011 yılı üretimi 296 bin adet seviyesinde gerçekleşmişti. Markanın iç pazar satış tahmini de 126 bin adetten 119 bin adede geriledi. Şirketin toplam pazardan yüzde 15 pay almayı planladığını hatırlatalım. Son 10 yıldır toplam pazarın aralıksız lideri olan Ford, geçen yıl Türkiye’de 141 bin adetlik araç satışına ulaşmıştı.
Üretim ve satıştaki 7-8 bin adetlik fark, ÖTV nedeniyle satışları düşen hafif ticari modeli Transit Connect’ten kaynaklandı.
Ocak ayı Yatırımcı Sunumu’nda alternatif pazarlar ABD ve Latin Amerika’yı göz önünde bulundurarak, 2011’le aynı seviyede 212 bin adetlik ihracat hedefi koyan Ford Otosan, AB’ye yayılan kriz nedeniyle bu rakamı indirmek zorunda kaldı. Ford Otosan’ın 2012 başındaki 338 bin adet olan iç pazar ve ihracat toplamı, 327 bin adede gerilemiş oldu.
Ford Otosan’ın Mayıs ayı Yatırımcı Raporu’nda toplam pazarla ilgili öngörüler de yer aldı. Buna göre şirket, yılbaşında kamyon dahil 850 bin adet olarak gerçekleşmesini beklediği toplam pazarın 818 bin adede düşeceğini bildirdi.
Vergi Toyota’yı ürküttü ‘yerli ticari’den vazgeçti
Adapazarı fabrikasında Doblo’ya rakip olacak hafif ticari araç üretmeyi planlayan Toyota, ÖTV’deki artış yüzünden projeyi rafa kaldırdı. Toyota Türkiye CEO’su Bozkurt, “Verso’nun ticari versiyonu Maliye’den onay alamadı, üzerine vergiler arttı. Merkez yerli hafif ticari aracı beklemeye aldı” dedi.
Toyota Türkiye CEO’su Ali Haydar Bozkurt, hafif ticari araçlardaki düşük ÖTV oranıyla ilgili olarak, ”Hafif ticari araçların vergisel olarak desteklenmesi fikrini doğru buluyorum. Söz konusu segment ülke ekonomisine ciddi katkılar sağlıyor. Bu modelle ilgili yerli yatırım yapmış firmalar var. Bunlar istihdam, ihracat yaratıyorlar. Bence desteklenmelidir” dedi.
Toyota’nın Türkiye’de hafif ticari araç üretmesine ilişkin bir çalışma için önceden ekip kurduğunu belirten Bozkurt, şunları kaydetti: ”Yeni bir ticari aracı, Verso projesinin yanında tamamen yeni Doblo’nun olduğu segmentte yeni bir Toyota nasıl yaratılır ekibini kurmuşlardı. Onların mühendisleri atanmıştı çalışmalar başlamıştı. Verso onay alamayınca, arkasından bir de bu vergilerle ilgili değişiklikler olunca o projeyi maalesef şu anda beklemeye aldılar. Ben kişisel olarak da bunun Türkiye olarak da bir kayıp olduğunu düşünüyorum. Türkiye olarak önümüzdeki fırsatı kaçırdık.”
Teşvik paketi çok cazip değil
ALİ Haydar Bozkurt, hükümetin açıkladığı yeni teşvik paketine ilişkin de Toyota’nın fabrika tarafının çalıştığını belirterek, ”Teşvik bence hiç olmamasından her zaman iyidir. Bir, sıfırdan büyüktür. Teşvikle ilgili beklentiyi doğru koymak lazım. Bazen şöyle bir anlayış görüyoruz; ’Devlet gelsin hepsini yapsın’. Öyle olursa devletin özel sektöre ihtiyacı kalmaz. Daha iyisi olamaz mıydı? Her zaman her şeyin daha iyisi olabilirdi. Teşvik sistemi otomotiv için ’hurra herkesi cezbedecek bir yatırım paketi’ değil. Onu kabul etmek lazım. Ama ilave yatırım yapmayı düşünen ve bununla ilgili kafasında soru işaretleri olan firmaları cesaretlendireceğini düşünüyorum” açıklamasını yaptı.
AB kriziyle ihracatı düşen yerli üreticilerin başını, bu kez vergi artışı nedeniyle daralan hafif ticari araç pazarı ağrıtıyor. Şirketler üretim hedeflerini revize etmeye başladı.
Avrupa Birliği’ndeki (AB) krizin devam etmesiyle ihracatı düşen yerli üreticilerin başını ÖTV artışı da ağrıtıyor. Yılın ikinci yarısında canlanma bekleyen sektör, tam tersine öngörülerini aşağı yönlü değiştirmeye başladı. Hafif ticari araçta ÖTV’nin yüzde 10’dan 15’e çıkması nedeniyle iç pazarın yüzde 33 daralması ve satışların 2001 yılı seviyesine gerilemesi, yerli üreticilerin hedeflerini revize etmesine neden oldu.
İlk revizyon Ford Motor Company’nin Avrupa’daki ticari araç üretim üssü Ford Otosan’dan geldi. Ford Otosan’ın Mayıs ayı Yatırımcı Raporu’nda üretim, ihracat ve satış rakamlarını aşağıya çektiği görüldü. Yılbaşında kendine 288 bin, Şubat ayında ise 290 bin adetlik üretim hedefi belirleyen şirket, bunu 280 bin adede indirdi. Ford Otosan’ın 2011 yılı üretimi 296 bin adet seviyesinde gerçekleşmişti. Markanın iç pazar satış tahmini de 126 bin adetten 119 bin adede geriledi. Şirketin toplam pazardan yüzde 15 pay almayı planladığını hatırlatalım. Son 10 yıldır toplam pazarın aralıksız lideri olan Ford, geçen yıl Türkiye’de 141 bin adetlik araç satışına ulaşmıştı.
Üretim ve satıştaki 7-8 bin adetlik fark, ÖTV nedeniyle satışları düşen hafif ticari modeli Transit Connect’ten kaynaklandı.
Ocak ayı Yatırımcı Sunumu’nda alternatif pazarlar ABD ve Latin Amerika’yı göz önünde bulundurarak, 2011’le aynı seviyede 212 bin adetlik ihracat hedefi koyan Ford Otosan, AB’ye yayılan kriz nedeniyle bu rakamı indirmek zorunda kaldı. Ford Otosan’ın 2012 başındaki 338 bin adet olan iç pazar ve ihracat toplamı, 327 bin adede gerilemiş oldu.
Ford Otosan’ın Mayıs ayı Yatırımcı Raporu’nda toplam pazarla ilgili öngörüler de yer aldı. Buna göre şirket, yılbaşında kamyon dahil 850 bin adet olarak gerçekleşmesini beklediği toplam pazarın 818 bin adede düşeceğini bildirdi.
Vergi Toyota’yı ürküttü ‘yerli ticari’den vazgeçti
Adapazarı fabrikasında Doblo’ya rakip olacak hafif ticari araç üretmeyi planlayan Toyota, ÖTV’deki artış yüzünden projeyi rafa kaldırdı. Toyota Türkiye CEO’su Bozkurt, “Verso’nun ticari versiyonu Maliye’den onay alamadı, üzerine vergiler arttı. Merkez yerli hafif ticari aracı beklemeye aldı” dedi.
Toyota Türkiye CEO’su Ali Haydar Bozkurt, hafif ticari araçlardaki düşük ÖTV oranıyla ilgili olarak, ”Hafif ticari araçların vergisel olarak desteklenmesi fikrini doğru buluyorum. Söz konusu segment ülke ekonomisine ciddi katkılar sağlıyor. Bu modelle ilgili yerli yatırım yapmış firmalar var. Bunlar istihdam, ihracat yaratıyorlar. Bence desteklenmelidir” dedi.
Toyota’nın Türkiye’de hafif ticari araç üretmesine ilişkin bir çalışma için önceden ekip kurduğunu belirten Bozkurt, şunları kaydetti: ”Yeni bir ticari aracı, Verso projesinin yanında tamamen yeni Doblo’nun olduğu segmentte yeni bir Toyota nasıl yaratılır ekibini kurmuşlardı. Onların mühendisleri atanmıştı çalışmalar başlamıştı. Verso onay alamayınca, arkasından bir de bu vergilerle ilgili değişiklikler olunca o projeyi maalesef şu anda beklemeye aldılar. Ben kişisel olarak da bunun Türkiye olarak da bir kayıp olduğunu düşünüyorum. Türkiye olarak önümüzdeki fırsatı kaçırdık.”
Teşvik paketi çok cazip değil
ALİ Haydar Bozkurt, hükümetin açıkladığı yeni teşvik paketine ilişkin de Toyota’nın fabrika tarafının çalıştığını belirterek, ”Teşvik bence hiç olmamasından her zaman iyidir. Bir, sıfırdan büyüktür. Teşvikle ilgili beklentiyi doğru koymak lazım. Bazen şöyle bir anlayış görüyoruz; ’Devlet gelsin hepsini yapsın’. Öyle olursa devletin özel sektöre ihtiyacı kalmaz. Daha iyisi olamaz mıydı? Her zaman her şeyin daha iyisi olabilirdi. Teşvik sistemi otomotiv için ’hurra herkesi cezbedecek bir yatırım paketi’ değil. Onu kabul etmek lazım. Ama ilave yatırım yapmayı düşünen ve bununla ilgili kafasında soru işaretleri olan firmaları cesaretlendireceğini düşünüyorum” açıklamasını yaptı.