Vatanseveri, milliyetperveri, devlet ebed müddet anlayışını karşı karşıya getirme projesi
Uzun zamandır takip ettiğim bir tartışma konusu var pek de kimsenin gündem getirmediği. Bu tartışma konusu “milliyetçilik/vatanseverlik” kavramları üzerinden yapılıyor.
Aslında bu konuya pek girme niyetinde değildim. Bir zamanlar gündemde olan II. Cumhuriyetçi’lerin benzeri bir fantezi olarak bakıyordum.
Taa ki, Nagehan Alçı’nın “Türkiye Cumhuriyeti devletini katil” olarak itham ettiği televizyon programına ve o program sonrası gelen tepkiler üzerine yaptığı savunmayı köşesine taşıyana kadar.
Nagehan Alçı, Habertürk gazetesinde televizyon programında yaptığı çirkin açıklamayı hafifletmek adına “Devlet kutsal bir kavram değildir, vatan kutsaldır” adlı yazısıyla adeta sirkatin söylemiş, devletle vatanı ayrıştırarak özrü kabahatinden büyük bir açıklama daha yapmıştır.
Alçının yazısının özeti şu “Eğer kutsal bir kavram aranıyorsa o kavram devlet değil, vatan kavramı. Vatan kutsaldır ama devlet değil.”
Alçı’nın bu sözlerini televizyonda bir program sırasında sarfettiği o fecaat “katil devlet” şeklindeki ithamını örtmek için yaptığını düşünebiliriz.
Ancak ben bu meselenin bundan daha büyük ve kapsamlı olduğunu düşünüyorum.
Bu sözler aynı zamanda bir projenin ölçülüp biçilerek dillendirilen ve hiç de “masum” olmayan ön yoklamaları.
Milli devlet anlayışına bugüne kadar öcü görmüş gibi bakanların yeniden harekete geçmeleri.
Nagehan Alçı’nın “Devleti” değil” vatanı” önceleyen söyleminin bir benzerini ve daha sistematik olanını “akil adamlar” heyetinde de yer alan liberal Fuat Keyman bundan bir ay önce Karar gazetesinde üç ayrı yazı olarak kaleme aldı.
Bu yazıda “Milliyetçilik mi? Vatanseverlik mi? “ sorusunu soran Fuat Keyman ABD’de Trump dönemini irdeleyen bir tartışmada “Trump’un vatansever değil milliyetçi” olduğuna vurgu yapıldığını ifade ediyor ve şöyle bir tespitte bulunuluyor ““Trump, milliyetçi ama vatansever değil denilirken şu saptamalar yapılıyor: 1) milliyetçilik vatanseverliği içerir ama ikisi özdeş değildir; 2) her milliyetçi söylem vatanseverliği içermez, hatta ona karşı bile olabilir; 3) vatanseverlik bugünün küreselleşen dünyasında milliyetçiliğe karşı korunması ve tercih edilmesi gereken bir siyasal kuram ve ideolojidir. “
Bu tartışmanın özünde Milliyetçilik “negatif” bir kavramken vatanseverlik “pozitif” bir kavramdır ve Milliyetçi olmadan vatansever olmak bugün mümkün ve gereklidir tezi işleniyor.
Nagehan Alçı’nın “Devlet kutsal değildir, vatan kutsaldır” cümlesiyle Keyman’ın “milliyeçtilik negatif, vatanseverlik pozitiftir” tezi arasında bir paralellik görülüyor.
Peki bu paralellik tesadüf bir paralellik midir, yoksa planlı programlı bir projenin eşzamanlı söylemi midir?
Yoksa bu söylemler Vatanseveri, milliyetperveri, devlet ebed müddet anlayışını karşı karşıya getirme projesi olarak yeni algının önünü açma çabaları mıdır?
Bunu gelecek yazılarımızda tartışalım.