Spor amaçlı araçlara ilgi artıyor

Türkiye'de spor amaçlı araç (SUV) satışlarının bu yıl 30 bin adetleri bulması bekleniyor.

2010'un ilk 2 ayında SUV'ların pazar payı yüzde 9'lara yükseldi. Bu yükselişte dizel modeller ve ulaşılabilir fiyatlar etkili oldu.

Dünyaya paralel olarak Türkiye'de de son yıllarda büyüyen bir segment olan Sports Utility Vehicle (SUV)-Spor Amaçlı Araç'ların toplam otomobil satışları içindeki payı, son 5 yıl içinde iki katına çıktı. Türkiye'de 2000'lerin başlarında toplam satışlarda ancak yüzde 3'ler civarında pay alabilen SUV'lar 4x2 ve dizel versiyonlarının çıkması, ulaşılabilir fiyatlara inmelerinden dolayı her yıl daha fazla ilgi görüyor. 2005 yılında 438 bin otomobilin satıldığı Türkiye'de SUV'ların payı 21.1 bin adetle yüzde 4,8'lerde iken, 357.4 bin aracın satıldığı 2007'de 24 bin 967 adetle yüzde 7, 2008'de ise 23 bin 780 adetle yüzde 8'lere çıktı. Geçen yıl 24 bin 748 adet SUV satılan Türkiye'de bu yıl satışların 30 binlere ulaşması hedefleniyor.

2 ayda 3 bin adet sattı
Otomotiv Distribütörleri Derneği verilerine göre, bu yılın ilk 2 ayında 33 bin 245 adet otomobil satılırken bunun 2 bin 943 adedi yani yaklaşık yüzde 9'u SUV'lardan oluştu. SUV'ların pazar payı yüzde 9'a çıkarken adetsel olarak da yüzde 30 artış yaşandı.

Türkiye'de satılan SUV'ların yaklaşık yüzde 60'ını, 4x2 çekişli versiyonlar oluşturuyor. Giriş sınıfta en çok tercih edilen SUV'lar arasında Daihatsu Terios ve Dacia Duster gibi modeller yer alırken kompakt sınıfta Nissan Qashqai, Honda CR-V ve VW Tiguan gibi modeller öne çıkıyor. Orta üst kompakt sınıfta Chevrolet'nin Captiva'sı en çok tercih edilen modeller arasında. Lüks sınıfta Range Rover, BMW X5 ve Audi Q7 gibi modeller ağırlıklı olarak tercih ediliyor. SUV satışlarının yaklaşık yüzde 80'i, giriş ve kompakt sınıfı araçlardan, yüzde 16'sı orta üst sınıftan, geri kalanı ise lükslerden oluşuyor. Fiyatları 29.9 bin TL'den başlayan SUV'ların en pahalısı 250 bin eurolara kadar çıkıyor.

Daha gelmeden satılıyor
İlk 3 ayda ilginç bir gelişme de talebin yüksek oluşu. Dacia'nın fiyatını 29.9 bin TL olarak açıkladığı 1.6 lt motora sahip ilk SUV modeli Duster'in daha gelmeden tüm kotaları bitti. Geçen yıl Türkiye'de 10 bin araç satan Dacia, bu aracın gelmesiyle toplam hedefini 15 bine yükseltti. Dacia bayilerinin bu yıl Türkiye'ye gelmesi planlanan 3 bin adet Duster kotasını tamamen satın aldıklarını kaydeden Dacia Marka Müdürü Orhan Çetin, aracın ön satışına başlandığını, teslimatların bu ay sonunda yapılacağını belirtti. Ford Otosan Pazarlama Müdürü Serhan Turfan da, Ford'un SUV'u Kuga'nın 2 lt dizel otomatik versiyonunun haziranda satışa sunulacağını belirtti. Turfan, "Mayısta çok özel bir fiyat açıklayıp, ön sipariş almaya başlayacağız" dedi. Kia Genel Müdürü Bora Koçak da bu ayın ikinci yarısında gelecek yeni Sorento'nun şimdiden sipariş aldığını söyledi.

Antalya'da bölgesel kongre
Doğuş Otomotiv VW Binek Genel Müdürü Vedat Uygun, SUV Tiguan modelinin özellikle 4x2 versiyonunun "sıra yazdığını" ifade ederek, "Bu yıl Tiguan'dan yaklaşık 2 bin 500 adet satış hedefliyoruz" diye konuştu. Uygun, ülkelerde tanıtım kongreleri düzenleyen VW AG'nin SUV model yeni Touareg'in bölgesel tanıtım kongresi için Türkiye'yi seçtiğini de belirterek Rusya, Ukrayna, İsrail, Dubai, Türkmenistan, Senegal, Mısır ve Türkiye gibi toplam 30 ülkeden 500'ü aşkın Volkswagen bayiinin bu ay geleceğini açıkladı.

Uygun VW AG ve Doğuş Otomotiv'in ev sahipliğinde gerçekleşecek organizasyon için doğal güzellikleri ve "offroad" test sürüşüne uygun coğrafi şartlarıyla ön plana çıkan Antalya yöresinin seçildiğini ifade etti.

Nissan yeni Qashqai İle lİderlİĞe oynuyor
SUV pazarının büyümesinde etkin rol oynayan modellerden biri olan Nissan Qashqai yenilendi. Aracın İstanbul'daki lansmanında konuşan Nissan Genel Müdür Yardımcısı İlkim Sancaktaroğlu, modelin yola çıktığı 2007'de pazardan sadece yüzde 3 pay aldığını, bugün ise Türkiye'de satılan her 100 SUV'den 15'inin Qashqai olduğunu söyledi. Geçen 3 yılda Qashqai'den 7 binden fazla satıldığını ifade eden Sancaktaroğlu, "Şimdi bu rakamı tek başına yıl sonuna kadar gerçekleştirmeyi düşünüyoruz" dedi. Nissan'ın yeni modellerle birlikte yeni bir lige girmeye hazırlandığını söyleyen Sancaktaroğlu, yıl sonuna doğru yeni Micra ve yepyeni bir sınıfta yer alan Juke modellerinin pazara sunulacağını, 7 bini Qashqai olmak üzere satışta 10 binin üzerine çıkmayı hedeflediklerini belirtti.

Qashqai'nin müşteri kitlesiyle ilgili bir analiz yaptırdıklarını da açıklayan Sancaktaroğlu, "Buna göre modelde kadın müşteri oranı yüzde 20. Ayrıca müşterilerin yüzde 72'si üniversite mezunu, yüzde 50'den fazlası özel sektör çalışanı ve yüzde 30'u 4 çocuk sahibi" diye konuştu.

Türkiye'de spor amaçlı araç (SUV) satışlarının bu yıl 30 bin adetleri bulması bekleniyor. 2010'un ilk 2 ayında SUV'ların pazar payı yüzde 9'lara yükse...
( KB)

Otomobil Haberleri

BYD Piyasaya Damga Vuracak Seal 06 GT Modelini Tanıttı
Otomotiv Sektörü 2024'te Rekor Kırdı
Tesla Direksiyonu Kaldırdı
Otomotiv sektörü 7. kez Konya’da buluşacak
Nio, Tesla'ya Meydan Okuyor: Onvo L60 Fiyatını Düşürdü