BURSA (AA) - BÜŞRA NUR ÖZCAN - Kalemden ajandaya, masa takviminden duvar saatine kadar birçok ürünün üretim ve satışını yapan promosyoncular, yaklaşan yılbaşı öncesi siparişleri yetiştirme telaşı yaşıyor.
Ekimde başlayıp ocak ayı sonuna kadar devam eden yılbaşı siparişlerini yetiştirmeye çalışan promosyoncular, adet fiyatı 25 kuruşla 500 lira arasında değişen çeşitli ürünlere kurum ve kuruluşların logosunu ya da ismini "sıcak", "lazer", "tampon" veya "uv" baskı yöntemleriyle işliyor.
Yılbaşı için verilen promosyon siparişlerinde, en çok kalem, duvar saati, USB bellek, powerbank, ajanda ve defter tercih edilirken, anahtarlık, rozet, şemsiye, çanta, balon, oyuncak, bayrak, plaket gibi ürünler de ilgi görüyor.
Bursa'da kurulu bir promosyon firmasının sahibi Hasan Gürgen, AA muhabirine yaptığı açıklamada, yılbaşının yaklaşmasıyla artan siparişlerin baskılarını yapıp en kısa zamanda kurum ve firmalara teslim etmeye çalıştıklarını söyledi.
- Yerli saat ithal ajandayı geçti
Önceki yıllara göre siparişlerde düşüş yaşandığını belirten Gürgen, "Esnaf, çeşitli durumlardan etkilendi, ancak böyle dönemlerde, promosyonun aslında yine de itici bir güç olduğunu savunuyorum. Böyle dönemlerde daha çok promosyon yapmak lazım. Promosyon, ihracatçılar için bile yararlı. Bir ilişkiyi, canlılığı ifade ediyor. Onun için promosyondan vazgeçilmemeli." diye konuştu.
Promosyon için yüzlerce çeşit ürün bulunduğunu anlatan Gürgen, şöyle devam etti:
"Bu yıl, daha çok kalem gibi fiyatları düşük ürünler ön planda. Bunun yanında duvar saati, teknolojik ürünler, powerbank, USB bellek gibi ürünler de satılıyor. Ajanda ve defter, dördüncü sırada. 25 kuruşa kalemler var. Bu kalemlerin fiyatı, baskı yapılmasıyla 1,5 liraya kadar çıkabiliyor. Yalnız fiyatlarda, bilhassa ithal ürünlerde, dolardan dolayı ve gümrük vergileri artırıldığı için yaklaşık yüzde 15'lik bir artış var. Bu yıl, ithal ajanda daha az geldi. Yerli ürünlere daha fazla talep var. Mesela saatlere talep çok."
Siparişler geç verildiği için şu anda yoğunluk yaşadıklarını ifade eden Gürgen, "Çok kısa bir zaman kaldı. Daha çok çalışıp, mesai yapıp yetiştirmeye çalışıyoruz." dedi.
- 3 vardiya mesai
Promosyon Ürünleri İmalatçıları ve Satıcıları Derneği (PROMOTÜRK) Yönetim Kurulu Başkanı Ercan Güler de yeni yıla yönelik mesailerinde eskiye göre gerileme olsa da sektörün yoğun günler yaşadığını ve firmaların 3 vardiya şeklinde siparişleri yetiştirme gayretinde olduğunu söyledi.
Sektörünün hak ettiği kıymete ulaşamadığını savunan Güler, şunları kaydetti:
"Türkiye'de promosyon sektörünün hakim olduğu yıllık toplam tutar, yaklaşık 20 milyar lira. Mevcut yıllık cironun yaklaşık yüzde 40'ını yılbaşı promosyonları oluşturuyor. Türkiye'de belirtilen firma sayısı, yaklaşık 3,6 milyon civarında. Promosyon, sektörler arasında farkındalık ve çeşitlilikleriyle her kurum ve kuruluşu yücelten, güçlendiren en etkili sektördür. Üretim hususunda gelişmiş bir ülke olmanın avantajlarını her geçen gün daha fazla kullanmaya başlayan Türk üreticisi, yarınlara daha güvenli bakıyor."
AA