2012 yılından bu yana yapılan Global Mobil Kullanıcı Araştırması'nın 2019 yılı sonuçları yayınlandı. 6 kıtada gerçekleştirilen araştırmaya, Türkiye'nin de aralarında bulunduğu 28 ülkeden 44 bin 150 kişi katıldı. Araştırmada Twitter ve Instagram kullanımında Türkiye'nin ilk sırada yer aldı.
Deloitte tarafından 7 yıldır yapılan Global Mobil Kullanıcı Araştırması'nın 2019 yılı sonuçları açıklandı. Türklerin mobil cihaz kullanımına dair verilerin de paylaşıldığı araştırmada en dikkat çeken durum ise şu oldu; sosyal medya kullanımında Türkiye birinci sırada yer alıyor ve telefonda en çok oyunu yine Türkiye'deki kullanıcılar oynuyor.
Türkiye'de bin kişinin katılımıyla düzenlenen online anketin sonuçları şu şekilde paylaşıldı:
"Sosyal medya kullanımında Türkiye yine birinci sırada"
"Sosyal medyayı diğer ülkelere göre daha çok seviyor ve kullanıyoruz. Cep telefonunda bulunan haberleşme uygulamaları incelendiğinde; Facebook, WhatsApp, Facebook Messenger ve Instagram en sık kullanılan uygulamalar. Türkiye'deki kullanıcılar analiz edildiğinde günlük sosyal medya kullanımında 2017 yılına göre 6 puan artış olduğu ve bu artışın da tüm yaş gruplarında olduğu gözleniyor. Cinsiyete göre sosyal medya ve haberleşme uygulamalarının kullanımı incelendiğinde ise; kadınlar ve erkeklerin kullanım sıklığının farklılaştığı uygulamaların Instagram, Snapchat ve TikTok olduğu görülüyor. Kadınların kullanım sıklığı oranları, erkeklere göre Snapchat'te 14 puan, Instagram ve TikTok'ta 12 puan daha fazla. Erkeklerin kullanımda kadınları geçtiği uygulamalar ise Twitter ve tanışma platformları.
Her gün telefonda oyun oynuyoruz
Türkiye'deki kullanıcıların yüzde 55'i oyun oynamak için cep telefonunu tercih ediyor. Bu oran ile Türkiye'deki kullanıcılar anketin yapıldığı ülkeler arasında ilk sırada yer alıyor. Oyun oynamak için cep telefonunu tercih edenlerin yaş grupları incelendiğinde ise en yüksek oranın yüzde 61 ile 35-44 yaş grubunda olduğu görülüyor. Kullanıcıların oyun oynama sıklığı incelendiğinde her 2 akıllı telefon sahibinden 1'i her gün telefonda oyun oynuyor. Türkiye, bu oyun oynama sıklığı oranıyla da anketin yapıldığı ülkeler arasında ilk sırada. Türkiye'de kullanıcılar, oyunları belirgin bir oranla (yüzde 67) evde dinlenirken rahatlama amacıyla oynuyor. En çok oynanan oyun türünün yüzde 40 oranla gündelik/puzzle tarzı oyunlar olduğu görülüyor. Kullanıcılar oyun oynarken yüzde 78 gibi açık bir farkla tek oyunculu oyunları tercih ediyor.
Market alışverişleri artık akıllı telefonlarla yapılıyor
Araştırmaya göre market alışverişleri dijital ortama taşınıyor. Kullanıcıların yüzde 31'i ayda en az 1 kere market ve temel ihtiyaç alışverişlerini cep telefonlarından yaptığını belirtti. Türkiye'deki kullanıcıların, en fazla alışveriş yaptıkları kategoriyle uyumlu olarak market ihtiyaçları ve yemek dağıtımı hizmetleri gün içinde en sık kullanılan kategoriler. Kullanıcıların yüzde 68'i şimdiye kadar en az 1 defa market ve yemek dağıtımı hizmetlerini kullandığını belirtti. Taksi hizmetlerini sağlayan uygulamalar kullanıcıların yüzde 42'si, kurye hizmetleri ise kullanıcıların yüzde 33'ü tarafından en az 1 defa kullanılarak tecrübe edildi.
Artık daha seyrek telefon değiştiriyoruz
Telefon değiştirme sıklığımız dövizdeki artış ve taksit düzenlemeleri nedeniyle 2017 yılına kıyasla azaldı. 2017 yılında son iki yıl içinde telefon değiştirenlerin oranı yüzde 64'ten yüzde 58'e düştü. Türkiye özelinde telefon değiştirme sıklığının azalmasında bazı ilave faktörlerin öne çıktığı düşünülüyor. 2017 yılından sonra döviz kurlarındaki dalgalanmaların ithal telefonlar üzerinde fiyat baskısı oluşturması tüketicilerin yeni telefon alma isteğini azalttı.
Telefon bağımlılığımız mental ve fiziksel problemler oluşturuyor
Türkiye'deki telefon kullanıcıları, bağımlılıktan dolayı Avrupalılara göre daha fazla mental ve fiziksel sorun yaşadığını belirtiyor. Kullanıcıların yüzde 46'sı telefonunu devamlı kontrol etme ihtiyacı hissettiğini söylerken, bu oran Avrupa'da yüzde 21. Kullanıcıların yüzde 32'si çok fazla telefon kullanımı yüzünden, aile veya arkadaşlarıyla bir arada olduklarında "yüz yüze" iletişim kuramadıklarını ifade ediyor. Türkiye'de kullanıcıların yüzde 26'sı çok fazla telefon kullanımından dolayı fiziksel problemlerle karşılaştığını belirtirken bu oran Avrupalı kullanıcılar arasında yüzde 7.
Kullanım şartları ve koşullarını okumadan kabul ediyoruz
Kişisel bilgilerimizin şirketler tarafından kullanıldığını düşünüyoruz ancak yine de çoğumuz kullanım şartları ve koşullarını okumadan kabul ediyoruz. Türkiye'deki katılımcılar, yüzde 76 oranında kişisel bilgilerinin şirketler tarafından kullanıldığını, yüzde 69 oranında ise kişisel bilgilerinin üçüncü taraflarla paylaşıldığını düşünüyor. Bu iki oranda da Türkiye, Avrupa ortalamasına yakın. Türkiye'deki katılımcılar yüzde 55 oranla en fazla e-posta bilgilerini online olarak paylaştıklarını belirtirken, bunu telefon numarası, konum bilgisi ve fotoğraflar izliyor. Türkiye'deki kullanıcıların bu konudaki farkındalığının çalışmanın yapıldığı diğer ülkelerdeki kullanıcılara göre daha yüksek olduğu görülüyor. Türkiye'deki kullanıcıların yüzde 12'si kullanım şartları ve koşullarını okumadan asla kabul etmeyeceğini belirtirken bu oran Avrupa'da ortalama yüzde 7. (Araştırmanın tüm katılımcılarına baktığımızda; bir uygulama yüklerken, Wi-Fi hotspot'larına erişirken, uygulama güncellemelerinde vb. sorulan "Kullanım Şartları ve Koşulları'nı yüzde 45 oranında neredeyse hiç okumadan kabul ettiklerini belirtiyor.)
5G'yi sabırsızlıkla bekliyoruz
Raporda 2017 yılına göre en çok artış gösteren haberleşme yöntemleri olan internet üzerinden sesli ve görüntülü konuşmanın 5G'ye karşı duyulan ilgiyi de artırdığı değerlendirildi. Türkiye'deki kullanıcıların yüzde 43'ü 5G altyapısına mümkün olan en kısa sürede geçmek istediklerini belirtirken, Avrupalı kullanıcıların sadece yüzde 16'sı mümkün olan en kısa sürede 5G'ye geçmek istediklerini ifade etti."
Rakamlarla Türkiye
Telefonunu devamlı kontrol etme ihtiyacı hissedenler: yüzde 46
Aşırı telefon kullanımından dolayı fiziksel acı çekenler: yüzde 26
Günde en az bir kere Instagram'da vakit geçirenler: yüzde 49
Günde en az bir kere Twitter'da vakit geçirenler: yüzde 23
Oyun oynamak için cep telefonunu tercih edenler: yüzde 55
Akıllı telefondan her gün oyun oynayanlar: yüzde 50