ERZURUM (AA) - ZEHRA MELEK ÇAT - Tüketici Hak Arama Derneği Genel Başkan Nihat Altay, sigorta şirketlerinin, son yıllarda artan dolandırıcılık olaylarından dolayı hak sahiplerini alacağı olduğuna inandıramadığını, çoğu kişinin dolandırıldığını sanarak ya telefonlara cevap vermediğini ya da parasını almak istemediğini belirtti.
Altay, AA muhabirine yaptığı açıklamada, vatandaşların telefon dolandırıcılığına karşı bilinçlenmeye başladığını ifade etti. Telefonla kendisini arayarak, para isteyen kişilere itibar etmeyen vatandaşın zaman zaman geçekten bilgilendirilmek için arandığını dile getiren Altay, dolandırılacağını sanıp sigorta şirketlerinde olan paralarını almayan binlerce hak sahibi olduğunu söyledi.
Altay, son 3 yılda sigorta şirketlerinden alınmayan paranın 100 milyon lira olduğunu vurgulayarak, "Vatandaşlar geçmiş yıllarda yaptırdıkları hayat sigortalarını unutuyorlar. Hayat sigortası satan şirketler de her yılın ocak ayında, paralarını unutan sigortalıların listesini açıklıyor, ardından kişileri 15 Haziran'a kadar paralarını almaları için mektup ve telefonla bilgilendiriyor." dedi.
Haziran ayı sonunda da hak sahiplerince alınmayan paraların sigorta şirketlerince Güvence Hesabı'na devredildiğini anlatan Altay, geçtiğimiz haziran ayı sonunda da sigorta şirketlerinin, ulaşamadıkları sigortalılar nedeniyle 30 milyon liraya yakın parayı, bu hesaba devrettiği belirtti.
Altay, sigorta şirketlerinden telefonla aranan vatandaşların dolandırıldığını sanıp, parasını almadığına işaret ederek, şunları kaydetti:
"Sigorta şirketleri, son yıllarda artan dolandırıcılık olaylarından dolayı hak sahiplerini alacağı olduğuna inandıramıyor. Çoğu kişi, dolandırıldığını sanarak ya sigorta şirketinin aramalarına cevap vermiyor ya da parasını almak istemiyor. Sigorta şirketleri, 'sigorta şirketinden arıyoruz, şu kadar paranızı unutmuşsunuz' diyerek TC kimlik numarasını, adresini ve banka hesap numarasını istiyor. İşin kötü yanı, dolandırıcılar da aynı yöntemi kullanarak aradıkları binlerce kişiden TC kimlik numarasını, adresini ve banka hesap numarasını istiyor. Dolandırıcılar bu yöntemi uyguladığı için sigortacılar vatandaşı ikna edemiyor, vatandaş da sigorta şirketinde para unuttuğuna ve bu parayı alacağına inanmıyor."
- Dolandırıcılar, şartlara göre yöntem geliştiriyor
Nihat Altay, dolandırıcıların günün şartlarına göre yöntem değiştirdiğini hatırlatarak, en çok da terör operasyonlarını bahane göstererek vatandaşla iletişime geçtiklerini anımsattı.
Vatandaşın dolandırılmak korkusuyla sigorta şirketlerinden gelen aramalara da inanmamakta haklı olduğunu vurgulayan Altay, "Dolandırıcılar o kadar çok kişinin yıllarca yaptığı birikimini çaldı ki vatandaş bu konuda inanmamakta haklı. Ancak bizim uyarımız, gerçek sigortacı dahi arasa, kişisel bilgiler verilmeden ilgili sigorta şirketi aranarak gelen mesajın, mektubun veya arayan kişinin doğruluğu araştırılsın. Karşı taraftan bilgi teyit edildikten sonra hak sahibi ücretini talep etsin. Çünkü vatandaşı arayan dolandırıcılar profesyonel oldukları için vatandaş hangisinin dolandırıcı veya hangisinin gerçek sigortacı olduğunu ayırt edemez." şeklinde konuştu.
Altay, zaman zaman ilginç durumlarla da karşılaştıklarını ifade ederek, bir tüketicinin 15 yıl önce poliçe yaptırdığını, sonra unuttuğunu ve birikiminin 100 bin liraya kadar ulaştığını ancak sigorta şirketinin kendisini ikna edemediğini anlattı.
Sigorta şirketlerinin poliçe yaptıran vatandaşlara ulaşamadığı durumların da yaşandığını belirten Altay, "Hayat sigortaları 10 yıl ve daha uzun süreli sigortalar olduğundan kişiler poliçe yaptırdıklarını unutuyor. Hem adres hem de ulaşım bilgilerinin değişikliği nedeniyle de şirketler, sigortalıya ulaşamıyor. Bir diğer neden ise sigortalı kişinin, vefat etmesi ve varislerinin sigortadan haberdar olmaması." diye konuştu.
AA