Selçuk Üniversitesi değişiyor, gelişiyor ve değiştiriyor
Fiziki yapılanması, teknolojik donanımı, sosyal ve spor tesisleri, çevre düzenlemesi ve en önemlisi bilimsel atılımlarıyla modern bir üniversite olma yolunda emin adımlarla ilerleyen Selçuk Üniversitesi'nin kuruluş serüveni 1955 yılında başladı. Bu tarihte TBMM'de hazırlanan kanun tasarısında Konya'ya sadece tek bir fakültenin açılması öngörülüyordu. Milletvekillerinin büyük çoğunluğunun imzaladığı tasarı, Milli Eğitim Komisyonu'ndan geçemedi. Ancak Konya'da bir üniversite kurma yolundaki çalışmalar devam etti. Selçuk Eğitim Enstitüsü ve Yüksek İslam Enstitüsü'nün 1962 yılında açılmasıyla Konya'nın bir üniversiteye sahip olması yolundaki en önemli adım atıldı. 1968'de Üniversite'yi Kurma ve Yaşatma Derneği'nin kurulması ise bu ilk adımın güçlendirilmesi anlamına geliyordu. Zamanla üstün gayret ve çabalar karşılığını verdi ve Mühendislik-Mimarlık Fakültesi'nin özünü oluşturan Mühendislik-Mimarlık Yüksekokulu kuruldu. Yüksekokul, küçük bir bütçesi bile olmayan derneğin olağanüstü gayretleriyle 1970-1971 eğitim-öğretim yılında bugünkü Konya Lisesi'nin yanında bulunan Çocuk Esirgeme Kurumu'na ait bir binada hizmet vermeye başladı. Mühendislik-Mimarlık Yüksekokulu 5 Temmuz 1971 tarih ve 1418 Sayılı Kanun'un 9. Maddesine istinaden Konya Devlet Mimarlık Mühendislik Akademisi unvanını aldı. Asıl üniversiteye geçiş ise 1975 yılında gerçekleşti.
11 Nisan 1975 tarihinde yürürlüğe giren 1873 Sayılı Kanun'la dört üniversitenin kurulması öngörüldü. Selçuk Üniversitesi de bu kanunun yürürlüğe girmesiyle kuruldu. 1976-1977 eğitim-öğretim yılında Fen Fakültesi ve Edebiyat Fakültesi olmak üzere 2 fakülte, 7 bölüm, 327 öğrenci ve iki kadrolu öğretim üyesiyle faaliyete geçen Selçuk Üniversitesi, 1982 yılına kadar kayda değer bir gelişme gösteremedi. Gerçek anlamda atılımlar ise 1982 yılında başladı. 20 Temmuz 1982 tarih ve 41 Sayılı Kanun Hükmündeki Kararname ile ilk etapta üniversitenin çekirdeğini oluşturan Fen ve Edebiyat Fakülteleri birleştirilerek Fen-Edebiyat Fakültesi'nin kurulmasına, Selçuk Yüksek Öğretmen Okulu'nun Eğitim Fakültesi'ne dönüştürülmesine, Konya Devlet Mühendislik-Mimarlık Akademisi'nin, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi'ne dönüştürülmesine, Konya Yüksek İslam Enstitüsü'nün İlahiyat Fakültesi'ne dönüştürülmesine, Hukuk, Tıp, Ziraat ve Veteriner Fakültesi ile Sağlık, Fen ve Sosyal Bilimler Enstitüleri'nin kurulmasına, Yabancı Diller Yüksekokulu'nun kaldırılarak Konya Meslek Yüksekokulu'na dönüştürülmesine, Niğde'de Niğde Meslek Yüksekokulu'nun kurulmasına, Kız Sanat Yüksek Öğretmen Okulu'nun Kız Sanat Eğitim Yüksekokulu'na dönüştürülmesine, Niğde Eğitim Enstitüsü'nün de Eğitim Yüksekokulu'na dönüştürülmesine karar verildi. Selçuk Üniversitesi bu Kanun Hükmündeki Kararname ile bir anda 8 fakülte, 4 yüksekokul ve 3 enstitü seviyesine ulaştı.
Selçuk Üniversitesi 31 yaşında
Dünya, 20. yüzyılın son çeyreğinde büyük bir değişime girerken Selçuk Üniversitesi de sürekli değişime açık bir yapı ile eğitimde kalite güvencesini sağlamayı hedefledi. Bilim çağı olan 21. yüzyıla çağdaş ve Atatürkçü perspektifi, bilimsel, sosyal ve kültürel altyapısı ve sürekli yükselen grafiğiyle adımını atan Selçuk Üniversitesi, bugün bir dünya üniversitesi olma yolunda hızla ilerliyor. Selçuk Üniversitesi'nin bugün 16 fakülte, 1 devlet konservatuarı, 6 yüksekokul, 27 meslek yüksekokulu ve 4 enstitüsünde yaklaşık 75 bin öğrenci eğitim alıyor. Araştıran, sorgulayan, yeniliklere açık, demokratik, toplumsal değerlere saygılı ve sorumluluk sahibi bireyler yetiştirmeyi amaçlayan Üniversite'nin üçü Konya il merkezinde, biri de Karaman'da olmak üzere dört modern yerleşkesi bulunuyor. Sağlam bir teknolojik alt yapıya sahip olan Selçuk Üniversitesi, bünyesinde Avrupa'nın en büyük bilgisayar merkezi konumundaki BİLMER (Bilgisayar Merkezi)'i barındırıyor. Teknik altyapı açısından çığır açan, bir ilk niteliği taşıyan bu merkezde, son teknoloji ürünü olan yüksek kapasiteli bin 300 adet bilgisayar ile çok uygun olanaklarla hizmet sunuluyor. Bir diğer taraftan 9 çalışma salonu ile 500 okuyucu kapasitesine sahip Merkez Kütüphanesi, 200 bin kitap, 750 süreli yayın, arşivler ve veri tabanları ile dünyayı Konya'ya taşıyor. Birçok etkinliğin yapıldığı Süleyman Demirel Kültür Merkezi ise ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara, sempozyumlara, konferanslara, bilimsel ağırlıklı söyleşilere ev sahipliği yaparak Selçuk Üniversitesi'ni bir kongre merkezi haline getiriyor.
Kültürel ve sanatsal etkinliklerle Konya'nın toplumsal yaşamına da yön veren Üniversite, yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşlarıyla koordineli çalışarak kente ışık tutuyor. Bu doğrultuda, Üniversite'nin Ders Dışı Etkinlikler Danışma Kurulu tarafından birçok sosyal, kültürel, sportif faaliyetler ve projeler koordine ediliyor. Etkinlikler kapsamında Öğrenci Toplulukları içerisinde benzer nitelikte olanların aynı organizasyonlar içinde birlikte yer alması sağlanıyor. Bunun en güzel örneği ise 2004–2005 eğitim yılının kayıt döneminde yeni gelen öğrencilere yönelik uygulanan "Takip Et" projesi. Bu ve benzeri organizasyonlarla Üniversite'nin farkı gösterilmeye çalışılıyor ve öğrenciyi merkez alan Selçuk Üniversite'nin değişen vizyonu yansıtılıyor. Ayrıca Hoş Geldiğiniz şenliği, Bahar şenliği gibi birçok şenliğin düzenlendiği Üniversite'de, büyük önem atfedilen Öğrenci Toplulukları yıl boyunca sokak basketbolünden satranca, binicilikten diksiyona, fotoğrafçılıktan geziye kadar her türlü organizasyona imza atıyor. Böylelikle, Öğrenci Toplulukları ile öğrencilerin inisiyatif kullanmalarına ve istedikleri alanda çalışmalar yapmalarına olanak sağlanıyor. Sportif faaliyetler kapsamında da Selçuk Üniversitesi Spor ve Eğlence Topluluğu (S.Ü.S.E.T), öğrenciler ile akademik ve idari personele sağlıklı yaşam koşulları içinde spor yaptırmayı hedefliyor.
Avrupa Birliği ile entegrasyon sürecinde Avrupa Üniversiteler Birliği'ne üye olan Selçuk Üniversitesi'nde fakülte ve yüksekokulların akreditasyonları için kurullar ve komisyonlar oluşturuluyor. Buna yönelik olarak yapılan akreditasyon çalışmalarıyla 2010 yılına kadar Avrupa Yüksek Öğretim Alanı içinde yer alınabilmesi için önemli mesafelerin katedilmesi amaçlanıyor. Bilimsel çalışmalar bakımından tırmanışa geçen Selçuk Üniversitesi, 2003 yılında toplam yayın sıralamasında 24'üncü iken, 2004'te 13'üncü sıraya çıkmış; yine öğretim üyesi başına düşen yayın bakımından 2003'te 38'inci sıradayken, şimdi 27'nci sıraya yükselmiştir.
Misyonu
Büyük önder Atatürk’ün muasır medeniyetlerle entegrasyon hedefine uygun olarak insan haklarına saygılı, demokratik, laik ve hukukun üstünlüğü ilkesini benimsemiş, çağdaş bir üniversite ortamı oluşturmak, yaygın interaktif eğitim ile evrensel bilgi idealine sahip öğrenciler yetiştirmenin yanında, araştırmalarla ulusal ve uluslararası alanda akademik bilgi üretmek, paylaşmak, uygulamaya sokmak ve 2010 yılı itibariyle Avrupa Yüksek Öğretim Alanı içinde yer almak, öncelikli olarak tarım, sanayi, sağlık alanlarında yerel özellikleri ve ihtiyaçları gözeterek araştırmalar yapmak, bölgenin evrensel değere sahip olabilecek tarihi ve kültürel birikimlerinin araştırma ve geliştirilmesi üzerinde yoğunlaşmak ve bunların uluslararası paylaşımını sağlamak, yönetimde katılımcılığı esas almak, yetkileri ilgili kurullara devretmek, yerel aktörlerle ve özel sektörle işbirliğini ön planda tutarak bölgesel sorunların çözümüne katkıda bulunmak, tüm alanlarda ulusal ve uluslararası işbirliğine önem vermek, rekabet gücüne sahip bir üniversite olmak.
Vizyonu
Selçuk Üniversitesi’nin vizyonu; kurumsallaşan yapısı ile ulusal ve uluslararası alanda akademik bilgi üretip paylaşan, çağdaş eğitimiyle; girişimci, özgüven sahibi mezunlar yetiştiren, bölgesel kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde problemlere çözüm üretebilen, sürekli yenilenmeyi ve kalite kültürünü kendisine ilke edinen bir üniversite olmaktır.
…Ve Selçuk Üniversitesi, öğrencisi, akademisyeni, idari personeli ile büyük ve güçlü bir aile olarak ülkesine ve bölgesine hizmet etmeye devam ediyor.
… Ve Selçuk Üniversitesi bugün 31. yaşını kutluyor.
… Ve Selçuk Üniversitesi GELİŞİYOR, DEĞİŞİYOR VE DEĞİŞTİRİYOR...