İSTANBUL (AA) - UĞUR ASLANHAN - Gayrimenkul Hukuk Enstitüsü Başkanı Ali Yüksel, bankaların konutta faizi yüzde 1'in altına düşürmesinin ardından daha önce yüksek oranlardan kredi çeken vatandaşların yapılandırmaya gidebileceğini belirterek, "Tüketiciler bankalara mutlaka dilekçe ile başvursun. Eğer ret yanıtı alırsa başvurusunun olumsuz karşılandığına dair yazılı cevabı alsın, tüketici mahkemelerine başvursun. Karar vatandaş lehine çıkacaktır." dedi.
Bankalar, geçen haftadan başlayarak en düşüğü yüzde 0,80 olmak üzere konut kredisi faizlerini yüzde 1'in altına çekmişti. Konutta düşen faizin ardından kredisini yapılandırmak veya başka bankaya transfer etmek isteyenlerin olumsuz yanıt aldığı iddia edilirken, bankacılar, Konut Fi̇nansmanı Sözleşmeleri̇ Yönetmeli̇ği̇ kapsamında yeniden yapılandırma yapıldığını, vatandaşların ağırlıkla konut kredilerini başka bankalara taşıdığını belirtiyor.
Konut Fi̇nansmanı Sözleşmeleri̇ Yönetmeli̇ği̇ uyarınca, faiz oranının sabit olarak belirlenmesi halinde, sözleşmede yer verilmek suretiyle, tüketicinin borçlandığı tutarın tamamını veya bir taksit tutarından az olmamak üzere herhangi bir tutarı vadesinden önce ödemesi durumunda konut finansmanı kuruluşu tarafından tüketiciden erken ödeme tazminatı talep edilebiliyor.
Erken ödeme tazminatı, tüketici tarafından konut finansmanı kuruluşuna erken ödenen anapara tutarının kalan vadesi 36 ayı aşmayan kredilerde yüzde 1'ini, kalan vadesi 36 ayı aşan kredilerde ise yüzde 2'sini geçemiyor.
-"Tüketici, bankayı tüketici mahkemesine şikayet etsin"
Konuya ilişkin AA muhabirine değerlendirmelerde bulunan Gayrimenkul Hukuk Enstitüsü Başkanı Ali Yüksel, konut kredilerinin tüketici hukukuna tabi olduğunu ve kamusal nitelik taşıdığını belirterek, "Yani taraflar rıza ile anlaşsa da yeni bir hüküm gelmişse o rızayı bozar." dedi.
Yüksel, tüketiciler lehine bir gelişme olduğunda bu durumun geriye doğru düzenleme şansı tanıdığını ifade ederek, "Karar tüketici lehine çıkıyorsa hemen uygulanır. Bankalar da zaman zaman tüketici lehine değişiklik olabileceğini düşünerek ona göre ayarlama yapar. Bugün itibarıyla bankaların tüketici lehine olan bir gelişmeyi göz ardı etmesi kabul edilemez. Bu durum tüketiciye şikayet hakkı doğuruyor." diye konuştu.
Şu andaki mevcut orandan daha yüksek oranla kredi çeken vatandaşların yapılandırmaya gidebileceğini kaydeden Yüksel, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Tüketiciler bankalara mutlaka dilekçe ile başvursun. Kredisinin yeni orandan hesaplanmasını talep etsin. Eğer ret yanıtı alırsa başvurusunun olumsuz karşılandığına dair yazılı cevabı alsın. Daha sonra bu yazı ile tüketici mahkemelerine başvursun. Yani tüketici, bankayı tüketici mahkemesine şikayet etsin. Karar vatandaş lehine çıkacaktır. Vatandaşlarımız bunu ihmal etmesin."
- "Bankalar oran yüksekken, 'Siz çekin düşünce yapılandırırız' diyorlardı"
Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Genel Başkan Yardımcısı ve Emlak Komisyonu Başkanı Hatice Kolçak da çok sayıda tüketicinin derneğe başvurarak yapılandırma konusunda bankalardan olumsuz yanıt aldığını belirttiğini, bu konuda hayli şikayet olduğunu söyledi.
Tüketicilerin "Ben de bu orandan faydalanmak istiyorum. Neden bize bu oran uygulanmıyor" diyerek derneği mail ve SMS yağmuruna tuttuğunu belirten Kolçak, vatandaşın lehine olan gelişmenin tüketiciye uygulanması gerektiğini vurguladı.
Kolçak, "Oran yüksekken bankalar tüketicilere 'Nasıl olsa bu oran düşecek, siz çekin sonra yapılandırırız' diyorlar. Şimdi sözlerinde durmuyorlar. Özellikle orta ve düşük gelirli vatandaşlar bu oranların düşmesini aylardır bekliyordu. Ancak bankalar, onların bu avantajdan yararlanmasına engel oluyor. Burada bankalar işgüzar davranıyor." şeklinde konuştu.
Bankaların artık tüketicileri düşünmesi gerektiğini vurgulayan Kolçak, "Bankalardan, daha yüksek oranla kredi çeken tüketicilerin yeni ve daha düşük oranlardan faydalanması konusunda olumlu adım atmalarını istiyoruz." dedi.
AA