Taksitle otomobil kampanyası ilgi gören Toyota'nın binek araçtaki pazar payı yüzde 6'dan yüzde 12,6'ya çıktı. Her 4 Toyota'dan 3'ü taksitle satıldı. Türkiye, şirketin Avrupa'daki 4. büyük pazarı oldu. Taksitli satışlarıyla pazardaki dengeleri değiştiren Toyota yıl sonuna kadar 34 bin otomobil satmayı planlıyor. Toyota Türkiye temsilcisi 2011 için şimdiden 50 bin adet sipariş verdi.
Bir yıl önce 85 milyon dolar ödeyerek Toyota Türkiye temsilciliğini alan ALJ Grup, ilk yılında beklentilerin üzerinde araç sattı. Toyota temsilciliği için Sabancı Holding'e ödediği parayı 16 yılda geri kazanmayı planlayan şirket, ilk yılda gördüğü ilgiyle bu süreyi 8 yıla indirdi. ALJ Grubu 2014'te ulaşmayı hedeflediği satış adedi hedefini de 2011 yılına çekti. Toyota Türkiye Pazarlama CEO'su Ali Haydar Bozkurt, temmuz ayındaki satış adetleri ile Avrupa'nın dördüncü büyük Toyota pazarı haline geldiklerini açıkladı. Bozkurt, "Bir aksilik yaşamazsak rekor kıracağız. Bu yıl en az 34 bin adet satarız. Toyota'nın 19 yıllık Türkiye tarihinde böyle bir satışa ulaşılamadı." dedi. Bozkurt, otomobil satışının bu hızla devam etmesi halinde 4 yıl sonrası için koydukları 50 binlik satış hedefine gelecek yıl ulaşacaklarını belirterek, "Daha şimdiden 2011 için Toyota Avrupa'dan 50 bin aracın siparişini verdik." dedi.
Bozkurt, düşük taksitlerle araç alma seçeneği sunan finans sisteminin devreye alınmasıyla Toyota'nın binek otomobilde pazar payını yüzde 6'dan yüzde 12,6'ya çıkardığını söyledi. Bozkurt, "Krediyle yaptığımız satışlar yüzde 75'e ulaştı. Temmuzda 5 bin 200 otomobil satmıştık. Ancak ağustosta araç tedariğinde sıkıntı çektiğimiz için ancak 3 bin adetlik satış rakamına ulaşabildik. Kendi yakınlarıma bile ekim ayı başına gün veriyorum." dedi. Toyota'nın potansiyel bir müşteri kitlesi olduğunu belirten Bozkurt, "Ulaşabileceği bir ödeme seçeneği sunulunca inanılmaz ilgi gördük." dedi.
Son dönemde pazardaki büyümeye paralel olarak birçok markanın 1-2 ay sonrası için sıra yazmaktan yakındığını belirten Bozkurt şunları söyledi: "Pazarı öngörememek, müşteriye araç yok demek doğru bir iş değil. Bunun çok satıyoruz gibi algılanması da yanlış. İyi bir yönetici bunu hesaba katmalı. Bizde de oldu. Ancak Toyota'nın üretim sistemi buna mecbur kılıyor. Buna rağmen ALJ'nin gücünü kullanarak ilave 5 bin otomobil istedik. Şimdi ilave 6 binlik siparişimiz var. Almaya çalışacağız. İstediğimiz kadar araç alabilsek 34 binlik rakam 40 bin adede çıkacak."
Markanın gelecek planlarını anlatan Ali Haydar Bozkurt önce 70 bin, 2020 yılında ise 100 bin araç satışıyla Türk otomotiv pazarında liderliği planladıklarını belirtti. Ortaya çıkan bu rakamlarla birlikte ALJ Grubu'nun Toyota için ödediği 85 milyon doların geri kazanılma süresinin 16 yıldan 8 yıla gerilediğini ifade eden Bozkurt, "Ancak biz oturmak için ev aldık, satmak için değil. Ödenen paranın geri dönüşünü çok hesaplamıyoruz. Böyle bir telaş içinde değiliz." şeklinde konuştu. Toyota temsilciliği açısından dünyada bu büyüklükte başka bir pazarda olma fırsatı kalmadığını belirten Bozkurt, ALJ Grup içinde de Türkiye'nin Arabistan'ın ardından ikinci sıraya çıktığını ifade etti. Temmuzda Avrupa'nın İngiltere, Almanya, İtalya, Fransa ve İspanya'dan oluşan 5 büyük pazarı arasına girdiklerini söyleyen Bozkurt, "Hatta İspanya'yı geçerek dördüncü olduk." diye konuştu. Yıllık 70 binli rakamlara çıkılırsa Türkiye 3 büyük pazardan biri haline gelecek.
ALJ Grubu'nun 60 yıldır Toyota ile çalıştığını kaydeden Ali Haydar Bozkurt, "Satışta yakaladığımız güçle ekim ayında Japonya'da yapılacak toplantıda Türkiye için olan isteklerimizi daha kolay dile getirebileceğiz." dedi. Bozkurt, Japonya merkezden isteklerini şöyle anlattı: "Türkiye'de lider olmak için üç önemli konu var; Fiat Doblo gibi bir ticari aracımız, Yaris sınıfında sedan bir modelimiz olmalı ve Corolla'nın yeniden Adapazarı fabrikasında üretilmesi gerekli. Çünkü en çok satan modelimiz olmasına rağmen yerli olmadığı için Corolla ile hiçbir devlet ihalesine giremiyoruz. Filo satışları önemli bir kalem. Kasım-aralık gibi Corolla'nın Adapazarı'nda üretilip üretilmeyeceği netleşir. Ancak şu an Toyota'nın Ar-Ge'sinde sıkıntı var. Bu üç aracın üretimi için yüzlerce mühendisi Türkiye'ye transfer etmek lazım, bu da kolay değil."
ZAMAN