''Toplumun Kültür Politikaları ve Medyanın Kültürel Süreçlere Etki Algısı'' başlıklı kamuoyu araştırması Türk halkının dizi ve magazin programlarına bakış açısına ilişkin ilginç sonuçlar ortaya koyuyor.
221
Kültür ve Turizm Bakanlığı Telif Hakları ve Sinema Genel Müdürlüğü desteği ve SETA işbirliğiyle yürütülen araştırmanın sonuçları düzenlenen basın toplantısıyla açıklandı.
321
Telif Hakları ve Sinema Genel Müdürlüğünde gerçekleştirilen toplantıda, proje koordinatörü Prof. Dr. Talip Küçükcan tarafından sonuçlara ilişkin sunum yapıldı.
421
Prof. Dr. Küçükcan, araştırmada ana başlıkların, ''Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Kültür Politikaları, Medya Tüketim Süreleri ve Alışkanlıkları, Kültürel Değerlerin Oluşması ve Korunması, Medya ve Kültür İlişkileri ve Medya Güvenirliği, Televizyon Programlarının Kültür ve Toplum Üzerindeki Etkileri, Kamu Yayıncılığı, Kültürel Değerler ve Denetimi, Özel Televizyonlarda Kültürel Miras ve Değerlerin Temsili, TRT televizyonlarında Kültürel Miras ve Değerlerin Temsilleri'' olduğunu bildirdi.
521
Araştırma için 2 bin 227 kişi ile yüz yüze görüşmeler yapıldığını kaydeden Küçükcan, bunların yüzde 50.2'sinin kadın, yüzde 49,8'inin erkeklerden oluştuğunu, araştırmanın yaş ve cinsiyet dağılımına göre eşit seviyede olduğunu söyledi.
621
Anket sonuçlarını değerlendiren Küçükcan, verilere ilişkin şu bilgileri verdi:
721
Türk dizilerini şoke eden anket ''Ankete katılanların yaklaşık yarısı Kültür ve Turizm Bakanlığının, kültürel değerlerin korunması, tanıtılması ve zenginleştirmesine önemli ölçüde katkıda bulunduğunu düşünüyor. Yüzde 41.6'lık kesim ise Kültür Bakanlığının, tarihi ve kültürel mirasın korumaya verdiği önemin yeterince bilinmediğini belirtiyor. Katılımcıların yüzde 65.9'u kültürel miras ve değerlerin korunması için Kültür ve Turizm Bakanlığının bütçesinin artırılması gerektiğini vurguluyor.'' Bu galeri 59896 kez görüntülenmiş Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşGoogle'da PaylaşYahoo'da Paylaş Bu fotoğrafı paylaş
821
Medya Tüketim Süreleri: Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların yüzde 39,2'si günde 2 saate kadar televizyon izlediğini belirtirken, 4 saatten fazla televizyon seyredenlerin oranı ise yüzde 26.5. Buna göre, kadınların yüzde 38.1'i, erkeklerin ise yüzde 40.3'ü 2 saate kadar televizyon izliyor.
921
Ankete katılanların yüzde 74.4 Türkiye'de medyanın kendi çıkarları doğrultusunda gerçekleri çarpıtan bir yayıncılık yaptığına savunurken, Türkiye'de medyanın evrensel yayıncılık ilkeleri doğrultusunda olabildiğince güvenilir yayın yaptığını düşünenlerin oranı ise yüzde 15.4'te kalıyor.
1021
Anket sonuçlarına göre katılımcıların 3'te biri (yüzde 33.1), Türkiye'de medyanın genel olarak kültürel zenginlik ve çoğulculuğu yeterince yansıttığı görüşünde. Yeterince yansıtmadığını düşünenlerin oranı ise yüzde 54 buluyor.
1121
Geleneksel inanç ve değerlere ilişkin görüşler: Katılımcıların yüzde 66.7'si Türkiye'de televizyon yayıncılığının geleneksel inanç ve değerleri zayıflatıcı nitelikte olduğunu ifade ederken, televizyon yayıncılığının çağdaş Türkiye vizyonuna uygun nitelikte bulanların oranı ise yüzde 22.1'de kalıyor.
1221
Yüzde 34.2'lik kesim ise televizyon programlarının Türk toplumunu oluşturan farklı dini, etnik ve sınıfsal grupları eşit ve tarafsızca yansıttığı görüşüne sahipken, yüzde 53.7'si yansıtmadığını düşünüyor.
1321
Özel televizyonlarda inanç ve geleneklerin yansıtılmasını ankete katılanların yüzde 66.3'ü yetersiz bulurken, TRT'nin başta Kürtçe ve Arapça olmak üzere farklı dillerde yayın yapan kanallar açmasına kültürel zenginlik açısından destekleyenlerin oranı yüzde 56.3
1421
Televizyon dizilerine bakış: Televizyon dizilerinin gençlere olumsuz rol modelleri sunduğunu düşünlerin oranı yüzde 70.5 gibi önemli bir rakamı bulurken, yüzde 21.6'lık kesim tam tersini düşünüyor.
1521
Katılımcıların yüzde 78.2'si yerli dizilerin çoğunu konu ve görsel içerik olarak çocukların ruh sağlığı açısından sakıncalı buluyor. Verilen cevaplara göre, yüzde 68.9'luk kesim televizyonlardaki dizi ve magazin programlarının çocuk ve gençleri genelde kültürel değerlere yabancılaştırdığını savunuyor.
1621
Yüzde 82.4'lük kesim, televizyonların Türk tarihi, mimarisi, müziği, edebiyatı ve sanatları konusunda daha fazla yayın yapması gerektiğini vurguluyor.
1721
Kadınlar cinsel obje olarak sunuluyor: Ankete katılanların yüzde 78.9'u ''Televizyon dizilerinin kadınları reyting amacıyla çoğunlukla cinsel obje olarak sunmakta olduğu'' fikrinde iken sadece yüzde 13.7'lik bir kesim bunun ters yönde görüş bildiriyor.
1821
Televizyonlardaki evlilik programlarına ilişkin görüşleri de yansıtan anketin sonuçlarına göre, katılımcıların yüzde 79,1'i evlilik programlarının Türk aile yapısı ve evlilik ilişkilerine olumsuz etkileyeceğini, yüzde 76.2'lik kısmı da televizyon dizileri ve magazin programlarının Türkiye'de boşanma oranlarının artmasında etkili olabileceğini düşünüyor.
1921
Popüler televizyon dizilerindeki cinsel içerikli görüntülerin çocuk ve gençleri olumsuz etkileyeceğini düşünenlerin oranı yüzde 84.1'e ulaşırken, dizilerde cinsel içerikli görüntülerin sık yer almasının cinsel suçları artırabileceği yönünde görüş bildirenlerin oranı da yüzde 81.2'lere çıkıyor.
2021
Televizyonlardaki dizilerin çoğunun içerik ve görüntülerinden rahatsız olmadan bütün aile fertleriyle izlemekte zorluk çeken kesimin yüzdesi 62.6'yı bulurken, yüzde 30.4'ü zorluk çekmediğini ifade ediyor.
2121
Televizyon programlarındaki şiddet içerikli görüntü ve konuşmaların sınırlandırılmasını yüzde 58.5'lik kesim basın özgürlüğüne aykırı bulmuyor.