Ankara, yeni teşvik sistemiyle otomotiv yatırımlarını Türkiye'ye çekmeye çalışırken, bazı bürokratik kararlar yakın zamanda dev yatırımların kaçmasına neden olmuştu. Bunun son örneği otomotiv devi Japon Toyota... Adapazarı'nda 150 milyon euroluk yatırımla yeni C sedan modelinin üretimi için düğmeye basan Toyota, bir başka büyük projeden ise vazgeçmiş. Türkiye distribütörü ALJ Grubu'nun da baskılarıyla hafif ticari araç için ekip kuran ve çalışmalara başlayan Toyota, Maliye'nin aldığı iki karar sonrasında projeyi rafa kaldırmış. Böylece Türkiye, 250 milyon euroluk bir yatırımdan, hem de milyar dolarlık ihracat gelirinden oldu.
PROJE EKİBİ DAĞITILDI
Türkiye'yi hafif ticari üretim üssü yapacak dev projenin kaderini engelleyen nedenlerin ilki Sanayi Bakanlığı'ndan onay alınarak Adapazarı'nda üretilen Verso'nun ticari versiyonun satışına son anda Maliye'nin izin vermemesi. İkinci neden ise ticarilerin ÖTV'sini yüzde 10'dan 15'e yükseltmesi. Bu iki gelişme sonrasında hayal kırıklığına uğrayan Japonlar, hem iç pazar için hem de yurtdışına ihracatı planlanan ticari araç projesini durdurdu. Toyota Pazarlama ve Satış CEO'su Ali Haydar Bozkurt, Japonları hafif ticari araç için zor ikna ettiklerini belirterek, "Zoru başardık. Karar aldırdık. Ama fırsatı kaçırdık" dedi. Bozkurt, yaşananları şöyle anlattı: "Geçen yıl Sanayi Bakanlığı'ndan tip onay belgeleri alındıktan sonra, Verso'nun ticari araç versiyonunun Adapazarı'nda üretimine başlandı. Ancak, Maliye, 'Ticariye benzemiyor' diyerek, satışa izin vermedi. Bu Toyota'nın üst yönetiminde büyük hayal kırıklığı yarattı. Japonlara alınan kararları izah etmekte zorlandık. Sonrasında ise ÖTV artışı geldi. Verso'nun hemen ardından hafif ticarilerin ÖTV'sinin artırılması, Toyota yönetiminde tereddütlerin doğmasına neden oldu. Toyota, ticari için oluşturulan özel proje ekibini dağıttı. Adapazarı'nda üretilmesi planlanan ticari araç projesi askıya alındı."
TİCARİ ÜSSÜ OLACAKTI
Toyota 'nın hafif ticari araç üretimiyle ilgili planlarını ilk olarak eski Toyota Avrupa Başkanı Tadashi Arashima açıklamıştı. Arashima, ticari araç üretimi için Türkiye'nin de aday olduğunu söylemişti. İkinci önemli açıklama ise eski Toyota Başkanı Katsumi Watanabe'den gelmişti. Watanabe, 2008'de ki Tokyo Fuarı'nda, "Ticari araç pazarı hem Türkiye'de hem de Avrupa'da büyüyor. Bu pazarda yer almak istiyoruz. Tticari araçla ilgili çalışmalarımız sürüyor" şeklinde konuşmuştu.
Hibrid ve çevreci araçlarla 140 milyon TL cepte kalır
Türkiye İthal ettiği petrolün 25 milyar dolarlık kısmını ulaşım için tüketiyor. Artan maliyetlerden dolayı bu yıl bu faturanın 30 milyar doları bulacağı tahmin ediliyor. Ali Haydar Bozkurt, Türkiye'nin petrol faturasının azaltılmasının yolunun yakıt tasarrufu sağlayan araçlarda olduğunu söyledi. Yalnızca İstanbul trafiğinde 10 bin hibrid araç olduğu taktirde yılda 36.5 milyon TL yakıt tasarruf edileceğini ifade eden Bozkurt, yakıt tüketimi düşük diğer araçların teşvik edilmesiyle toplam yıllık cari kazancın 140 milyon TL'ye ulaşacağını, bununla birlikte vergi gelirinin de 73 milyon TL arttığını anlattı.
YERLİ COROLLA CARİ AÇIĞI DÜŞÜRÜR
Bozkurt ,Adapazarı'nda Haziran 2013'te üretimine başlanacak C sedan modelinin Türkiye'nin cari açığının düşmesin ve ihracatının artmasına olumlu katkı yapacağını söyledi. C sedan modelinin Japonya'dan ithal edildiğini hatırlatan Bozkurt, "Adapazarı'nda üretilecek olması bize de hem maliyet hem de vergi avantajı yaratacak. Yeni modelle birlikte daha önce 22 bin olan Corolla sedan satışlarının 30 bin adete çıkacağını öngörüyoruz" dedi.