Millî Eğitim Bakanlığı, ilköğretim öğrencilerinin okuması gereken yüz temel eseri açıkladı. Bu eserlerin altmış üçü yerli yazarların imzasını taşıyor. Yüz temel eser arasında, Tevfik Fikret'in çocuklar için kaleme aldığı Şermin adlı şiir kitabı da var. Aruzu başarıyla kullanan şairin son eseri olan Şermin, hece ölçüsüyle yazılmıştır. Bu yönüyle olduğu kadar, bizde çocuk edebiyatının ilk örneklerinden biri, belki ilki olmasıyla da dikkat çeken Şermin'i Fikret ölümüne yakın bir dönemde, 1915 yılında kaleme almıştır. 90 yıl sonra, 2005 yılında Şermin'i okuyacak çocukları şaşırtacak epey değişiklik oldu ülkemizde. Bu değişikliklerin başında "yazı" geliyor. Şermin'deki ilk parça "İthaf"ı saymazsak, kitabın "Şermin'in elifbası" ile başladığını söyleyebiliriz. Bu manzume şöyledir:
- Elifbanı oku cicim.
- Elif, be, pe, te, se, cim, çim,
Ha, hı, dal, zel, sin... yok, zel, rı,
Ze, şe, sin, şın, sat, dat, tı, zı,
Ayın, gayın, fe, kaf, kef, lâm,
Yok, lâ; bir de gef var.
Bir de üç noktalı kef var.
- Hangi harfler kalındırlar?
- Ha, hı, sat, dat, tı, zı, ayın,
Gayın. - Peki, bir de kaf var.
En kalını ayın, gayın.
-Hangileri bitişmiyor
Kendinden sonrakine?
- Hoca yedi harf var, diyor:
Elif, dal, zel, rı, ze... Yine,
Ben yoruldum artık!
- Peki yalnız söyle: hemze nedir?
- Hemze... hemze... Evet, o bir
Küçük ayın başıdır ki
E okunur, i okunur.
Ba'zan eliflere konur.
- Harf-i imlâ hangileri?
- Bilmiyorum! - Yok, bilirsin.
Elif, vav, he, ye, değil mi?..
Artık, nine, bana izin.
- Peki, yavrum, haydi oyna;
Koca bir aferin sana!
Bu manzumeyi çocuklarımıza şimdi kullanmakta olduğumuz bu Latin harfleriyle okutmanın pek bir anlamı olmasa gerek. Onu yazıldığı eski Türk alfabesiyle okutup öğretmenin daha anlamlı ve yararlı olacağı kanısındayım. Yüz temel eseri yayımlayacak yayıncılara bunu şimdiden hatırlatmak isterim. Hem böylece çocuklarımız, bin yılı aşkın süre kullandığımız, şimdi de dünyanın çeşitli yerlerinde pek çok soydaşımızın kullanmakta olduğu yazımızı daha erken tanıma fırsatı bulurlar.